Massa nybörjarfrågor

En grej jag tänkt över en del, hur beter man sig vid hojköp? Jag har ju inget kort nu så att få provköra hojen känns ju inte så aktuellt. Men man vill väl helst ändå dra igång knarren och höra hur den går, men även känna hur den går. Jag har ju en smula erfarenhet av tvåhjuligt så lite koll på vad man ska kika efter har jag väl. Men typ att känna på växellådan under körning, glapp i styrlager osv måste man väl köra för att märka av? Borde jag be om att få åka med på bönpallen en kortare runda eller bara att han kör den en bit så står jag bredvid och ser hur hojen beter sig?

Ta med någon kompis som har kört hoj ett tag som kan provköra.

Jag lånar tråden lite! Jag bestämde mig förra helgen för att satsa på att ta mc-kortet nu innan säsongen är över. Spontant som det är så har jag väl inte allt för mycket tid på mig.. Jag hinner dessutom inte övningsköra mycket i augusti, så får se hur det går! Först och främst - tror ni att det ens är möjligt? Jag har väl kört motorcykel/moppe totalt 5 ggr i mitt liv.

Jag funderar på om jag ska köpa en mc som jag kanske kan övningsköra lite med. Jag har ingen än så länge som kan vara min handledare, (pga man måste ha haft kortet i 5 år) men tänker mig att man kanske kan ta sig till nån parkering och lattja lite? Men är det bra att köpa en innan man har kortet? Jag vill köra sportcykel, men tänker att en typ CBR600 skulle vara en bra modell att börja med? Vad kan man tänkas behöva betala för en sån? Jag har väl en budget på 20-30k bara.. Skulle dessa vara nåt? http://ekuriren.lokus.se/Visa/Oster...&AS_S=1&AS_P=2&SF=1&SF_C=5&SF_P=5&SP=1&SP_C=5
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_CB_750_seven_fifty_Bytes_41370466.htm?ca=14&w=1

Hur mycket kostar utrustningen? Jag har hört att det är GoreTex man ska lägga pengarna på? Vad kostar då ett sånt ställ, tillsammans med skor, hjälm och handskar?

Tacksam för svar!

Du kan klara det, men kan du inte köra i augusti skulle jag säga att du kommer bl tvungen att gå intensivkurs för att klara av det.

I princip alla hojar är hyfsade nybörjarhojar, men de mer lättkörda är bättre. Ta en hoj du trivs med att sitta på. Det är bra att börja med en billig modell så du har något att känna dig för vad du faktiskt vill ha ut av hojen på som inte kommer skapa ett svart hål i din plånbok.

Utrustning kostar allt mellan 4000 och 40000 i princip. Det är mer en fråga om hur mycket du vill ge.

Du kan klara det, men kan du inte köra i augusti skulle jag säga att du kommer bl tvungen att gå intensivkurs för att klara av det.

I princip alla hojar är hyfsade nybörjarhojar, men de mer lättkörda är bättre. Ta en hoj du trivs med att sitta på. Det är bra att börja med en billig modell så du har något att känna dig för vad du faktiskt vill ha ut av hojen på som inte kommer skapa ett svart hål i din plånbok.

Utrustning kostar allt mellan 4000 och 40000 i princip. Det är mer en fråga om hur mycket du vill ge.[/QUOTE]

Var hittar man bra utrustning då? På nätet eller i butiker? Jag bor i Norrköping men tar mig upp till Stockholm ganska ofta..

Säg att jag vill ha en mc för att ta kortet med, och sen byta upp mig, är det rinligt att tro att det räcker med ca 20.000?

20k för både hoj å gear .... nja

utrustning kan du komma undan med 5-6k (kolla tex hos Lelles,utgångna modeller typ å demo ex,eller om du har "normal kropp" så beställ från tyskland),satsa mesta degen på en bra hjälm som kan hänga med ett par år

då har du ca 12-15k kvar för en hojj ... bara sätta maxbelopp på blocket å leta ... köp en besiktigad som startar å går , sälj junket sen när du fått lappen (om du inte trivs med den dvs) för ungefär samma stålars

Var hittar man bra utrustning då? På nätet eller i butiker? Jag bor i Norrköping men tar mig upp till Stockholm ganska ofta..

Säg att jag vill ha en mc för att ta kortet med, och sen byta upp mig, är det rinligt att tro att det räcker med ca 20.000?

