Massive worldwide GSX-R recall

Vore ju stort om nån återförsäljare (typ AVA eller Din MC) tog lärdom av Suzuki nu och skickade ut konkret info om hur man som GSXR-ägare går tillväga. Fast de har väl fullt upp med att designa nästa utskick om "Oktoberfest", "Höstmys" eller "Glöggparty" med 3% rabatt på utgående modeller av skräp istället.

edit: Har nu mailat AVA-MC för att fråga hur man gör. Återkommer med svar om/när det kommer.

Last edited:
Om inte KGK vet riktigt hur de ska gå till ännu tvivlar jag på att AVA eller nån annan handlare vet de heller ännu ?!

Har ofta hört om att folk klagar på GSXR:ens bromsar, har tom sett hur en K7:a med nybytt bromsvätska, stålomspunnet osv ger upp helt efter en vanlig bankörning med gatgrupp på falkenberg. Dock har jag aldrig hört om att S1000RR har samma typ av fel -har BMW:en samma problem som GSXR:en när det gäller bromsarna?

Jag har upplevt samma svampiga känsla på en S1000RR. Det var då vi konstaterade att det sitter samma skräppump på dom.
Dock verkar det inte märkas på samma sätt i drift på BMWn. Vet inte om dom har någon form av bromsservo (kombibromsar och ABS) som kan döda den känslan?

K7 bromsar ska absolut inte ge upp i gatgrupp. Då har man kass vätska med luft i, belägg eller teknik. Har man väl fått ur all luft så tycker jag dom bromsarna fungerar fint, dock är vägen dit ett mindre helvete.

Ringde precis KGK Motor i Sollentuna.
Där sa man att det bara var Hayabusan som
detta gällde.
Kan det stämma ?

Om inte KGK vet riktigt hur de ska gå till ännu tvivlar jag på att AVA eller nån annan handlare vet de heller ännu ?!

Fick svar från AVA som säger att min motorcykel inte är behäftad med någon återkallelse och att jag "Kan vara lugn".

Känns inte som de vet nånting om detta.. och KGK's svar gör saken ännu mer förvirrande :dummer

Tror dock man ska "ligga på" handlarna angående detta då de ska hantera kunderna, dvs det är minst lika mkt dom som ska komma fram till hur det ska gå till osv i praktiken.

Last edited:
detta gällde.
Kan det stämma ?

Skumma svar dom ger KGK Motor, talade direkt med Klas Östlund som ringde upp mig efter ja mailat dom. han sa att artikeln ja länkade till stämde och att dom jobbade på hur detta skulle gå till, verifierade att de rörde sig som GSXR 600/750 samt 1000 modellerna 2005->

men antar att ingen vet vad som gäller ännu ?!

detta gällde.
Kan det stämma ?
Inte enligt pressreleasen - gäller en massa Gixxers. Men simma lite lugnt, Ni sitter förmodligen med mer info i denna tråd än vad KGK har i nuläget...

detta gällde.
Kan det stämma ?

Ny info fr KGK i sollentuna via email.
--
Angående återkallningen på GSX-R modellerna så kommer du att få ett brev från oss när allt är klart med reservdelar( är beställt) och själva administrationen, vi själva fick informationen från Suzuki Japan för mindre än 2 veckor sedan.

Med vänliga hälsningar

Suzuki MC

Ringer och talade med KGK Motor AB och detta stämmer, dom håller för tillfället på och samlar information om samtliga hojar i Sverige men säger att dom främst tar hand om sk. "Svensksålda" hojar i deras regi i alla fall så vet inte hur de blir med privat importerade hojar.

De hade dom inget svar på just nu heller, dom avvaktar även information från Suzuki om hur detta ska gå till väga. Så de lär dyka upp mer information inom en snar framtid. så verkar som dom ska byta alla bromspumpar på dessa hojar. :tummenupp

KGKs hållning när det gäller gråimport är väl rätt klar: man tar inte i dem med tång.

På K5an skulle man ju in för en Enhanced Safety Inspection för ramen och få ett bleck monterat. Min var UK import och KGK hänvisade till Suzuki GB. Där garvade man mest och menade att eftersom åtgärden var worldwide så tog man in alla hojar på brittisk mark, oavsett om de var sålda i Storbritannien eller importerade från Holland, USA etc."Its called goodwill mate..."

AVA hade inga problem att ta in hojen men fick inte beställa delar via KGK utan ett "svenskt" ramnummer....

Svineri att tjafsa om hojens ursprung. Vad jag förstår kommer alla Suzuki Gixxer från Japan, så vad ska det vara för skillnad ?

KGKs hållning när det gäller gråimport är väl rätt klar: man tar inte i dem med tång.

Suzuki GB. Där garvade man mest och menade att eftersom åtgärden var worldwide så tog man in alla hojar på brittisk mark, oavsett om de var sålda i Storbritannien eller importerade från Holland, USA etc."Its called goodwill mate..."

