Massa flygplan

Men inga över öppet hav?

Flightradar24 has a network of about 500 ADS-B receivers around the world that receives plane and flight information from aircraft with ADS-B transponders and sends this information to a server, and then displays this information on a map on Flightradar24. Only aircraft with an ADS-B transponder, within the coverage area of the 500 receivers are visible.

Flightradar24 covers about 90% of Europe. There is also some coverage in USA, Canada, Australia, Brazil, Middle East, Japan and other parts around the world.

Last edited:
Verkar vara en duktig fördröjning. Ser inflygningen till Bromma från där jag bor och enligt radarn är det flyg här fast det inte är det.

Verkar vara en duktig fördröjning. Ser inflygningen till Bromma från där jag bor och enligt radarn är det flyg här fast det inte är det.

Jag hade androidappen och bor under inflygningen här och upplevde samma sak, jag vet inte om det är medvetet?

Ja, och den verkar rita ut streck där planet har flugit framför planen :va I närheten av Gardemoen försvinner planen dessutom en bra bit före flygplatsen :va

Kul grej, i nån minut eller så...

http://www.marinetraffic.com är spännande också.

Brukar vara väldigt tomt kring Somalia.
Av någon underlig anledning verkar de inte vilja ha igång AIS:n där.

Och det är svårt att greppa hur mycket fartyg som rör sig i t.ex. Rotterdam eller engelska kanalen egentligen :näsblod

Bifogat

• Cramped.jpg
    Cramped.jpg
    148.5 KB · Visningar: 167
Last edited:
En jag känner har laddat ner en app på sin Iphone som gör att han kan rikta sin IPhone 4 mot flygplanet och då dyker flygnummer och lite annat upp på skärmen. I realtid alltså. Finns att ladda ner på Appstore.

Sedan tror jag han sitter och lyssnar på flygtrafiken via någon hemsida på sin hemdator.

Det finns det mesta för fanatikerna och drömmarna där ute på nätet :)

En jag känner har laddat ner en app på sin Iphone som gör att han kan rikta sin IPhone 4 mot flygplanet och då dyker flygnummer och lite annat upp på skärmen. I realtid alltså. Finns att ladda ner på Appstore.

Sedan tror jag han sitter och lyssnar på flygtrafiken via någon hemsida på sin hemdator.

Det finns det mesta för fanatikerna och drömmarna där ute på nätet :)

Det är FLightradars24 betalapp som fungerar så och sedan så gissar jag på att han hänger på denna sidan och lyssnar: http://www.liveatc.net/ Fina grejer det där :tummenupp

Är det för att man inte ska kunna sitta hemma och styra robotar mot planen? Flygplan syns ju rätt så bra live, dom har ju ganska svårt att gömma sig, så särskilt hemliga lär dom väl inte vara? :va

Nä, men alla är inte tillräckligt smarta för att förstå att det är fördröjning. Ett problem som är allt för vanligt och händer oftare och oftare är att folk skjuter med sina laserpekare mot planen.

Last edited:
http://www.marinetraffic.com är spännande också.

Brukar vara väldigt tomt kring Somalia.
Av någon underlig anledning verkar de inte vilja ha igång AIS:n där.

Och det är svårt att greppa hur mycket fartyg som rör sig i t.ex. Rotterdam eller engelska kanalen egentligen :näsblod

Inte Rotterdam men grymt cool ändå. Tror det är ett foto i minuten, ger lite perspektiv. Emil Svanängen (Loney Dear) är hur bra som helst:

http://www.youtube.com/watch?v=cqFC73n2lwo

Oumbärlig hemsida när man jobbar. :Bugar
Har gett MÅNGA timmars extra sömn när även folket i tornet sover. :rolleyes:

Man upplever inte en sån där grej så jättedramatisk ombord på planet, däremot brukar folk bli "flygsjuka" av att åka för länge i sidled.

När jag lumpade skulle en pilot göra mig flysjuk, han bröt på rätt bra men jag klarade mig, men som avslutning flög han in för högt, korsade rodren, droppade ena vingen och sladdade ner mot landningsbanan...

Det sammantaget med flygningen innan hade önskad effekt, men jag höll masken och erkände aldrig :D

Hade han hållit på 30 sekunder till hade jag fyllt gula påsen.

Nu flyger jag inte så ofta men undra om man kommer få vara med om en riktig sidvindslandning nångång :skrämd

http://www.youtube.com/watch?v=jfB4xyM7tMw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=JkeVHBnPMco&feature=related

hände mig när jag flög hem från ungern för ett par år sedan, när vi var över polen började piloten inflygningen väldigt tidigt, vi "hovrade" över östersjön i princip från polens kustremsa hela vägen till landningen på sturup, kändes nästan som om att vi skulle ramma en tankbåt eller nått, har aldrig varit med om att inflygningen har påbörjats så tidigt då jag har flugit sträckan några gånger.

när vi äntligen började se landningsbanan känner vi att piloten har fullt sjå med gasen, det gasas och bromsas var å varann sekund, när jag tittade ut ser jag att planet ligger tvärställ mot landningsbanan, snacka om att pulsen rusade, fy fan va rädd jag var, hade ju min lilla grabb med mig, piloten fixade dock landningen galant, när vi klev ur planet blåste det i princip stormvindar och jag har fått förklarat för mig att när det blåser så mkt måste piloten styra mot vinden annars finns risken att planet blåser av landningsbanan, läskigt var det, jag som är jävligt flygrädd blir ju inte direkt mer sugen på att sätta mig i ett plan:näsblod

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park