Bra utrustning hittar man hos handlare eller på nätet. För att få tag på utrustning som passarpå din kropp behöver du gå till en handlare och prova.
Visst kan du lyckas med hoj och utrustning för 20 000, men du kan ju testa att kolla vad man får för hoj för 15000 på blocket. :rolleyes:
Ska du ha skinnställ och lite finare prylar så stiger genast utrustningspriset till 10-15 000. 10 000 för en hoj? Fortfarande görbart, men det är inga heta hojar i den prisklassen direkt.
Och vad jag såg när jag var i sthlm var priserna där rätt höga. :) Men de som bor där i stan kan säkert lotsa dig till nåt ställe med mindre rabiata priser.

20k för både hoj å gear .... nja

utrustning kan du komma undan med 5-6k (kolla tex hos Lelles,utgångna modeller typ å demo ex,eller om du har "normal kropp" så beställ från tyskland),satsa mesta degen på en bra hjälm som kan hänga med ett par år

då har du ca 12-15k kvar för en hojj ... bara sätta maxbelopp på blocket å leta ... köp en besiktigad som startar å går , sälj junket sen när du fått lappen (om du inte trivs med den dvs) för ungefär samma stålars

Nja jag hade tänkt 20k för hojen bara! Ska kika in på Lelles. Men vad kostar ett schyst goretex ställ då? ..typ?

Bra utrustning hittar man hos handlare eller på nätet. För att få tag på utrustning som passarpå din kropp behöver du gå till en handlare och prova.
Visst kan du lyckas med hoj och utrustning för 20 000, men du kan ju testa att kolla vad man får för hoj för 15000 på blocket. :rolleyes:
Ska du ha skinnställ och lite finare prylar så stiger genast utrustningspriset till 10-15 000. 10 000 för en hoj? Fortfarande görbart, men det är inga heta hojar i den prisklassen direkt.
Och vad jag såg när jag var i sthlm var priserna där rätt höga. :) Men de som bor där i stan kan säkert lotsa dig till nåt ställe med mindre rabiata priser.

Jag snackade med en kompis som har både skinn- och goretex-ställ, och han sa att det senare är mycket bättre, mycket mer praktiskt.. Mindre varmt när det är varmt, och för kallt när det är kallt :)

Men tycker ni att man hellre ska vänta med mc till kortet tagits, dvs troligen dyrare utbildning (600 spänn för 40 min här i Norrköping), eller ska jag satsa på en hoj redan nu?

***edit***
Hur lång tid tar processering för körkortstillståndet förresten? Sjukt sugen på att ta min första lektion!!

Last edited:
Nja jag hade tänkt 20k för hojen bara! Ska kika in på Lelles. Men vad kostar ett schyst goretex ställ då? ..typ?

Jag snackade med en kompis som har både skinn- och goretex-ställ, och han sa att det senare är mycket bättre, mycket mer praktiskt.. Mindre varmt när det är varmt, och för kallt när det är kallt :)

Men tycker ni att man hellre ska vänta med mc till kortet tagits, dvs troligen dyrare utbildning (600 spänn för 40 min här i Norrköping), eller ska jag satsa på en hoj redan nu?

Tja, det finns många andra ställ som har vattentätning av annan tillverkare än goretex som funkar lika bra, de brukar vara lite billigare. Lotsade runt en tjejkompis i en hojbutik för att testa ut en utrustning som satt bra på henne, och för henne slutade notan på runt 5000, med allt som ska vara med i ett komplett ställ. Det var ett "samma-som-goretex-men-med-annat-namn"-textilställ, med ett par ofodrade skinnhandskar, samt ett par stövlar och en hjälm, och ett finare ryggskydd än vad jag har.

Har du någon handledare kan ju att köpa en egen hoj att nöta konbanor på vara en väldigt bra idé men du ska nog ta några lektioner på körskola oavsett. Själv körde jag allt på körskola.

Tja, det finns många andra ställ som har vattentätning av annan tillverkare än goretex som funkar lika bra, de brukar vara lite billigare. Lotsade runt en tjejkompis i en hojbutik för att testa ut en utrustning som satt bra på henne, och för henne slutade notan på runt 5000, med allt som ska vara med i ett komplett ställ. Det var ett "samma-som-goretex-men-med-annat-namn"-textilställ, med ett par ofodrade skinnhandskar, samt ett par stövlar och en hjälm, och ett finare ryggskydd än vad jag har.

Har du någon handledare kan ju att köpa en egen hoj att nöta konbanor på vara en väldigt bra idé men du ska nog ta några lektioner på körskola oavsett. Själv körde jag allt på körskola.

