Materialval??

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Jag undrar lite om materialvalet i skyddsutrustningen och icke skyddsutrustning, har några frågor, hoppas ni kan besvara dem :)

1: Hur bra skyddar Gore tex ?
2: Vad för material ska man absolut undvika ?
3: Bomull skyddar inget det vet jag, men gör det någon skada?
4: Vad för material är bäst? (Utom skinn, Gore tex och speciefika MC-kläder)

Hoppas jag kan få några bra svar och inga påhopp, jag undrar för att jag vill kalkylera riskerna att åka den där kilometern utan skinnstället men ändå ha någorlunda skyddande kläder.

MVH Mattias

Åkte ikull i goretex i höstas. Landade på knät, skydden tog upp medtadels av smällen men sen revs byxan sönder och knäet drogs mot asfalten igenom både skyddsbyxorna och jeansen. Likaså hål rakt igenom hackan på flera ställen. Jag kör då aldrig mer i goretex!

Jeans håller hyffsat, men inte ditt knä om du sätter det i backen.
Köra utan skydd är väl aldrig ngt att varken rekomendera eller praktisera, men faktum är ju att dom flesta ngn gång gör det.
Tex den där kilometern till jobbet där man saknar omklädningsrum/förvaring till skinnet.
Samtidigt så kan man ju göra det bästa av det, jag kör numera i tygställ då jag 90% kör grus, det stället har hyffsade skydd och är garanterat bättre än jeans.
Köp ett billigt, ev beggat sånt ställ. Mitt funkar fint över jeansen och är inte hälften så bökigt som skinn. Givetvis skyddar det ju inte lika bra som skinn, men som sagt, bättre än inga skydd.
Men du, även om du skippar brallor. Ta på dig ryggskyddet och handskar.
//Tobbe
EDIT:Jag menar att du ska skaffa ett vettigt tygställ att ha "till jobbet":EDIT

tobbeviking skrev:
2161001 Jeans håller hyffsat, men inte ditt knä om du sätter det i backen.
Köra utan skydd är väl aldrig ngt att varken rekomendera eller praktisera, men faktum är ju att dom flesta ngn gång gör det.
Tex den där kilometern till jobbet där man saknar omklädningsrum/förvaring till skinnet.
Samtidigt så kan man ju göra det bästa av det, jag kör numera i tygställ då jag 90% kör grus, det stället har hyffsade skydd och är garanterat bättre än jeans.
Köp ett billigt, ev beggat sånt ställ. Mitt funkar fint över jeansen och är inte hälften så bökigt som skinn. Givetvis skyddar det ju inte lika bra som skinn, men som sagt, bättre än inga skydd.
Men du, även om du skippar brallor. Ta på dig ryggskyddet och handskar.
//Tobbe
EDIT:Jag menar att du ska skaffa ett vettigt tygställ att ha "till jobbet":EDIT
Brukar väl sägas att ryggskydd är viktigast efter hjälmen. Sen är det ju händerna det första du tar emot dig med när du åker ikull. Och givetvis, dåliga skydd skyddar bättre än inga skydd men jag skulle fortfarande inte vilja köra i annat än skinställ. Kör man däremot på grusväg eller i skogen så är det ju mindre bekvämt med skinställ, funkar inte heller så bra på crossbanan. :hihi Då är det lämpligt med andra skydd, beror ju på vilka farter det handlar om. :brinnerup

philsson skrev:
2161015 Brukar väl sägas att ryggskydd är viktigast efter hjälmen. Sen är det ju händerna det första du tar emot dig med när du åker ikull. Och givetvis, dåliga skydd skyddar bättre än inga skydd men jag skulle fortfarande inte vilja köra i annat än skinställ. Kör man däremot på grusväg eller i skogen så är det ju mindre bekvämt med skinställ, funkar inte heller så bra på crossbanan. :hihi Då är det lämpligt med andra skydd, beror ju på vilka farter det handlar om. :brinnerup
Jag förutsätter att en kille/tjej som säger att man vill kalkylera risken med att köra utan skydd en kilometer inte väljer knäskrap och wheelis påväg till jobbet iförd jeans. Kör man halvkass skyddad så är det defensiv körning som gäller i min lilla värld. Visst, det finns ju andra trafikanter som kan göra livet surt för en.
Men jag håller med dig, skinn är det som gäller för nöjesåka på asfalt, helt klart.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2161039 Jag förutsätter att en kille/tjej som säger att man vill kalkylera risken med att köra utan skydd en kilometer inte väljer knäskrap och wheelis påväg till jobbet iförd jeans. Kör man halvkass skyddad så är det defensiv körning som gäller i min lilla värld. Visst, det finns ju andra trafikanter som kan göra livet surt för en.
Men jag håller med dig, skinn är det som gäller för nöjesåka på asfalt, helt klart.
//Tobbe

Du har förstått mig rätt! Ryggskydd, Hjälm och Handskar har jag oavsett hur kort jag kör.. Det andra är "bara" brännskador, det överlever jag iaf.. Om man ser det så.. Men vad menar du med tygställ? Typ bomull? Jag funderar på att ha en vanlig munktröja över ryggplattan, men är rädd att det gör mer skada än nytta?

