Matte C hjälp bitte!

lahi skrev:
2643136 Nja, det går ju så länge man inte har någon funktion i nämnaren, men sen gör man som på bilden nedan (Jag skrev i Mathematica och tog en screendump istället, blir snyggare då...)

Ska du derivera en sammansatt funktion med täljare och nämnare (division) så tar du (täljarens derivata x nämnaren - täljaren x nämnarens derivata)/(nämnaren i kvadrat)

Klart!

Visst. Men jag hade ingen funktion i nämnaren. Och eftersom grabben inte vet hur man deriverar 2X^3 så behöver man kaske inte börja surra om överkurser direkct.

Men jag förstår, du har också läst lite matte och ville vara med på ett hörn. :) Har själv en 30-40 poäng (eller nått) högskolematte i ryggen..

prulle skrev:
2643091 Samhäll? soft, donken eller MAX?

Edit: går EL så jag kanske ska va tyst, dock med högskolekompetens.

Ja, just ja. Om man går samhällsvetenskapliga programmet har man ju ingen som helst chans att läsa vidare och bli något vettigt, enda man kan vänta sig är jobb på diverse snabbmatsresturanger.

Vad synd att jag inte valde någon annan linje, som tex barn och fritid eller fordonsprogrammet. Då hade jag kunnat ha ett högavlönat jobb som till exempel yrkeschaffis eller fritidsledare direkt efter skolan och kunnat jobba med det resten av livet. :tummenupp

Weeeee..

Zee skrev:
2643242 Visst. Men jag hade ingen funktion i nämnaren. Och eftersom grabben inte vet hur man deriverar 2X^3 så behöver man kaske inte börja surra om överkurser direkct.

Men jag förstår, du har också läst lite matte och ville vara med på ett hörn. :) Har själv en 30-40 poäng (eller nått) högskolematte i ryggen..

vaddå? jag kan alla dom andra deriveringsreglerna( 2x^5=10x^4, 3e^2x= 6e^2x osv) så jag förstår varför jag inte skulle kunna dom andra...det var bara när det e dvision som jag inte var säker, hade för mig att det var på nått speciellt sätt när det var 6/x men du har bara gjort mig mer förvirrad.

Last edited:
lorkan skrev:
2643247 Ja, just ja. Om man går samhällsvetenskapliga programmet har man ju ingen som helst chans att läsa vidare och bli något vettigt, enda man kan vänta sig är jobb på diverse snabbmatsresturanger.

Vad synd att jag inte valde någon annan linje, som tex barn och fritid eller fordonsprogrammet. Då hade jag kunnat ha ett högavlönat jobb som till exempel yrkeschaffis eller fritidsledare direkt efter skolan och kunnat jobba med det resten av livet. :tummenupp

Weeeee..
Hehe ja vist är det synd?

lorkan skrev:
2643247 Ja, just ja. Om man går samhällsvetenskapliga programmet har man ju ingen som helst chans att läsa vidare och bli något vettigt, enda man kan vänta sig är jobb på diverse snabbmatsresturanger.

Weeeee..
Du kan vara lugn. Jag går natur 3:an och har läst matte a-d och fattade inte ett skit. :)

Zee skrev:
2643242 Visst. Men jag hade ingen funktion i nämnaren. Och eftersom grabben inte vet hur man deriverar 2X^3 så behöver man kaske inte börja surra om överkurser direkct.

Hur är högskolematten gämfört med till exempel D-kursen på gymnasiet?

Det väntar nämnligen en hel del matte på mig :död

D kursen är väldigt soft jämnfört med universitetet.
Räkna med ett par timmar per dag bara matte, beror visserligen på vad du pluggar.

Ivul skrev:
2643312 D kursen är väldigt soft jämnfört med universitetet.
Räkna med ett par timmar per dag bara matte, beror visserligen på vad du pluggar.
Fy fasen! Iofs studar jag aldrig matte nu men ändå..

Det blir väl något som har med teknik att göra. Är väl svårt så in i h**vete där?

