Material mellan motordelar

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Ska skruva ihop min gixxer och undrar om nån kan rekommendera vad man skall ha i mellan motordelarna. värmebeständigt silikone?

Tar gärna emot ideer samt inköpsställen.
 
Ekar föregånde post. Vad menar du egentligen?

Menar du packningsmaterial (typ vid kopplingskåpa, topp, osv.) eller menar du packningslim? Typ silikon, permatex, osv. :va
 
Last edited:
Har haft itu motorn för att byta ramlager, vevlager mm... nu ska den ihop igen och förutom packningar så ska det läggas någon form av massa mellan motorkåporna? motorblocken?
 
Har haft itu motorn för att byta ramlager, vevlager mm... nu ska den ihop igen och förutom packningar så ska det läggas någon form av massa mellan motorkåporna? motorblocken?

Mellan packningar och motordelar brukar man i regel sätta någon form av packningslim eller silikon så att det tätar ordentligt. Alla välsorterade MC-verkstäder ska ha sånt hemma på hyllan. Åk till din lokala handlare och fråga bara.
 
Mellan packningar och motordelar brukar man i regel sätta någon form av packningslim eller silikon så att det tätar ordentligt. Alla välsorterade MC-verkstäder ska ha sånt hemma på hyllan. Åk till din lokala handlare och fråga bara.

Min lokala handlare hade ej... får väl åka till nästa ;)

Nåt märke att rekommendera? speciell sort?
 
Min lokala handlare hade ej... får väl åka till nästa ;)

Nåt märke att rekommendera? speciell sort?

Tror det är lite same shit different name vad gäller packningslim / silikon. Så länge det håller för temperaturen (typ 50-200 grader) så ska det inte vara några problem. Märken? Finns ju väldigt många, brukar själv köra Loctite, men vet inte om det ska vara något mer "heavy duty" för blocket om du kluvit motorn.
 
Min lokala handlare hade ej... får väl åka till nästa ;)

Nåt märke att rekommendera? speciell sort?

Mellan just vevhushalvorna brukar man ha bond... Finns Yamabond, suzukibond etc. Det är packning på tub, men ska enligt uppgift limma ihop bättre än vanlig loctite tex. Om den limmar ihop bättre blir det bättre stabilitet mellan vevhushalvorna.

Bond går givetvis utmärkt att använda mellan transmissions- kopplingskåpor etc. Bonden grejar de temperaturer och oljor, bensin etc som kan komma i kontakt med den.
 
Jag rekomenderar som vanligt inte silikon.
Packningslim (Form-a-gasket och Loctites varianter använder jag).
Blir tätt utan risk för klumpar i oljekanalerna.
 
Jag brukar använda Hylomar eller Threebond.
Men yamabond och liknande är ju säkert minst lika bra.
Där packningar ligger använder jag inget, iaf inte så länge ytorna är bra och man inte man haft problem läckage innan.

/J
 
Last edited:
Loctite 548 använder jag mellan oljepumpshalvor samt begränsade delar av cylinderfotstätning/blockhalvsdelar. Kanske fungerar för resten med.
 
Threebond funkar fint, då kan man även plocka isär igen om man skulle vilja, för "bra" produkter kan limma förhårt, rätt sak på rätt plats.

Men packningsklister mellan packning/metall är jag ingen större påhejare av. Det behövs inte om man monterar rätt. Gnid av kåp/block kanten med exempelvis lite scotch-brite och tvätta med bromsrengörning. Så slipper man även de nackdeler det ger med risk för avsöndring in i motorn, utseende å så.
 
Har du nya packningar skulle jag inte rekomendera att du tar nåt extra "klet" på. En japansk motor blir tät ändå. Om du inte har nåt problem med packningsytorna.
Mellan blockhalvorna där det inte ligger nån packning skulle jag ta Hylomar eller nåt sånt "bond" som nämns ovan. Ta inte för mycket bara (dvs. ganska lite) För man vill inte ha in sån skit i motorn.
 
Kan bara hålla med, överskott vill man undvika då det gärna sätter igen silen vid oljepickupen tex.
Tunna lager är det som gäller oavsett om man väljer bond, silicon, hylomar etc...
Prova gärna genom att provmontera en gång, man blir lätt förvånad över hur mycket överskott som pressas ut.

Yama- Suzuki- och kawabond är ofta Threebonds produkter i märkestappning.
Säkra produkter men jag tycker de torkar/stelnar för fort, då jag vill ta det lugnt vid monteringen föredrar jag Hylomar som passar min drönarhastihget bättre :crash
 
Last edited:
Har du nya packningar skulle jag inte rekomendera att du tar nåt extra "klet" på. En japansk motor blir tät ändå. Om du inte har nåt problem med packningsytorna.
Mellan blockhalvorna där det inte ligger nån packning skulle jag ta Hylomar eller nåt sånt "bond" som nämns ovan. Ta inte för mycket bara (dvs. ganska lite) För man vill inte ha in sån skit i motorn.

Enligt verkstadshandboken till min ZX9R så skall det vara klet på vissa ställen.
 
Back
Top