Massa grus på gamla södertäljevägen

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
GSX 750 1999
Körde gamla södertäljevägen under eftermiddagen från moraberg och upptäckte att det låg en massa rektangelformade ojämnheter på olika ställen på vägen. När jag körde på ett av de höll jag klota med hojen kändes det som och var snorhalt. Stannade vid sidan och kände av vad det kunde va och såg at det vart grus som låg fastetsat på vägen. Provade även bromsa lite lätt och bromsarna låste sig direkt.
Körde ända vägen till Salem och verkade finnas utlagt hela vägen.
Vad kunde orsaka detta? Kan det vara transportstyrelsen som lagt ut detta? Undvik iaf köra på vägen för den är fullständigt livsfarlig!

Last edited:
Det är så Trafikverket lagar vägar med mindre trafik numera. Sprutar på bindemedel, häller på grus, låter bilarna köra över det så det fastnar och sopar (förhoppningsvis) bort lösgruset efteråt.

Tack för tipset, gillar den vägsträckan. Sen pågår ett byggarbete/vägbygge efter Botkyrka kyrka söderut. :tummenupp

Det är så Trafikverket lagar vägar med mindre trafik numera. Sprutar på bindemedel, häller på grus, låter bilarna köra över det så det fastnar och sopar (förhoppningsvis) bort lösgruset efteråt.
Vansinne att laga vägar på det här viset, speciellt på en populär mc-väg, behövde knappt luta något när jag kände bakdäcket släppa. Inte nog med det så låg skylten för halt vägunderlag halvt gömt bakom en buske.

Dom sopar inte bort gruset, trafiken sköter det i sinom tid.

Vansinne att laga vägar på det här viset, speciellt på en populär mc-väg, behövde knappt luta något när jag kände bakdäcket släppa. Inte nog med det så låg skylten för halt vägunderlag halvt gömt bakom en buske.

Vansinnigt, ja, men förmodligen billigt för trafikverket, så de har råd att montera upp fler fartkameror, vägbulor och annat otyg. Här i Göteborgstrakten har de i princip lagat halva vägnätet av populära mc-vägar på det här sättet senaste tvåveckorsperioden. Gäller verkligen att vara på sin vakt. Även på vägar där gruset är borta blir ofta resultatet en väldigt ojämn vägbana. Vissa vägar tycker jag nästan det krävas njurbälte för att köra :gnissla

Dom sopar inte bort gruset, trafiken sköter det i sinom tid.

Har för mig att Trafikverket ändrat sina riktlinjer (efter påtryckningar från SMC) så att det numera krävs att entreprenören dels ställer ut skyltar, dels sopar upp gruset efter en tid (tror det är ett par dagar), men det funkar väl lite sådär i hur det efterlevs. Borde vara saftiga viten för leverantörer som inte följer detta, med tanke på vilka ödesdigra konsekvenser det kan få.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien