Material till plugg och tips vid glasfibergjutning.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på att göra en version två av min CB250N i vinter då jag fick tag på en tank från en Suzuki GS450 som ju är mycket snyggare än original tanken på Hondan.

Blir denna version två av så måste man ju fixa en ny sadel och förmodligen också nya sidokåpor som passar ihop med den nya tanken och det var nu som jag fick tanken att gå "all in" och även spara vikt och inte bara tänka på utseendet. Att göra en ram av profilrör att fästa en gjuten glasfibersadel i tror jag skulle spara nåt kilo mot sadeln jag har nu som är tillverkad i 1 mm plåt, samma med sidokåporna som i dagsläget är tillverkade i plåt. Plåt har ju fördelen att den kan formas, kapas, svetsas efter som och blir nåt fel eller vill ändra kan man ju kapa bort och börja om vilket jag tycker är en fördel men då blir det ju mer vikt istället.

Frågan är nu vad kan man använda för lättarbetade material till en pluggar för sadel och sidokåpor? Har kollat lite på youtube och det verkar ju som att det används lite av varje, trä, mdf, fogskum, någon typ av frigolit, oasis som används till blommor. Problemet är att jag bor på ett litet ställe så utbudet av specialmaterial är inte stort. Trä och mdf känns också lite jobbigt att arbeta med.

Såg på youtube att Dime City Cycles använde oasis som sedan "hel tejpades" med maskeringstejp, nån som har koll på om kan göra det samma med markisolerings skivor vilket jag har hemma? Eller går lösningsmedlet från polyestern igenom tejpen och löser upp allt? Pallar markisoleringen värmen från härdningen eller blir det skit så att allt kapsejsar?

Tänkte inte göra gjutformar utan en plugg som är några mm mindre än de tänkta delarna och gjuta på pluggen och sen får man slipa och spackla till ytfinishen och lacka grejerna då man är klar.

Har ni tips på vad man skall tänka på då det gäller gjutningen med glasfiber så man slipper misslyckas i onödan för det kan säkert gå åt skogen ändå.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar för länken, det var mycket som kom tillbaka efter drygt 8 år.

Jobbade nästan 3 år med ett projekt med utveckling och tillverkning av flugspön i kolfiber men då körde vi med lindningsmaskin som lindade roving. Själva plasten har jag nog ändå hyfsad koll på men har aldrig testat gjuta nåt i komposit.

Har googlat en hel del mer och då hittade jag en båtforumsida där det sägs att man skall kunna ha vanlig frigolit som plugg om man lindar in den i 3 lager packtejp eller om man målar den med vattenbaserad färg som skydd mot polyestern.

Där talades också om att man kan tillverka en bensintank om man tar och gör en plugg av tanken i vanlig frigolit och målar den med vattenbaserad färg som skydd för polyestern, sen plastar man tanken och då den är klar tar man upp ett hål och häller i aceton och acetonen löser då upp frigoliten och tanken är klar. Framgick inte på den sidan om man måste behandla insidan med nåt mer men jag skulle tro det.

Nu fick man ju lite idéer att även göra en egen glasfibertank.

Norton hade väl glasfibertankar på vissa modeller,
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Polyestern klarar inte av bensin med sprit i o all bensin har sprit i sig i dag. Du måste använda en speciell epoxy till bensin tankar..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men man borde väl kunna gjuta en glasfibertank och sen täta den på insidan med hjälp av epoxy typ tanktätare? Nu tror jag inte att jag ska ge mig på en tank i första taget, en sadel är nog nog för mig i första läget.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Norton hade väl glasfibertankar på vissa modeller,
Vissa Commandomodeller hade det. Norton Owners Club har mycket skrivet om eländet med tankarna och etanol. Bästa lösningen tycks vara att byta till en ståltank. Även om dom rostar när etanolen tar upp fukt. Dom flesta tillverkare av glasfibertankar har slutat göra dom. Har en Honda 500 räser med glasfibertank. Den matas enbart med högoktanig akrylatbensin (svindyr men etanolfri).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror nog att jag skippar ett tankbygge men intressant är det ju i alla fall, gör etanol att plåttankarna rostar? Tänkte att det borde bli tvärtom att eventuellt vatten "blandas" i bensinen och följer med istället för att hamna i "botten" på tanken och rosta.

Vågar man använda biltemas polyester och gelcoat tänker att det kan man ju köpa då man passerar Luleå? Eller vad ska man köpa för fabrikat på plast? Är ju inget kul om man köper nåt som inte är bra.

Är det värt extra jobbet att en plugg som är riktigt bra för att sen göra en honform att gjuta den färdiga delen i?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Engelskt klimat lär ju vara ganska fuktigt och engelsk bensin kanske mer aggressiv, vad vet jag,
Har använt Biltemas pe några år för att laga racekåpor. Har hållit fint (tills nästa krasch).
Har även webshoppat t.ex från http://www.carbix.se/
Ska man göra flera är det naturligtvis form som gäller.
Med form blir ju finishen beroende på pluggen och lite efterjobb på formen.
Plastning direkt på plugg ger mycket spackling för att få en snygg utsida.
Med form kan du utan problem ha fler lager på mer belastade ställen.
På en racehoj absolut form för att minimera vikt och för att kunna göra en ny efter ha trillat omkull.
På en gathoj är valet mellan direkt på plugg eller att göra form inte självklart.
Förhoppningsvis får du svar av dom med mer erfarenhet än vad jag har.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top