Material som isolerar mot bensinlukt

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Mina föräldrar har ett garage som jag använder för vinterförvaring för diverse fordon.

Det finns ett problem förknippat med detta dock och det är att mina fordon luktar lite bensin (jag är så skadad att jag inte känner nåt men pappa har bättre luktsinne än en narkotikahund...).

Detta hade väl inte varit nåt större problem om garaget var fristående men huset är byggt 1964 när man tyckte att det var jättekul att integrera garaget i huset och därför ligger garaget vägg i vägg med ett sovrum. Resterande familjemedlemmar hävdar att det luktar bensin även i detta sovrum (jag känner förstås inget).

Så när vi stod där och funderade så märkte vi att det finns flertalet hål i väggen, det sitter ett elskåp i sovrummet, där det bakom luckan är elprylar och sedan några "borrhål" in till garaget.

Så, jag tänkte att jag skulle ta och fylla igen dessa hål med nåt lämpligt. Det enda kravet är väl egentligen att det inte släpper igenom bensinlukt. Hålen är typ nån cm i diameter. Jag tänker mig nån skumpryl eller nåt kanske.

Det måste finnas en stor samlad kunskap om detta i detta forum så ni får gärna komma med förslag.

Jesper

Fogskum löser dina problem, Sika Boom

Det är antingen det eller vanlig mjukfog typ målarfog, sanitärsilikon eller dylikt skit som du kan spruta med ett skelett.

Jag kan tyvärr meddela att den mängd bensinånga som behöver krypa igenom för att det ska lukta i huset är motsvarande en fjärdedels lusfis.

Enda lösningen är att tömma tankar/förgasare, tejpa avgasrör, plugga avluftningar och vädra garaget ofta och mycket.
Har du möjlighet så sätt en paxfläkt att kontinuerligt suga ut luft ur garaget.

Det var en jävla idé att bygga ihop garage med huset, jag skulle trivas med det om man t.e.x hade en tvättstuga eller något emellan så man får en "sluss" men många hävdar att inte ens det räcker.

Jag ska prova med nåt av nämnda medel, tack för tipsen!

Paxfläkt?

Det är nog sant det där med bensinlukt. Angående hojen så luktar den tydligen bensin fastän förgasarna hänger i en påse i cykelskjulet och tanken är pluggad och insugen igenplastade.

Snart ska jag köra in bilen, den är ännu värre... Det är ju inte så kul att nån sover precis bredvid...

Jag gjorde en sökning på paxfläkt. Ska läsa lite mer imorn men jag funderar skarpt på att köpa en sån. Tack för tipset!

Last edited:
Tänk på att såna där fläktar låter, så det är att välja mellan bensindoft och ett styggt irriterande bröl. Så köp en timer också, så drar fläkten igång kl 8 när alla har gått till jobbet, och stänger av sig 21:30 när folk börjar gå å lägga sig, tex! Är du riktigt nördig så köper du en veckotimer så du kan ha olika tider för helgerna också ;)

Ska ha det där med timer i åtanke:tummenupp.

Idag luktade det tydligen inte så mycket så det kommer förhoppningsvis funka (lukten har försvunnit sedan jag tog bort förgasarna och placerade dem i cykelskjulet).

Som sista etapp skulle bilen klämmas in i dag också och för säkerhets skull så puttades den in för att med alla medel undvika ytterligare andtändliga aromer i huset...

Tack för tipsen!

Sitter fläkten i garaget och vädrar ut luften där så är det ingen fara med ljudnivån, så mycket låter de inte. Tänk bara på att det finns fler märken än Pax, själv föraktar jag det dyra skitmärket som för övrigt är det fulaste du kan köpa i detta årtionde. Bauhaus mfl säljer fläktar för halva priset som gör jobbet lika bra.

Sitter fläkten i garaget och vädrar ut luften där så är det ingen fara med ljudnivån, så mycket låter de inte. Tänk bara på att det finns fler märken än Pax, själv föraktar jag det dyra skitmärket som för övrigt är det fulaste du kan köpa i detta årtionde. Bauhaus mfl säljer fläktar för halva priset som gör jobbet lika bra.

Givetvis använde jag "pax-fläkt" som man använder "jeep", dvs om alla förekommande modeller oavsett tillverkare som uppfyller ungefär samma funktion.

Pax (orginalet) kan börja låta illa efter många drifttimmar, Bauhaus är säkert inte sämre alls.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien