bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på att göra en version två av min CB250N i vinter då jag fick tag på en tank från en Suzuki GS450 som ju är mycket snyggare än original tanken på Hondan.
Blir denna version två av så måste man ju fixa en ny sadel och förmodligen också nya sidokåpor som passar ihop med den nya tanken och det var nu som jag fick tanken att gå "all in" och även spara vikt och inte bara tänka på utseendet. Att göra en ram av profilrör att fästa en gjuten glasfibersadel i tror jag skulle spara nåt kilo mot sadeln jag har nu som är tillverkad i 1 mm plåt, samma med sidokåporna som i dagsläget är tillverkade i plåt. Plåt har ju fördelen att den kan formas, kapas, svetsas efter som och blir nåt fel eller vill ändra kan man ju kapa bort och börja om vilket jag tycker är en fördel men då blir det ju mer vikt istället.
Frågan är nu vad kan man använda för lättarbetade material till en pluggar för sadel och sidokåpor? Har kollat lite på youtube och det verkar ju som att det används lite av varje, trä, mdf, fogskum, någon typ av frigolit, oasis som används till blommor. Problemet är att jag bor på ett litet ställe så utbudet av specialmaterial är inte stort. Trä och mdf känns också lite jobbigt att arbeta med.
Såg på youtube att Dime City Cycles använde oasis som sedan "hel tejpades" med maskeringstejp, nån som har koll på om kan göra det samma med markisolerings skivor vilket jag har hemma? Eller går lösningsmedlet från polyestern igenom tejpen och löser upp allt? Pallar markisoleringen värmen från härdningen eller blir det skit så att allt kapsejsar?
Tänkte inte göra gjutformar utan en plugg som är några mm mindre än de tänkta delarna och gjuta på pluggen och sen får man slipa och spackla till ytfinishen och lacka grejerna då man är klar.
Har ni tips på vad man skall tänka på då det gäller gjutningen med glasfiber så man slipper misslyckas i onödan för det kan säkert gå åt skogen ändå.
Blir denna version två av så måste man ju fixa en ny sadel och förmodligen också nya sidokåpor som passar ihop med den nya tanken och det var nu som jag fick tanken att gå "all in" och även spara vikt och inte bara tänka på utseendet. Att göra en ram av profilrör att fästa en gjuten glasfibersadel i tror jag skulle spara nåt kilo mot sadeln jag har nu som är tillverkad i 1 mm plåt, samma med sidokåporna som i dagsläget är tillverkade i plåt. Plåt har ju fördelen att den kan formas, kapas, svetsas efter som och blir nåt fel eller vill ändra kan man ju kapa bort och börja om vilket jag tycker är en fördel men då blir det ju mer vikt istället.
Frågan är nu vad kan man använda för lättarbetade material till en pluggar för sadel och sidokåpor? Har kollat lite på youtube och det verkar ju som att det används lite av varje, trä, mdf, fogskum, någon typ av frigolit, oasis som används till blommor. Problemet är att jag bor på ett litet ställe så utbudet av specialmaterial är inte stort. Trä och mdf känns också lite jobbigt att arbeta med.
Såg på youtube att Dime City Cycles använde oasis som sedan "hel tejpades" med maskeringstejp, nån som har koll på om kan göra det samma med markisolerings skivor vilket jag har hemma? Eller går lösningsmedlet från polyestern igenom tejpen och löser upp allt? Pallar markisoleringen värmen från härdningen eller blir det skit så att allt kapsejsar?
Tänkte inte göra gjutformar utan en plugg som är några mm mindre än de tänkta delarna och gjuta på pluggen och sen får man slipa och spackla till ytfinishen och lacka grejerna då man är klar.
Har ni tips på vad man skall tänka på då det gäller gjutningen med glasfiber så man slipper misslyckas i onödan för det kan säkert gå åt skogen ändå.