En grej jag tänkt över en del, hur beter man sig vid hojköp? Jag har ju inget kort nu så att få provköra hojen känns ju inte så aktuellt. Men man vill väl helst ändå dra igång knarren och höra hur den går, men även känna hur den går. Jag har ju en smula erfarenhet av tvåhjuligt så lite koll på vad man ska kika efter har jag väl. Men typ att känna på växellådan under körning, glapp i styrlager osv måste man väl köra för att märka av? Borde jag be om att få åka med på bönpallen en kortare runda eller bara att han kör den en bit så står jag bredvid och ser hur hojen beter sig?
Ta med någon kompis som har kört hoj ett tag som kan provköra.
Jag lånar tråden lite! Jag bestämde mig förra helgen för att satsa på att ta mc-kortet nu innan säsongen är över. Spontant som det är så har jag väl inte allt för mycket tid på mig.. Jag hinner dessutom inte övningsköra mycket i augusti, så får se hur det går! Först och främst - tror ni att det ens är möjligt? Jag har väl kört motorcykel/moppe totalt 5 ggr i mitt liv.
Jag funderar på om jag ska köpa en mc som jag kanske kan övningsköra lite med. Jag har ingen än så länge som kan vara min handledare, (pga man måste ha haft kortet i 5 år) men tänker mig att man kanske kan ta sig till nån parkering och lattja lite? Men är det bra att köpa en innan man har kortet? Jag vill köra sportcykel, men tänker att en typ CBR600 skulle vara en bra modell att börja med? Vad kan man tänkas behöva betala för en sån? Jag har väl en budget på 20-30k bara.. Skulle dessa vara nåt? http://ekuriren.lokus.se/Visa/Oster...&AS_S=1&AS_P=2&SF=1&SF_C=5&SF_P=5&SP=1&SP_C=5
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_CB_750_seven_fifty_Bytes_41370466.htm?ca=14&w=1
Hur mycket kostar utrustningen? Jag har hört att det är GoreTex man ska lägga pengarna på? Vad kostar då ett sånt ställ, tillsammans med skor, hjälm och handskar?
Tacksam för svar!
Du kan klara det, men kan du inte köra i augusti skulle jag säga att du kommer bl tvungen att gå intensivkurs för att klara av det.
I princip alla hojar är hyfsade nybörjarhojar, men de mer lättkörda är bättre. Ta en hoj du trivs med att sitta på. Det är bra att börja med en billig modell så du har något att känna dig för vad du faktiskt vill ha ut av hojen på som inte kommer skapa ett svart hål i din plånbok.
Utrustning kostar allt mellan 4000 och 40000 i princip. Det är mer en fråga om hur mycket du vill ge.