Hjälm inkluderat? Det var ju inte alls farligt! Jag hade nog tänkt mig högst 10k på utrustningen. Var och kikade lite i en affär idag, och jo det fanns en del andra xxxtex-material där - de funkar lika bra de?

Hade du kört hoj innan någonting? Hur många lektioner behövde du?

Hjälm inkluderat? Det var ju inte alls farligt! Jag hade nog tänkt mig högst 10k på utrustningen. Var och kikade lite i en affär idag, och jo det fanns en del andra xxxtex-material där - de funkar lika bra de?

Hade du kört hoj innan någonting? Hur många lektioner behövde du?

Vad jag hört funkar de olika bra, men rent allmänt okej. Goretex är inte något direkt gudabenådat material det heller och en del tillverkare är bättre läste jag nån gång för länge sen. ;) GoreTex är fluorplast.

Japp, det var med hjälm inkluderat.
/.../ samt /.../ en hjälm
Det var på en hojbutik som har outlet, så det är rent allmänt skitbilligt att handla där. Passade själv på att köpa både ny hjälm och nya stövlar samtidigt som jag var där med henne. Fick ett par rejäla stövlar för 900 och en hjälm för 600, originalpriserna var lite högre. :snåljåp

Jag hade kört hoj innan, men det var så längesedan att det inte spelade roll.
De flesta hamnar på runt 12 lektioner om de kör allt på körskola har jag hört. Jag med. :näsblod

Last edited:
Japp, det var med hjälm inkluderat.
Det var på en hojbutik som har outlet, så det är rent allmänt skitbilligt att handla där. Passade själv på att köpa både ny hjälm och nya stövlar samtidigt som jag var där med henne. Fick ett par rejäla stövlar för 900 och en hjälm för 600, originalpriserna var lite högre. :snåljåp

Jag hade kört hoj innan, men det var så längesedan att det inte spelade roll.
De flesta hamnar på runt 12 lektioner om de kör allt på körskola har jag hört. Jag med. :näsblod

Ahh såg att du skrev det, bara upprepade av för effekt ;)
Var ligger den outleten då? Finns nån i Östergörland? :P Okej, 12 lektioner är väl hanterbart.. dyrt, men hanterbart.

Men frågan kvarstår, ska man köpa hoj nu eller senare? :S

Ahh såg att du skrev det, bara upprepade av för effekt ;)
Var ligger den outleten då? Finns nån i Östergörland? :P Okej, 12 lektioner är väl hanterbart.. dyrt, men hanterbart.

Men frågan kvarstår, ska man köpa hoj nu eller senare? :S

Helsingborg.
http://www.nilssonsmc.se/

Om du ska köpa hoj nu eller senare beror på om du får tag på någon som kan köra med dig som handledare. Om du inte kan det kan du lika gärna köpa senare och hinna få ihop lite mer pengar till en skojsigare hoj.

Helsingborg.
http://www.nilssonsmc.se/

Om du ska köpa hoj nu eller senare beror på om du får tag på någon som kan köra med dig som handledare. Om du inte kan det kan du lika gärna köpa senare och hinna få ihop lite mer pengar till en skojsigare hoj.

Okej, är lite långt för mig :P

Okej, words of wisdom. Då blir det nog till att vänta ett tag. Känns så sjukt tråkigt bara att lägga en massa pengar på körskola för att lära sig all baskunskap i början, som man lika gärna kanske kan göra på en parkering runt hörnet..

Jag lånar tråden lite! Jag bestämde mig förra helgen för att satsa på att ta mc-kortet nu innan säsongen är över. Spontant som det är så har jag väl inte allt för mycket tid på mig.. Jag hinner dessutom inte övningsköra mycket i augusti, så får se hur det går! Först och främst - tror ni att det ens är möjligt? Jag har väl kört motorcykel/moppe totalt 5 ggr i mitt liv.

Jag funderar på om jag ska köpa en mc som jag kanske kan övningsköra lite med. Jag har ingen än så länge som kan vara min handledare, (pga man måste ha haft kortet i 5 år) men tänker mig att man kanske kan ta sig till nån parkering och lattja lite? Men är det bra att köpa en innan man har kortet? Jag vill köra sportcykel, men tänker att en typ CBR600 skulle vara en bra modell att börja med? Vad kan man tänkas behöva betala för en sån? Jag har väl en budget på 20-30k bara.. Skulle dessa vara nåt? http://ekuriren.lokus.se/Visa/Oster...&AS_S=1&AS_P=2&SF=1&SF_C=5&SF_P=5&SP=1&SP_C=5
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_CB_750_seven_fifty_Bytes_41370466.htm?ca=14&w=1

Hur mycket kostar utrustningen? Jag har hört att det är GoreTex man ska lägga pengarna på? Vad kostar då ett sånt ställ, tillsammans med skor, hjälm och handskar?

