Material svingarmshylsa?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Håller på å pillar med en gammal Kawasaki Z750 -82. Plockade ner svingen och kom fram till att nållagren rostat sönder samt hylsan skiten är lagrad i var tokslut.

Hade vart en enkel sak att beställa på nätet men verkar lögn i helvete å hitta (OEM 42036-1012) eller så hittar jag å bolagen ska ha $130 i frakt.

Men istället för att pynta upp sånna slantar så är det ju relativt enkelt att tillverka en hylsa, frågan är vad för material som är lämpligt? Den gamla var förmodligen kromad.
Nån rostfri kvalité vore väl lämpligt men hur hårt måste det vara? Går det med relativt mjukt material, eller äts det upp direkt?

lagerbrons och skippa rulllagret (eller nålrullbussningen) om det är en hoj för fina söndagsturer när det inte regnar :tummenupp

Annars om du ska göra ny hylsa är rostfritt trevligt.

Kan ju vara en idé med lagerbrons eller teflon.
Funderade på å kapa hylsan i mitten å svetsa ihop den med mittdelarna utåt, men det går nog aldrig å rikta upp en dylik axel igen.

När du säger rostfritt så menar du att det funkar med mjukare material?

/Janne

Kan ju vara en idé med lagerbrons eller teflon.
Funderade på å kapa hylsan i mitten å svetsa ihop den med mittdelarna utåt, men det går nog aldrig å rikta upp en dylik axel igen.

När du säger rostfritt så menar du att det funkar med mjukare material?

/Janne

Med rostfritt menas rostfritt stål

Detta under förutsättning att du tänkt ha något rullager kvar. Även 'vanliga' rostfria är normalt lite hårdare än vanliga stål och bör fungera tillräckligt bra i ett antal år.

Förlåt Rolle var inte min tanke att vara spydig, jag är oerhört tacksam att få lite information om vad som funkar å inte.

Jag kör nog på en random rostfri axel, blir ingen rolig historia å borra bara :-(

/Janne

Förlåt Rolle var inte min tanke att vara spydig, jag är oerhört tacksam att få lite information om vad som funkar å inte.

Jag kör nog på en random rostfri axel, blir ingen rolig historia å borra bara :-(

/Janne

Uppfattade det inte så, men kom på att tex alumium, mässing etc faktiskt inte rostar när jag läste igenom mitt inlägg och ville förtydliga att det var rostfritt stål.
Trä och plast rostar sällan heller :krama

Rostfritt är busenkelt att borra i. Börja med ett kvalitetsborr, det hittar du inte på bilbutteriks eller liknande.

Låg fart, lite smörja på borret och såpass mycket matning att du presterar spånor och inte damm.

Ca~ 15000/(Dx3,1415osv) :tummeupp!

O ta SS2333 inte SS2377!

Last edited:
Den citeringen e faktiskt riktigt rolig Elfforsarn... ;)

Ja. Rostfritt i all ära,men vad du än gör rynka inte på ögonbrynen åt div plaster. Acetaler tar steg framåt varenda dag,å vissa av POM;erna e mkt mkt dugliga som lagermaterial.
Om du inte vill ta besväret att svarva själv så e ett tips att du kikar i SKFs huvudkatalog på en lagerserie som heter Glycodur.
Vet faktiskt inte varför den iden inte tagit mer skruv än den gjort för den har högre belastningskapacitet än de med marginal flesta nållager,å iom att det e ett acetal lager behöver du oftast inte mer avancerad lageraxel än högvärdigt aluminium + fett(för att minimera oxidering)

Vidare e de förbannade insatshylsorna billigare än nållager med,som iofs inte e överdrivet dyra till att börja med.
Som grädde på moset har Glycodur generellt taget mindre My än nållager med.(Friktionsmotstånd-mao det glider lättare) + längre liv.

Om det finns nog med godstjocklek i röret kan du göra som jag gjorde på en WR430 för några år sedan:
svarva ner ändarna och pressa fast lösa innerringar till nållager,
SKF har en ring som heter IR 17x22x16 som borde passa om det
går att svarva ner röret till 17mm + passning.

Har för mig att ringarna kostade några tior så det blev både bra och billigt.

EDIT/
Ser ut som det är 12mm svingaxel så det borde ju gå utmärkt.

Last edited:
Intressant det där med bussningarna, ska kolla vilken hur mycket gos som finns. Var hittade du nämnda bussningar? Finns dom som lite längre typ 22 mm?

/janne

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...