Matallergi?

Jag kräks ibland av för mycket sprit, kan det vara en allergi?
Annars är jag lite småallergisk mot valnötter, kliar som fan i munnen men aldrig nån andnöd eller så och sedan jag spårade problemet till just valnötter och undviker det (går ju rätt bra, är inte valnötter i allt precis) i möjligaste mån så tål jag det nu bättre de få gånger jag ändå testar att äta lite.

Är laktos o lite gluten intollerant. Det medförde även att jag blev allergisk mot lök, vitlök och en del chilikryddor...
Det är så sorgligt för det finns ju inge godare än tzatsiki o kycklingspett...

Visserligen finns det tabletter på apoteket receptfritt som heter Lactrase...men de hjälper ju bara mot lactosen :(

Hatar med att vara allergisk mot lök vitlök osv! _(

Vad gjorde du för undersökningar? :va
Det jag fått veta (och kunnat läsa mig till) så finns det inga bra tester för just lactos (och glutenallergi?). Efter 20 år ålder var det bara ett par procents chans att testerna visade rätt resultat eller något sånt...
Bästa sättet att ta reda på om man var allergisk/intolerant är alltså att plocka bort produkterna ur maten och se om man mår bättre...
Har de kommit något nytt? Är trots allt något år sedan jag var hos farbro doktorn och undrade varför min mage jävlades :tungan

När jag gjorde laktostest här så fick jag sitta på sjukhuset i 6 timmar och häva i mig en laktoslösning. Var 30:e minut mätte de någonting i utandningsluften och eftersom jag klarade dagen där så vart det friskförklaring. :tummenupp

Empiriskt med andra ord.

Jag är allergisk mot kärnfrukter, d v s äpplen, päron, aprikos, persika, kiwi, körsbär. Jag är jäääääävligt less på bananer och pisstorra citrusfrukter. Tycks vara lögn i helvete att få folket som levererar fruktkorgarna på jobbet att fatta att de skall slänga på fler än tre bananer på högen med äpplen. Är jag inte där klockan 0830 på måndag morgon och snor bananerna så är jag utan bjudfrukt den veckan.

Har samma problem :(

För mig börjar det klia i halsen å jävlas i nån timme, samma för dig?

Känner du av morötter ibland?

Har samma problem :(

För mig börjar det klia i halsen å jävlas i nån timme, samma för dig?

Känner du av morötter ibland?

Jupps, precis så. Man känner för att leta rätt på en flaskborste, och gärna lite lätt illamående också. Men ingen reaktion på morötter.

Försöker komma på vad det är jag är allergisk mot men det går inget vidare :(
Får uppsvällda läppar samt gom ibland när jag äter en del maträtter, och väldigt ofta stark korv. Ananas har jag lyckats klura ut att jag är allergisk mot men det är ju så gott så jag kan leva med lite uppsvällda läppar samt gom/tandkött i en timme eller två efteråt.

Ja, den är besläktad med läderallergin jag lider av, varje gång jag vaknar med finskorna på har jag fruktansvärt ont i huvudet och mår pyton...

Du har inte prövat att vakna upp med några svenskor istället, de kanske ger mindre huvudvärk?

Jag är glad över att jag inte är allergisk mot någonting och lider fanemej med några här som inte ens kan klunka i sig mjölk eller ha med lök i maten eller nötter bl.a. Dock fick man istället dålig syn och snea tänder =/

Lider själv av viss födoämnesallergi, nötter är det svåraste, men även fisk, skaldjur, äggvita och lite annat tråkigt.

Att läsa innehållsförteckningen gör jag utan att tänka, vissa verkar tro att det är det värsta med allergi, att läsa på ALLT! Mitt trick är att läsa på en vara en gång, sen försöka komma ihåg om man kan äta det eller inte. Sen friska upp minnet om man inte ätit produkten i fråga på ett tag.

Jobbigt med att vara allergiker är annars folk som inte fattar att man kan vara allergisk.

- du kan äta den här bullen, det är ingen ägg i den
- är det där nötter?
- ja
- men då kan jag inte äta det
- men det är ju inga ägg i den
- (...)

tyvärr var denna konversation med min egen far :tungan

Det är kul på idrotten då man ska jogga runt en nyklippt gräsmatta när man är gräspollen allergiker (björk också), plus att man också får astma när man redan har problem med allergin ^^
Är också allergisk mot andra saker som nötter, äpple, päron, tomat, ärtor, fisk o.s.v...
Som tur är så har mina allergier minskat så jag kunde för första gången äta Daim och Japp för en halvår sen :D (Det var jordnötter och mandel som jag var allergisk)
Hoppas det fortsätter att försvinna mer, synd att inte kunna ha husdjur :(

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...