Tacksam för svar!

Förra året kom jag på att det vore roligt att ha MC-kort. Jag hade inte kört MC i hela mitt liv, jag hade kört moppe men det var över 20 år sedan. Jag ansökte om körkortstillstånd på måndagen andra veckan i augusti och fick det precis i slutet av augusti.

Jag körde 6 dubbellektioner på körskolan, inget privat. Jag körde upp i slutet av september och klarade kortet på första försöket. Så det går om du ger dig fan på det.

Last edited:
Förra året kom jag på att det vore roligt att ha MC-kort. Jag hade inte kört MC i hela mitt liv, jag hade kört moppe men det var över 20 år sedan. Jag ansökte om körkortstillstånd på måndagen andra veckan i augusti och fick det precis i slutet av augusti.

Jag körde 6 dubbellektioner på körskolan, inget privat. Jag körde upp i slutet av september och klarade kortet på första försöket. Så det går om du ger dig fan på det.

Härligt att höra - det ger mig hopp! Jag kommer inte att hinna köra mycket i augusti som sagt, men kan nog göra riskettan iaf, och sen gäller det väl då att boka risktvåan/kunskapsprovet så tidigt som möjligt så jag kan få en tid för uppkörning..

Ni som gjort kunskapsprovet och redan haft ett klarat (för B-kort t.ex.) - behöver man plugga lika mkt igen?

gör så mycket du hinner i år och satsa på uppkörning nästa säsong. Började ungefär samma tid förra året och tog mitt för några veckor sedan. Gjorde allt utom uppkörning förra året. Hade i princip kunnat tagit det i april men jobb, pissväder och sånt stack i mellan. Om du börjar i år så går du ju på gamla reglerna och kan ta tung obegränsat på en gång nästa år i stället för att vänta till 24 så sök körkortstillstånd för A på en gång.

Härligt att höra - det ger mig hopp! Jag kommer inte att hinna köra mycket i augusti som sagt, men kan nog göra riskettan iaf, och sen gäller det väl då att boka risktvåan/kunskapsprovet så tidigt som möjligt så jag kan få en tid för uppkörning..

Ni som gjort kunskapsprovet och redan haft ett klarat (för B-kort t.ex.) - behöver man plugga lika mkt igen?

Nej, man behöver inte plugga lika mycket igen - förutsatt att man minns nåt från B-teorin. :hihi

Jag köpte hoj i juni förra året, tog 12 lektioner i augusti/september och litegrann privat, och klarade kortet i mitten av september. Hade aldrig kört 2-hjuligt innan.

Jag tycker du ska kolla på blocket och andra sajter efter något i bra skick till bra pris. Du har ju inte bråttom att köpa så ha lite is i magen och håll utkik efter ett riktigt kap! Kanske dyker den perfekta hojen upp om en vecka, eller om tre månader.

Min handledare hittade jag genom en Facebookgrupp för sporthojsåkare i Uppsala, du kan ju kolla om det finns någon där du bor eller om det finns någon del på detta forum för din stad.

20 000 är en okej budget för en schysst nybörjarhoj, 10 000 är helt okej för utrustning. Kolla på blocket (många säljer skinnställ som knappt är använda så det går nog att hitta något som inte luktar gammal svett). Däremot måste du ha en budget för själva hojkortet också. Att köra privat är självklart billigare, men gör du allt på körskola blir det dyrt. Både risktvåan och uppkörningen kostar feta pengar. Mitt kort gick på strax över 20 000 med alla tillståndsavgifter, utbildningar och prov... (Hyra hoj av körskolan för uppkörning brukar också kosta en del pengar...)

Men vill man så går det! Lycka till, det är bland det bästa du kan göra :banana

Tacksam för svar!

Ifall du hinner beror ju helt och hållet på dig, jag tog mitt mc kort efter ca 6st 80 min lektioner, och hade aldrig tidigare suttit på en mc. Det är inte svårt.

Kör vad du vill, men en honda cbr är helt klart ett bra val!

Priser på utrustning finns i alla priser så klart. Köpte mitt GoreTex för cs 4000kr (jacka+byxa) skor kostar väl ca 2-2500kr, en bra hjälm runt 2500, handskar runt 1000 men allt beror på vad du ska är ute efter.

Jag valde goretex för att jag kör tills snön kommer och börjar köra igen när snön är borta. Ska du bara köra fina dagar så kanske skinnställ är bättre, (och att skydden sitter mkt bättre ifall skinnstället är tajt och passar bra)

Ni som gjort kunskapsprovet och redan haft ett klarat (för B-kort t.ex.) - behöver man plugga lika mkt igen?[/QUOTE]

Jag testade göra teorin utan att knappt plugga men fick 51 första gången, men efter 20 min plugg så fick jag 52 andra gången, så plugga på.

En vecka tog det för körkortstillståndet att komma! Inte 3-4 som jag hade ställt in mig på. Risketta bokad, och nästa vecka blir det minst en körlektion! Kommer bli grymt :)

Har läst igenom mc-boken, det var ju inte mycket nytt i den - 400 spänn man kunde lagt på annat. Blir till att köra Bonniers Trafikskola på datorn innan teoritestet..

Ifall du hinner beror ju helt och hållet på dig, jag tog mitt mc kort efter ca 6st 80 min lektioner, och hade aldrig tidigare suttit på en mc. Det är inte svårt.

Kör vad du vill, men en honda cbr är helt klart ett bra val!

Priser på utrustning finns i alla priser så klart. Köpte mitt GoreTex för cs 4000kr (jacka+byxa) skor kostar väl ca 2-2500kr, en bra hjälm runt 2500, handskar runt 1000 men allt beror på vad du ska är ute efter.

Jag valde goretex för att jag kör tills snön kommer och börjar köra igen när snön är borta. Ska du bara köra fina dagar så kanske skinnställ är bättre, (och att skydden sitter mkt bättre ifall skinnstället är tajt och passar bra)

Jo nu räknar jag kallt med att 6 lektioner ska räcka (á 80 min alltså). Tror jag avvaktar med ställ och mc en stund nu, antar att jag vet lite mer om vad jag vill ha när jag testat körskolans grejer också..?

Last edited:
Nu glider jag in och tar tillbaka min tråd här! Jag har senaste tiden varit och tittat på en del hojar, sex stycken allt som allt typ. I onsdags var jag och kikade på en Kawasaki GPX600R från 1990. Var inte jättetaggad från början eftersom jag hört att den modellen kan ha vissa skavanker, men när jag såg hojen så visste jag att denna skulle jag ha! Allt stämde verkligen. :) En äldre herre i 70 års åldern som köpte den 1992, då hade den gått 1300mil. I dagsläget har den gått 2300mil, och ser sanslöst välskött ut. Helt ärligt så är skicket på den sådant att den ser ut att vara utrullad ur affären för några månader sedan. Och känns hur fräsch som helst i motor, bromsar, fjädring etc! Både gentlemannen och hans son (som skötte försäljningen) var hur sköna som helst och verkligen klockrena människor att köpa hoj av, entusiaster, kände mig hur trygg som helst i att allt var som det skulle! :)

050.jpg

Och det bästa är att den blev min för bara 14000kr, och då ingick skinnställ och hjälm! Snacka om fynd!!

Riskettan och risktvåan är bokade, den 22 och 27 augusti! Direkt efter att det är avklarat ska jag boka teoriprov och sedan körprov. Har tagit hojen på en kortare tur och känner att tvåhjulsvanan sitter kvar i ryggmärgen så att ta kortet blir nog en relativt enkel match! :)
Men stämmer det som körskolan sa att man måste klara riskettan och risktvåan innan man ens kan boka teoriprovet? Och måste man boka körprovet efter att man klarat teorin?

Utrustning kostar allt mellan 4000 och 40000 i princip. Det är mer en fråga om hur mycket du vill ge.

Säg att jag vill ha en mc för att ta kortet med, och sen byta upp mig, är det rinligt att tro att det räcker med ca 20.000?[/QUOTE]

Kan tipsa om Nifa MC www.nifamc.se här i lkpg (nära o bra) vet att han har lindstrands silverstone helställ till salu för 4500. Han har dessutom några hjc fg-15 glasfiberhjälm för 1500 i några storlekar. Helt ok hjälm med pinlock-visir som jag överlevde en highsider i iaf.

Johan som äger det är dessutom oerhört trevlig och prutar i stort sett alltid 10% om man köper komplett.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP