Matförslag?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tror jag gjorde en sån här tråd en gång för länge sedan men jag kunde inte hitta nåt :(
Jag och tjejen brukar vara så duktiga att vi gör en 2-3v lång matlista så man alltid vet vad man ska käka och så slipper man småhandla en massa. Spar både pengar och tid, skitbra med andra ord.
Saken är den att jag har inte skrivit någon matlista de två senaste veckorna och idag måste jag laga käket då tjejen är hemma sent och vill ha det klart blablabla :gnissla

Så vad fan ska man äta då? Jag är knappast den enda med detta problem? Skriv in era matförslag/vad ni ska äta så man kan härma er litegrann :tummenupp

Jag tror jag gjorde en sån här tråd en gång för länge sedan men jag kunde inte hitta nåt :(
Jag och tjejen brukar vara så duktiga att vi gör en 2-3v lång matlista så man alltid vet vad man ska käka och så slipper man småhandla en massa. Spar både pengar och tid, skitbra med andra ord.
Saken är den att jag har inte skrivit någon matlista de två senaste veckorna och idag måste jag laga käket då tjejen är hemma sent och vill ha det klart blablabla :gnissla

Så vad fan ska man äta då? Jag är knappast den enda med detta problem? Skriv in era matförslag/vad ni ska äta så man kan härma er litegrann :tummenupp

:toffel

Kyckling och pasta!
Hur du vill göra det är upp till dig, men det är gott oavsett hur man tillagar det och vad man har till!

Edit:

Chili corn carne?

Gryta av något slag

Flygande Jacob, sjukt gott!

en snabb och extremt enkelt grej att fixa:

spagetthi med tonfisksås

1. fixa såsen (vitsås eller vad det heter, smör, mjöl och mjölk)
2. när såsen är klar, släng i en burk tonfisk
3. fixa spaghettin...

klart, tar max 15 min, och det är väldigt gott :)
(åt det senast för 30 minuter sen)

Så vad fan ska man äta då?

Har'u tänkt dra iväg å handla så du kan överraska henne eller tänkte du bara försöka knåpa ihop något som står i skafferiet?

Kan rekommendera min fredagsmiddag.. Den var enkel att svänga ihop:

Chili och lime-marinerad Laxfilé med mangosalsa och bulgur. Nyttigt å sånt.. tjejer gillar det! :tuttar

Ingredienser:
- Färdig chilimarinad
- 1st Lime
- Bulgur
- Laxfilé för två
- 2st kiwi
- 1 röd chili
- 1 mango
- soltorkade tomater
- vårlök
- en skvätt röd vinäger
- en klick 8typ två matskedar chilisås (INTE sweetchilisås utan sån man har i chiliconcarne)

Hur göra:

Fisken:
Pressa ner en halv lime i chilimarinaden..
Marinera laxen i marinaden.

Salsan:
Dela chilin och rensa bort frön. Finhacka den.
Skär vårlöken (typ 5-6 vårlökar) i fina bitar. Lämpligen på mitten/längden först och sen i skär upp i småbitar.. (som löken i vanlig salsa)
Blanda vårlök, chili med 2-3 matskedar chili och skvätt ev på lite vinäger.
Skär ner 2 kiwi och en halv mango i centimeterstora bitar och vänd ner..
Smaka av med salt + peppar + ev vinäger

Bulgor:
Tillaga enligt paketet.
Finhacka lite soltorkade tomater och blanda i...

Tada! :tummenupp
På en halvtimme har'u gjort en finfin, nyttig, GOD middag i bästa GI-anda.

Last edited:
Ahhh, det fick bli chili con carne! Enkelt och gott och jag har inte ätit deet på flera månader.
Korvis laxrecept måste dock provas, det passar ju perfekt imorrn när deet är tisdag och allt!

Låt inte denna tråden dä för fort nu, det finns fler där ute som behöver tips!

Edit/ Kör ni färdig concarne-krydderi eller gör ni själva? Jag vet ju bara att det är en burk Heinz-bönor i den, har inte gjort det själv någon gång nämligen...

Santa Maria har ju färdiga kryddpåsar! Chiken paneng (stavning) är grymt god! kan även blanda i nötter mm..Serveras med ris :)

ja brukar skära kycklingen i lagom stora bitar, steka så ytan blir fin och sen i med Cocosmjölk och kryddpåsen... låt koka.... Färdigt!