Vinterjacka har med slagit mig (gore tex där man kan ta ur fodret) :confused:

philsson skrev:
2160983 Åkte ikull i goretex i höstas. Landade på knät, skydden tog upp medtadels av smällen men sen revs byxan sönder och knäet drogs mot asfalten igenom både skyddsbyxorna och jeansen. Likaså hål rakt igenom hackan på flera ställen. Jag kör då aldrig mer i goretex!

Vad var det för märke på ditt (saliga) gore-texställ? Textilställen varierar ju i pris mellan t.ex. Flying Eagles ställ för 1500:- till Rukka för 8-9000:-. Nån skillnad måste det ju vara! Jag skulle inte lita på ett ställ för 1500 iaf!

tobbeviking skrev:
2161039 Jag förutsätter att en kille/tjej som säger att man vill kalkylera risken med att köra utan skydd en kilometer inte väljer knäskrap och wheelis påväg till jobbet iförd jeans. Kör man halvkass skyddad så är det defensiv körning som gäller i min lilla värld. Visst, det finns ju andra trafikanter som kan göra livet surt för en.
//Tobbe
Andra trafikanter framförallt, aldrig är det ju ensjälvs fel. :rolleyes: Men sen kan man ju få punkteringen eller vadsomhällst, vem vet.

Stolten skrev:
2161054 Du har förstått mig rätt! Ryggskydd, Hjälm och Handskar har jag oavsett hur kort jag kör.. Det andra är "bara" brännskador, det överlever jag iaf.. Om man ser det så.. Men vad menar du med tygställ? Typ bomull? Jag funderar på att ha en vanlig munktröja över ryggplattan, men är rädd att det gör mer skada än nytta?

Vinterjacka har med slagit mig (gore tex där man kan ta ur fodret) :confused:
Har du delat skinnställ så kör med jackan ist för munkjacka.
Tygställ= goretex som oftast används som namn på mc kläder i textil.
Munkjacka, matrialet i den spelar nog ingen roll alls. Du kunde lika gärna köra med hawaiiskjorta.
//Tobbe

Aleleo skrev:
2161067 Vad var det för märke på ditt (saliga) gore-texställ? Textilställen varierar ju i pris mellan t.ex. Flying Eagles ställ för 1500:- till Rukka för 8-9000:-. Nån skillnad måste det ju vara! Jag skulle inte lita på ett ställ för 1500 iaf!
Ett jofama, mycket populärt ställ som jag sett över 10 riders ute i trafiken sitta och köra med. Fick nästan lust att gå fram och säga till en gubbe som höll på prova ut ett sist jag var i en MC butik. 4k kostar stället för dem som är "intresserade". Givetvis så skiljer det en hel del mellan olika textil (goretex) ställ men detta jofama stället hade massor med kvalifikationer och stämplar, alla skydden var CE godkända bla bla ..... en sak är säker, aldrig mer goretex för min del! vill inte våga ta reda på om det är sämre kvalite på andra märken, den risken är det inte värt. Däremot saknar jag goretex stället om man skall åka i regnigt väder, helt klart oslagbart. Får ta och införskaffa mig ett regnställ att ha över skinstället helt enkelt.

Enl en sjuksköterska jag känner så är jeans värst att vurpa i,trådarna i jeanstyget är starka och har en utomordentlig förmåga att skära in i mjukdelar.

Läs kassler.

Långa farbron skrev:
2161214 Enl en sjuksköterska jag känner så är jeans värst att vurpa i,trådarna i jeanstyget är starka och har en utomordentlig förmåga att skära in i mjukdelar.

Läs kassler.
Ok, då avskriver vi jeans med då.... :näsblod
//Tobbe

Fan vilken jämförelse! kassler :rofl
Kunde inte sagt det bättre själv :pannkyss

//Peter

Varför inte ett par jeans med kelvar alt skinn förstärkningar?? finns ju jeans som är "gjorda för att vurpa" visst säkert inge jätte bra skydd och gör nog ont om du inte har skydd i dom men bättre än alternativa bomull jeans tankar :tummenupp

Sen på överkroppen tycker jag du ska köra med en mc skinnjacka! den är ju smidigare att ha med dig än byxorna..

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back