Zee skrev:

Nä, du hade ingen funktion i nämnaren men trådstartaren hade i första posten, så jag försökte mest hjälpa honom med en formel som alltid funkar. Det var inte för att jag ville glänsa med mina kunskaper, men man får väl hjälpa till! Fan, du slår mig med poängen, jag har ju bara 25 högskolepoäng i matte :hihi Jaja...

trelleborgaren skrev:
2643270 vaddå? jag kan alla dom andra deriveringsreglerna( 2x^5=10x^4, 3e^2x= 6e^2x osv) så jag förstår varför jag inte skulle kunna dom andra...det var bara när det e dvision som jag inte var säker, hade för mig att det var på nått speciellt sätt när det var 6/x men du har bara gjort mig mer förvirrad.
Den där formeln jag postade (bilden) funkar alltid om man deriverar ett bråk, oavsett om det finns funktioner eller bara siffror i nämnaren.

lahi skrev:
2643394 Den där formeln jag postade (bilden) funkar alltid om man deriverar ett bråk, oavsett om det finns funktioner eller bara siffror i nämnaren.

tack, det var precis vad jag var ute efter:tummenupp

jag visste inte om man skull derivera täljare och nämare för sig eller hela talet på en gång eller hur man skulle göra

trelleborgaren skrev:
2643406 tack, det var precis vad jag var ute efter:tummenupp

jag visste inte om man skull derivera täljare och nämare för sig eller hela talet på en gång eller hur man skulle göra
Inga problem, jag hjälper gärna till! Det blir lätt rörigt, så ordentliga formler likt den jag postade är skitbra att ha :tummenupp

lahi skrev:
2643424 Inga problem, jag hjälper gärna till! Det blir lätt rörigt, så ordentliga formler likt den jag postade är skitbra att ha :tummenupp
Jag tackar också för den formlen! Kommer jag att ha mycket användning för nu i MaD. :)

Börja plugga i tid, delvis ALLTID, ligg i fas och va överdrivet seriös med dina studier så fixar det sig.
Fast sedan har man ju som jag, pluggar civilare, kanske en del andra kurser samtidigt, och DÅ blir det jobbigt.

1 = Rotenur(1)
1 = Rutenur(-1^2)
(^2 = upphöjt med 2)
-1 = i^2(Komplexa tal)
1=rotenur((i^2)^2)
1=rotenur(i^4)
1=i^2
1=-1 VSN

Slå den ;)

Ivul skrev:
2643312 D kursen är väldigt soft jämnfört med universitetet.

Är det matten man lägger ner mest tid på?

Last edited:
Ivul skrev:
2643531 1 = Rotenur(1)
1 = Rutenur(-1^2)
(^2 = upphöjt med 2)
-1 = i^2(Komplexa tal)
1=rotenur((i^2)^2)
1=rotenur(i^4)
1=i^2
1=-1 VSN

Slå den ;)

Imaginär delen du plockat in är väl inte direkt i sitt sammanhang men det är ett kul "bevis". Imaginära tal är sammansatta av ett verkligt tal och ett "overkligt" ev vis (i+1), finns rätt många kul matematiska tal och konstanter som "agerar" speciellt vid ex vis derivering.

Ang C-kurs och Universitetsmatte så har det då varit väldigt stora skillnader om man jämför med civ.Ing matten. Gymnasiematten kunde då jag i sömnen medan vissa delar av civ.ing matten fortfarande är obegriplig:huvet

trelleborgaren skrev:
2643270 ...hade för mig att det var på nått speciellt sätt när det var 6/x men du har bara gjort mig mer förvirrad.

Du tänker kanske på derivatan av ln(x)? Derivatan av ln(x) = 1/x.

Ivul skrev:
2643531 1 = Rotenur(1)
1 = Rutenur(-1^2)
(^2 = upphöjt med 2)
-1 = i^2(Komplexa tal)
1=rotenur((i^2)^2)
1=rotenur(i^4)
1=i^2
1=-1 VSN

Slå den ;)

Enkelt:

Ingen katt har två svansar