Ahhh, det fick bli chili con carne! Enkelt och gott och jag har inte ätit deet på flera månader.
Korvis laxrecept måste dock provas, det passar ju perfekt imorrn när deet är tisdag och allt!

Låt inte denna tråden dä för fort nu, det finns fler där ute som behöver tips!

Edit/ Kör ni färdig concarne-krydderi eller gör ni själva? Jag vet ju bara att det är en burk Heinz-bönor i den, har inte gjort det själv någon gång nämligen...

Gör det själv mannen! Sen drar du på med chilin så cheyen din blir våt. (i ögonen av hettan av chilin alltså).

Du behöver inte tacka, jag är sjukt påhittig. :faCkta

Santa Maria har ju färdiga kryddpåsar! Chiken paneng (stavning) är grymt god! kan även blanda i nötter mm..Serveras med ris :)

ja brukar skära kycklingen i lagom stora bitar, steka så ytan blir fin och sen i med Cocosmjölk och kryddpåsen... låt koka.... Färdigt!

Brukar även jag göra grymt gott perfekt för oss gamla snabbmatstillagare:tummenupp

2x regnbåge som du kokar i traktörpanna med lite vitt vin och citron+ lite gröna örter. Till det pressad potatis och färsk kokt sparris. 15 min tot.

en annan sjukt lätt, och god sak är burrito..

det fick bli min mat idag..inte mycket i kylen och galen kö till pizzerian..

ta så många tortilla sakal som tros räcka.

stek köttfärs och häll på lite vatten och taco-kryddmix.
blanda i lite kidneybönor, majs, hackad paprika
blanda riven ost och creme fraiche
kladda ut allt på skalen, rulla ihop och tejpa igen allt med en ostskiva på toppen!
sen bara in i ugnen!

sjukt gott och lätt!
ett måste är dock en god, stark sås till.. typ salsa, grillsås eller vad man nu har hemma!

Bifogat

• _MG_1120.JPG
    _MG_1120.JPG
    73.2 KB · Visningar: 46
Kasslergratäng :tummenupp

Köp Knorrs? currysås (pulver) på den finns ett recept på kasslergratäng som är grymt god.

Innehåller: kassler, ris, paprika, ananas och currysås.

Så jävla gott.

Annars är bruna bönor och fläsk det bästa man kan äta.

Last edited:
Nu kanske det är försent men kanske till imorgon;)

biff ala lindström med dill mos!!!

blanda köttfärs,ett ägg eller två. lite mosad potatis från gårdagen (kan även använda ströbröd som surplat i sig lite vatten), grovhacka lite rödbeter, i med lite kapris efter smak, salt och peppar (var försiktig med saltet då kaprisen är salt), gö ett stekprov, om den faller sönder kan du ta i lite mer ägg.

och så moset gör du genom att mosa potatis( kokt ), ta i lite grädde eller creme fraiche, finhackad dill. kör den i matberedaren i några minuter på högsta effekt så den blir fluffig, om man inte har någon matberedare kan man även använda elvisp.

Nu kanske det är försent men kanske till imorgon;)

biff ala lindström med dill mos!!!

blanda köttfärs,ett ägg eller två. lite mosad potatis från gårdagen (kan även använda ströbröd som surplat i sig lite vatten), grovhacka lite rödbeter, i med lite kapris efter smak, salt och peppar (var försiktig med saltet då kaprisen är salt), gö ett stekprov, om den faller sönder kan du ta i lite mer ägg.

och så moset gör du genom att mosa potatis( kokt ), ta i lite grädde eller creme fraiche, finhackad dill. kör den i matberedaren i några minuter på högsta effekt så den blir fluffig, om man inte har någon matberedare kan man även använda elvisp.

Last edited:
Stek kycklingfiler eller fläskfiler och bland sen med något av följande

Mrs Chengs färdig grytbas (finns i flera smaker)
Wokgrönsaker av något slag
Ädelostsås, tex Kvibille gräddädel som smält i lite mjök och utspädd med grädde
Jordnötssås, jordnötssmör, krossade jordnötter och grädde

Snabb gott enkelt och går utmärkt att värma i mikro

Tips från tanten som brassar krubb i lokala ica-affären? Dom brukar alltid dema sånt. Snabbt och lätt och faktiskt riktigt gott.

ytterligare ett hyffsat nyttigt, enkelt och grymt gott recept som kan överraska. Dessutom mättar den bättre än man tror..
Tar inte mycket mer än 20 minuter och det mesta sköter sig själv.