AVA hade inga problem att ta in hojen men fick inte beställa delar via KGK utan ett "svenskt" ramnummer....

Att KGK inte skulle ta i det med tång förstod ja så fort ja såg nyheten, dom talade ja mer för att stämma av så de verkligen var så att de var "WorldWide" återkallning på det.

Kan tycka som Suzuki Gb att man bör göra de av "good will" om nu Suzuki japan står för det utan att tjafsa om vart den kommer ifrån. Försöker leta fram nån kontakt på Suzuki Headquaters eller Global som kan reda ut vad som gäller med "grå importen" men gissningen är väl att dom hänvisar till lokal "dealer" som i sin tur som du säger inte kan lösa de för att dom måste ha ett Svenska ramnummer.

Jaja får väl se om de reder sig, om inte annat är de inte hela världen om man inte får de utbytt.

Försöker hitta nån vettig kontakt person på Suzuki (worldwide/headquater eller liknande) som kanske kan svara på hur de är med dessa importer, tycker de borde täckas på nått sätt också med tanke på att de gäller över hela världen. Men sen få till pappersarbete m.m. för att få de utbytt av en handlare i Sverige är en annan femma.

Återkommer om ja får nått vettig svar...

Får du gärna göra, dom är ju stöpta ur samma form/fabrik..

Samma problem för mig när det börjat gått riktigt fort på min k6:a 1000, har bromsverkan har avtagit fram.. som att ha vatten på bromsskivorna.. ändå körde jag rätt nya belägg, stålomspunnet men inte en ny bromspump. Ena gången resulterade det i en fet krasch.. kanske ska stämma skiten ur dom. :mad:

"Svenskt ramnummer"...?
Vilket tjafs!
Återigen visar sig det Svenska systemet med sk."generalagenter" hur långt från verkligheten vi befinner oss här i Sverige. Det är naturligtvis Japanerna som sätter ramnummren och inte finns det nån "egen speciell nummerserie" för de Suzuki som KGK köper av Suzuki Europa, tror dom har sitt huvudkontor i Belgien.

Numera får vilken handlare som helst handla sina hojar från tillverkarnas Europeiska Försäljningsbolag, och alla hojar som tex. Suzuki tillverkar omfattas av deras garanti.
Den som köpt en Suzuki från en "sidoimportör" kontaktar naturligtvis honom och får då tillgång till tillverkarens garanti den vägen. Har du själv importerat din hoj och den omfattas av detta "recall" så gäller din hoj's RAMNUMMER naturligtvis lika bra som om du köpt hojen här i Svedala.
Svenska sk. "generalagenter" måste sluta tramsa och förstå att det inte finns nån exclusivitet för dom som det gjorde innan vi blev medlemmar i EU!

/KentW

"it may lead to the brake fluid becoming more acidic and may generate a gas by reacting with the brake piston"

För mig låter det som om någon bestämt sig för att spara in på materialet i "the brake piston" och kanske även huset.

Lite fukt i vätskan skapar en gasavgivande reaktion.

Lite som när utombordsmotor tillverkarna bytte från saltvattentålig aluminium till tomtebloss och rätt snabbt fick börja med offeranoder.

Mitt svar från den lokale MC-verkstaden:

"Hejsan, jag har inte all info om exakt hur detta ska hanteras.
Då det även gäller äldre cyklar så tror jag det kommer bli svårt att styra dessa till
handlaren som sålt dom.
Jag tror det kommer bli så att du kommer kunna välja din närmsta handlare, eller den handlare
du vill ha hjälp av."

Väntar nu på brev från Suzuki..

Samma problem för mig när det börjat gått riktigt fort på min k6:a 1000, har bromsverkan har avtagit fram.. som att ha vatten på bromsskivorna.. ändå körde jag rätt nya belägg, stålomspunnet men inte en ny bromspump. Ena gången resulterade det i en fet krasch.. kanske ska stämma skiten ur dom. :mad:

Hände min k8 vilket gjorde att jag vurpa på Anderstorp. Den hojen fick mig nästan att sluta åka hoj för så trött var jag på den.

Johans mc gav ett skumt svar till min sambo.
Först när vi ringde så visste de ingeting! Sen ringde De och fick inte tala om vilka modeller de handla om.
Vi skulle vänta på ett brev från kgk var det de sa. Vi kan nog få vänta i en evighet tror jag personligen efter andra efarenhet av kgk. Nej ska kontakta World Suzuki för KGK är inge vidare på sådant här.

Ni som får brev. Skriv gärna i tråden.
Vi har inte fått något brev än.

Last edited:
Fick veta detta först idag när jag lästa nya Performance Bikes som har en notis HUGE GSX-R RECALL. Har inte hört ett ljud från AVA, på KGK står bara "Gå med oss på facebook så är du alltid uppdaterad" och väl där är senaste inlägget från 23 sept… Har mejlat AVA, får se vad dom svarar…

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT