Mat

Det är väl först om man äter det som det blir farligt?

Markus skrev:
Det tror jag inte alls att det blir, jag tror t.o.m att det är farligt att skita i paprikan.

Här är en grymt bra:

Ett paket (ca 250gr) renskav
En lök, medelstor
Två klyftor vitlök
En burk kantareller
Ett paket Matlagn grädde

Fixa ihop, salt och peppar endast annars förstör du vilt/svampsmaken
Rårörda lingon

Ris eller Mos.

20 min.

Haha Chili con Carne a la skola är ingenhöjdare! (gick ute i skogen, Gustav Vasa så jag vet inte hur ekebyskolans carne smaka... men gissar det va samma typ :tungan )

Kör nog på amullos tips idag. Lät mumma!

Tackar tackar för alla tips!

FreddaAbborre skrev:
Haha Chili con Carne a la skola är ingenhöjdare! (gick ute i skogen, Gustav Vasa så jag vet inte hur ekebyskolans carne smaka... men gissar det va samma typ :tungan )

Kör nog på amullos tips idag. Lät mumma!

Tackar tackar för alla tips!

Fan, där gick jag också. Men vågade inget säga, för Lindholmsbor hade låg rang på den sociala statusskalan. :hihi
Tyckte Ekebyskolan passade lite bättre, folk kunde trott att jag kom från ett "hood" då.

Nicke skrev:
Det är väl först om man äter det som det blir farligt?
Hon skrev ju:

"Strimla paprika och purjolöken, fräs dessa några minuter. Krydda med 1 tsk salt och 1 krm peppar.
och låt pastan rinna av och häll sedan tillbaka i kastrullen i med creme fraiche, paprika, purjo och kräftstjärtar låt allt bli varmt.
............................
om man vill kan man skita i purjon och paprikan....det blir gott ändå "

För mig är det uppenbart att hon tänkte skita i paprikan och sedan röra ihop allt och sedan servera. Fy farao vad läbbigt med bajs och kräftpasta från Icas broschyr, de ska jag aldrig mer kolla i.

Dessutom tror jag det är farligt att bara skita i den också, skadligt för självkänslan bl.a.

Markus skrev:
H

För mig är det uppenbart att hon tänkte skita i paprikan och sedan röra ihop allt och sedan servera. Fy farao vad läbbigt med bajs och kräftpasta från Icas broschyr, de ska jag aldrig mer kolla i.

Dessutom tror jag det är farligt att bara skita i den också, skadligt för självkänslan bl.a.

Öhh.....Fenomenet.

Hittade den här på www.tv4.se
Har inte testat själv, så jag vet inte om det går fort att laga...

Bäverragu

2 kg bäverkött med ben
1 liter rotfrukter
örtkryddor
rött vin
1 dl soya
buljong
salt, peppar
ädelost

Gör så här:
Stycka bävern i bogar, lår, rygg och bringa. Äldre bäver kan läggas i mjölk och vatten över natten.
Bryn ca 2 kg kött till 4 personer. Lägg över i en gryta, tillsätt rotfrukterna skurna i bitar (selleri, lök, morötter, persiljerot, etc ), örtkryddor (helst färska, gärna libbsticka) så att det täcker köttet. Koka tills köttet lätt lossnar från benen. Tag upp köttet och plocka loss från benen. Red sedan fonden, tillsätt grädden, smaka av med salt och peppar och lite ädelost.
Sila såsen över det plockade skurna köttet. Servera med svamp, lättkokta grönsaker, och en god sort potatis.

[EDIT]: Finns det ben i bäver :va

Jag hör på dig att du måste tanka hem lite Clownen Luktar bensin med sketcher av Bo Landin på bäverjakt, då klarnar det ska du se...

Fast äta?! Nja... Möjligen nafsa lite lätt...

FreddaAbborre skrev:
Jag hör på dig att du måste tanka hem lite Clownen Luktar bensin med sketcher av Bo Landin på bäverjakt, då klarnar det ska du se...

Fast äta?! Nja... Möjligen nafsa lite lätt...

På nåt ställe i dalarna får du en fin t-shirt med texten "jag har druckit bäver-gel" om du dricker ett shotglas med bäver-gel. För er som itne vet så är bäver-gel den smörjan de har i körtlarna bak i röven, som sedan blandas 50/50 med 40% sprit. De säger att man smakar tjära ur käften flera dagar efteråt.

Nu har du säkert redan lagat maten men annars är ugnsbakad lax riktigt lätt och ruskigt gott. Köp lax på bit (färdigskuren file) som du sedan lägger några fina snitt över. Där häller du i lite färsk citron och sedan kryddar du med citronpeppar och timjan och kör det i 225grader i 40 minuter ca.
Till det vanlig enkel kokt potatis med färsk dill och sen en kall laxsås, jag brukar röra en egen av creme fraiche och örter och kryddor. Och kokt sparris till det men det är ju om man gillar det som jag gör. Går fort, väldigt enkelt, väldigt gott, billigt, lite disk.

Amullos käk va kanoners! Lätt o gott

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back