Fräsch Fisksoppa med koriander, lime och kokosmjölk:

Ingredienser:
- Röd Chilipasta (Sån där smetig alltså! köp en burk från asien-hyllan)
- En burk kokosmjölk. Ta en lightversion för nyttigare variant.
- Potatis, klockrent nu när det kommer små färskpotatisar
- Körsbärstomater
- En kruka färsk koriander
- En lime
- Fisk. Jag har köpt sån fryst blockvariant. Köp den du och plånboken gillar.

Hur göra:
- Koka potatisen separat.
- Koka upp kokosmjölk i en gryta, traktörpanna eller kastrull
- Blanda ner 1-2msk röd currypasta. Vissa sorter är förbannat starka....
- Pressa ner en lime
- Skär fisken i kuber. ca 2*2cm ungefär..
- Lägg i fisken och potatis
- Lägg i ett gäng körsbärstomater
- Hacka en näve färsk koriander och lägg i
- Smaka av med lite salt och peppar

Färdigt! :tummenupp

Ugnsbakad fisk i alla möjliga former är svårt att misslyckas med.
Ugnsbakad röding tex.
Röding, ansjovisfiléer, rosmarin, citron, kapris, salt och peppar. Eventuell haricorts verts, körsbårstomater och oliver.

Köp en hel röding. Skölj ur och torka av med papper.
Skiva en citron tunnt.
Lägg in citronskivor, kapris och ansjovisfiléer i magen på rödingen samt ovanpå.
Ta färsk rosmarin och lägg i en mortel på med olivolja och mosa runt så du får en fin rosmarindoftande olivolja.
Ta olivoljan på och i fisken. Salta och peppra.
Lägg i ugnsfast form.
In i ugnen ca 175-200 grader beroende på ugn. fisken är klar när fenorna lossnar lätt från fisken.

Man kan fylla ut formen med haricots verts som man kokat snabbt blandade med delade körsbärstomater, delade oliver, citron, salt, peppar och rosmarinoljan.
Har man salladen till räcker det med ett gott bröd och vin till.

En variant på fisksoppa, ej thaiinspirerad.
Fisksoppa.
Fryst fisk, tinad. Gärna två olika sorter som tex lax och sej.
Potatis
Palsternacka
Morot
Fänkål
Lök/vitlök
Krossad tomat.
Buljong.

Fräs lök, eventuell vitlök, fänkäl (tunnt skivad elelr hackad), palsternacka, morot och potatisbitar i olivolja. Inte för varmt. Salta och peppra.
Tänk på att dela rotfrukterna olika beroende på hur fort de kokar dvs morötterna minst och potatisen störst.
Häll på en burk krossad tomat.
Späd med vatten och buljongtärningar accordingly, funkar kanon med grönsaksbuljong.
Låt sjuda
Lägg i den delade tinade fisken de sista fem-sex minuterna.
Smaka av med salt och peppar, eventuellt paprika elelr chili om man vill ha lite mer fjong.
Toppa med hackad bladpersilja och lite olivolja.

Last edited:
Ugnsbakad fisk i alla möjliga former är svårt att misslyckas med.
Ugnsbakad röding tex.
Röding, ansjovisfiléer, rosmarin, citron, kapris, salt och peppar. Eventuell haricorts verts, körsbårstomater och oliver.

Köp en hel röding. Skölj ur och torka av med papper.
Skiva en citron tunnt.
Lägg in citronskivor, kapris och ansjovisfiléer i magen på rödingen samt ovanpå.
Ta färsk rosmarin och lägg i en mortel på med olivolja och mosa runt så du får en fin rosmarindoftande olivolja.
Ta olivoljan på och i fisken. Salta och peppra.
Lägg i ugnsfast form.
In i ugnen ca 175-200 grader beroende på ugn. fisken är klar när fenorna lossnar lätt från fisken.

Man kan fylla ut formen med haricots verts som man kokat snabbt blandade med delade körsbärstomater, delade oliver, citron, salt, peppar och rosmarinoljan.
Har man salladen till räcker det med ett gott bröd och vin till.

Det där lät inte alls gott Gustav :drool

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...