Material rekommendation till hojchassie?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag har börjat fundera på sving och eventuellt att bygga en hel hojram
och tänkte höra om det finna några speciella invändningar mot att använda
sömlösa Chrome Molybden rör till detta?

Hela chassiet kommer kopieras av ett äldre originalchassie och byggas med större rördiameter men med tunnare gods samt lite bättre dragningar för vridstyvhet där det tillåts.
Hela anledningen är att få ett lättare, starkare chassi med lite bättre mass centralisering och lite roligare styregenskaper. Lite modernare helt enkelt.

Så, finns det någon anledning till att inte använda Mandrel böjda sömlösa ChrMoly som TIG svetsas ihop till ett chassie i en riktig chassie jigg?

Det är väl det ENDA vettiga alternativet du kan använda om du inte tänkt göra en alu- eller kolfiberram.

Tänk på att skaffa lämpligt tillsatsmaterial.

Hej!
Jag använde SAE 4130 sömlösa crommoly rör som jag MIG-ade ihop när jag byggde min ram.
Inga problem alls och godkänd blev den.
Ha de....Per:squid

Jag misstänkte att det var det enda vettiga alternativet men då jag är färsking på hojsidan så visste jag inte.

Byggtråd finns det redan en, och det är min kawa som senare eventuellt kommer klonas om i chassiet. Det blir deock inte än på ett tag.

Gällande tillsatsmaterial så är Andreas på ABM racing, som jag tänkt skall hjälpa mig med det hela, snart SFRO/SBF licensierad ProMod chassiebyggare så han vet nog vad som funkar:tummenupp
Han håller sig dock till fyra hjul utom möjligen i starten och därav frågorna här.

Tackar så här långt!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back