Matkostnad, hur liten kan den bli?

Schysst, dit ska jag gå!

Samma med mig, vägde mig efter mitt inlägg igår och vågen stannade på 68,5kg, fördelat på 1700mm. Men när magen har större omfång än bröstet så är det illa :näsblod

Gört, den vitlöksdraperade oxfilén är fin om man e två.
Fast jag tycker personligen att de va en enmansmaträtt :D

Nästa gång ska jag testa struts har jag tänkt, den ser riktigt nice ut o ska enligt andra smaka oerhört gott.

Mellan 1500-2000 lägger jag nog på käk varje månad, bor ensam.. Käkar på tok för mycket ute.

La Pampa ligger på Ringgatan i Örebro, riktigt schysst steakhouse.
www.lapampa.nu

För övrigt är det nästan lite anorexivarning på mig, tycker jag e fet fast ja inte ens väger 65 :S..
Fast de har mest me o göra att jag inte har en 75kiloskropp med muskler längre utan en asspinkig kropp med lite lite fett på magen.
Ja vill ha rutor inte fett :D

Väger du 65 kilo??? :näsblod

leta reda på någon billig pizzeria här hemma finns de hämt pizza för 35kr blir lite drygt 1000kr i månaden och så slipper man nudlar!

hur fan kan ni lägga så lite pengar på mat ja o tjejen lägger 2800 i månaden. skulle inte gå att komma under känns de som.

Alltså ni som handlar för 5000kr i månaden vad fan äter ni hummer till frukost eller??

Vi (två stycken) handlar för 3000lax /månad och äter biff/entrecote/kyckling/fläskarre och all annan vanlig mat typ husman mm, dock så äter jag gratis lunch varje dag på jobbet men ändå...

Jag tror jag snittar 2000 i månaden på käk, på mellan 1 och 4 personer (säg 2 i snitt)

Nudlar, pasta och ris köps på storpack, jag köper mycket fryst kyckling, köttbullar och korv, sen improviserar jag lite utifrån vad som är på extrapris på affären.

I dag blev det renskav (en rendjävel mindre framför bilen i vinter, HA!)

Veckorna jag inte har ungarna hemma äter jag upp det som finns kvar i skåpen, och sista veckan på månaden är traditionellt nudelveckan...

Lyckligtvis gillar både jag och ungarna nudlar, jag brukar storhandla när affären har tillfälligt parti 1:- förpackningen, då äter jag middag för 2:- :)

Nja du får nog räkna med iaf 4 kr, för det går väl åt någon kWh att koka upp vattnet också ;) Sen ska kastrullen diskas också iaf varannan dag ;)

Last edited:
Runt 4k i månaden plus det man gör av med ute. Men då är dollarn BILLIG!

Alltså ni som handlar för 5000kr i månaden vad fan äter ni hummer till frukost eller??

Vi (två stycken) handlar för 3000lax /månad och äter biff/entrecote/kyckling/fläskarre och all annan vanlig mat typ husman mm, dock så äter jag gratis lunch varje dag på jobbet men ändå...

Håller med, det låter löjligt mycket. Jag och tjejen äter uteslutande bra och god mat men lägger ca 3000-3500:-/mån enbart mat. Ikväll äter vi lövbiffs-rullar med klyftpotatis och nån svampsås. Bara det att göra egen klyftpotatis sparar pengar, och det är 100ggr godare än färdigköpt skit. Sallad är ju svindyrt när jag tänker efter men vi äter nästan alltid sallad till maten, de gånger det inte är sallad bredvid är när det är pannkaka eller fisk. Gurka, tomat, isbergssallad, rödlök och gurka, ibland fetaost. Bara en gurkjävel kostar ju 15:- och man gör lätt av med 1-2 i veckan :näsblod

Edit/ Vi lagar mat för 5 personer oftast, en portion till henne, 2 till mig och 2 matlådor. Lunch äter jag lite mindre av oftast. Matlådor sparar sjukt mycket pengar, och det sparar ju även tid i många fall.

Håller med, det låter löjligt mycket. Jag och tjejen äter uteslutande bra och god mat men lägger ca 3000-3500:-/mån enbart mat. Ikväll äter vi lövbiffs-rullar med klyftpotatis och nån svampsås. Bara det att göra egen klyftpotatis sparar pengar, och det är 100ggr godare än färdigköpt skit. Sallad är ju svindyrt när jag tänker efter men vi äter nästan alltid sallad till maten, de gånger det inte är sallad bredvid är när det är pannkaka eller fisk. Gurka, tomat, isbergssallad, rödlök och gurka, ibland fetaost. Bara en gurkjävel kostar ju 15:- och man gör lätt av med 1-2 i veckan :näsblod

Edit/ Vi lagar mat för 5 personer oftast, en portion till henne, 2 till mig och 2 matlådor. Lunch äter jag lite mindre av oftast. Matlådor sparar sjukt mycket pengar, och det sparar ju även tid i många fall.

låter som ni äter typ samma mat som vi...tycker jag äter ganska "lyxig" mat för 3000kr/månad, köper ofta tryffelsalami till helgen (istället för chips:D ) och massa andra gosaker
fattar inte hur/vad man ska äta för att bränna 2000kr till

det jag inte köper är färsk fisk från fiskdisken, kan förstå att det är dyrt om man vill käka färsk Gös,hälleflundra och torksrygg varje dag men kött är ju godare:va

låter som ni äter typ samma mat som vi...tycker jag äter ganska "lyxig" mat för 3000kr/månad, köper ofta tryffelsalami till helgen (istället för chips:D ) och massa andra gosaker
fattar inte hur/vad man ska äta för att bränna 2000kr till

det jag inte köper är färsk fisk från fiskdisken, kan förstå att det är dyrt om man vill käka färsk Gös,hälleflundra och torksrygg varje dag men kött är ju godare:va

Jag har slutat köpa läskedryck och bubbelvatten, sånt är dyrt. Köper iofs cola fortfarande men då bara till groggvirke så det blir inte så många liter/månad numera.
Färsk fisk köper jag då och då, inte så farligt dyrt trots allt. Visst, gös är inte billigt men det fiskar man å andra sidan om man vill äta. Men färsk lax är både gott och nyttigt och inte mycket dyrare än fryst. Köper vi fryst så blir det rödspätta eller pangasus eller vad fan det heter. Torsk är skitfisk.

Polaren lyckades komma ner på 300:- för matinköp en månad i höstas.

Men då är vi studenter också :tummenupp

Iofs hade han en liten stash av matlådor sen förra månaden men hans metod är:

# Gör bara storkok och frys in matlådor
# Bra billiga maträtter: Pasta, krossade tomater, lök, kikärtor...
# Frukost: Havregrynsgröt
# Fabrikat: Euroshopper

Han brukar göra egen falafel av kikärtorna oftast. O så gör han egna grytor med lite allt möjligt (billigt). Även pasta med lök förekommer. Lök är billigt, gott och nyttigt :tummenupp

Jag har slutat köpa läskedryck och bubbelvatten, sånt är dyrt. Köper iofs cola fortfarande men då bara till groggvirke så det blir inte så många liter/månad numera.
Färsk fisk köper jag då och då, inte så farligt dyrt trots allt. Visst, gös är inte billigt men det fiskar man å andra sidan om man vill äta. Men färsk lax är både gott och nyttigt och inte mycket dyrare än fryst. Köper vi fryst så blir det rödspätta eller pangasus eller vad fan det heter. Torsk är skitfisk.

pangusius är skit äckligt om det är den där asiatiska sjötungan du menar som kostar typ 50kr/kg fryst...äter bara rödspätta,gös,torsk,hälleflundra,sjötunga, hällefile och skaldjur/musslor

men dock väldigt sällan, nästan bara när vi går ut o käkar

Polaren lyckades komma ner på 300:- för matinköp en månad i höstas.

Men då är vi studenter också :tummenupp

Ser att ni har kommit på taktiken!

Jag fattar inte hur folk orkar lägga tid och pengar på mat om de är ensamma. Det är ju så jäkla tråkigt att laga mat till sig själv. när jag blev sambo femdubblades matkontot men det kan de ju vara värt om man är fler.

300 fixar men lätt och det är rotfuktsvecka på ICA-väst :tummenupp på min tid tog de 1.90 kg för alla "rötter" i aug/sep. käkde rotmos, motrötter och lök två veckor i streck och söp upp pengarna på nationerna istället.

Jag skaffade tjej. Nu käkar jag hos henne alltsomoftast så jag slipper köpa och tillaga mat själv.
Finns fler fördelar än matlagningen.
Rekomenderas.

Att nå 170 kr/dag på mat inkl. dryck (cola, juice o sånt) är inte särskillt svårt att nå tyvärr.
Det gör jag ensam iaf.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...