Matförgiftning?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Idag mår jag inget vidare efter att antagligen ha ätit dålig kebab på lunchen igår och en kille som jobbar med mig mår precis lika jävla illa om inte än värre. Givetvis åt han samma sak som mig, dvs en stor fet kebabtallrik.
De övriga två som var med åt pizza och de mår utmärkt idag.

Finns det något sätt att lindra besvären? Nu mår jag skapligt mellan perioderna då man får sitta strandad på toalettstolen eller ligga i sängen med kraftiga feberfrossningar.

En kollega är på väg till restaurangen nu för att skälla på dem, jag slår vad om att de erbjuder oss en varsin gratis kebab som plåster på såren :gnissla

Ska man ringa någon hälsomyndighet eller dylikt? Känns ju lite elakt förvisso då det kan få ödesdigra konsekvenser för pizzabagarn...

Sunkiga grönsaker eller dålig redskapshygien,ring och anmäl!

Imodium funka.

Vad jag hade gjort beror nog på vilken relation jag har till stället. Det kan ju vara en ren olyckshändelse, folk har blivit sjuka av mat på stjärnkrogar. Se vilken respons ni får från restaurangen. Är det ett riktigt smutsigt ställe där man ser att personalen hanterar maten utan att tvätta händer på smutsiga arbetsytor, då hade jag kanske övervägt en anmälan trots allt.

Imodium stoppar upp magen men man mår oftast inte bättre. Koltabletter hjälper i vissa fall beroende på vad man fått i sig. Jag skulle köra både och.

En anmälan är inget problem för stället om dom sköter sig. En extra kontroll är väl snabbt avklarad om allt är enligt reglerna?

Last edited:
Det är väl bättre att anmäla så att ev fel rättas till, än att fler går dit och blir sjuka? Du är väl egenföretagare dessutom, mao ryker det massor med pengar när du ligger hemma i fosterställning runt toan?

ta även typ Resorb eller någon vätskeersättning (det är inte BARA mot bawkfylla :rolleyes: )

så jävla ofräscht såntdärna , när man vet att någon av matlagar personalen troligen vart på muggen å glömt tvätta labbarna innan dom hanterade maten .... tarmbakterier i maten kan ge ungefär domdärna symptomen :zpy

ring myndigheterna asap

Det är inte säkert att det är bakterier ni blivit dåliga av. Normalt sett så brukar en bakteriematförgiftning hoppa igång typ 2-5 timmar efter intaget och hålla på i max ett dygn. Men det kan också vara virus (typ kräksjukan). Symptomen är snarlika, men inkubationstiden kan vara längre och det kan hålla i sig längre.

Så om ni båda är OK ikväll så är det troligen bakterier. Själv har jag åkt på matförgiftning 4 ggr i mitt liv. 3ggr av kebab :(

Som tidigare skrevs, Resorb o Imodium is the not shit.

Been there done that, oxå Kebabtallrik.

Drick Resorb eller gör egen vätskeersättning.

1 liter vatten, 1 matsked socker, 1 tesked salt
Koka så det löser sig och låt det kallna. Inte så gott men du behöver det ...

Har ni kräkts eller kraftiga diareèr i går eller i natt? då har ni blivit matförgiftade. Har ni inte så blir det svårt att komma med en anmälan att ni bara mår lite illa.
Såg nu att du har suttit på toan och krampat. Anmäl restuerangen genast. Det är viktigt att dom får hälsomyndigheterna på sig om dom slarvar med maten

Last edited:
Vätskeersättning (inkl salter m.m.) är fint, men stoppa inte upp med Imodium el.dyl. i onödan, utan bättre att skiten kommer ut fort (pun not intended...). Drick mycket vätska även om du råkar spy upp allt igen, det är bara bra att skölja ur kroppen lite.

Ät inte kebab!

2 gånger på i min ungdom när jag var kring 13 bast och älskade kebab började jag :zpy pga kebab. De var vid två olika tillfällen och ingen annan åt utav min kebabtalrik, så antagligen matförgiftning. Sen ett tag senare så tog jag en bit kebab av min syrras kebabpizza bara för att smaka. Jag blev dålig, inte hon. Så min kropp håller väl inte kvar kebab pga tidigare dåliga erfarenheter. Jag har aldrig ätit kebab sen dess.

Jäfla bakterieklubba de där som snurrar på korvmojen. Ät inte sån skit :7peta

Hmmm, på en kebaberia där jag brukade äta la jag märke till att när man kom dit tidigt på morgonen så var köttklumpen inpackad i folie och grillen avslagen.

Kikade in mitt i natten senare när jag gick förbi och visst, dom stängde bara av elementet i grillen och virade in köttet i folie när dom stängde, så det gosade till sig över natten.

Jag hade dock ätit så många kebaber där redan att det kändes som det kunde kvitta...

Annars det alla åker dit på i kontrollerna nuförtiden är att dom använder billiga spackelspadar och färgomrörare istället för degspadar och industrivispar.

Numera kan man ju gå in på kommunens sidor på internet och få upp senaste besiktningsprotokollet på favoritpizzerian, om man vill (det vill man inte om maten är god)

Ja, nu har man börjat återhämta sig och magen börjar kännas skapligt under kontroll trots lite små krampanfall då och då.
Jag har legat utslagen i sängen större delen av dagen, vaknade till på riktigt runt 17-tiden då jag käkade dagens första mål mat förutom en milkshake imorse. Jag har ju fått behålla ett halv kilo krögarpytt och 3 ägg så det borde vara på upprinningen nu.
Den andra killen som också käkade kebaben börjar känna sig bra nu också men han hade det betydligt värre än mig då han har fått tillbringa större delen av tiden på porslinstronen :hihi
Men så beställde han också en kebabtallrik med extra kött och det kanske gjorde sitt till.
Vi har uteslutit allt annat då två andra åt sallad och sås och såsen är dessutom gjord på vanlig filmjölk och sånt ska det mycket till innan man blir dålig av.

Jag har jobbat på pizzeria i min ungdom och vet mycket väl hur man hanterar kött och dylikt och det är konstigt att man inte blir sjuk oftare, faktiskt första gången för mig när det gäller matförgiftning av kebab. Smörgåstårta har varit boven tidigare, man ska inte äta skaldjur som har stått framme i sommarvärme :död

Jag hade sett till att tömma magen så snabbt som möjligt, INTE stoppa upp med Imodium eller motsvarande.
Tvärt om, laxera och se till att magen är tom några timmar och börja sedan att fylla på med vätskeersättning.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back