Mass razzia mot motorcyklister i Sigtuna idag, någon här som syndade?

sgtpepper skrev:
Jag har inget emot mötesplatser, det är mest så att McD på Sveavägen mer känns som ett ställe där man står med sin "coola" hoj och visar upp sig för allmänheten, en sysselsättning som jag personligen finner.. erhm.. konstig.. för att uttrycka mig oändligt milt.

En mötesplats för mig är någonstans nära schyssta vägar där polarna samlas för att fortsätta ut mot roliga vägar, inte en hamburgerrestaurang mitt inne i stan. Men det är ju ett fritt land så alla får ju göra det dom gillar bäst, vissa gillar att köra hoj, andra gillar att posera för gånggängare på väg hem från jobbet.

Jag kan dock inte komma ifrån den obehagliga känslan av att aktiviteten "hojåka på Sveavägen på kvällen" är oerhört närbesläktat med aktiviteten "köra raggarbil runt Gällivare city".

Livet handlar om att visa upp sig...går du aldrig på krogen? :confused:

Det ena behöver väl inte utesluta det andra....om jag hänger av din trepip på Boge så tar vi en McFlurry sen... :banana

Och Gällivare har inget city.... :hihi

:fakta
sgtpepper skrev:
Vad gör ni egentligen på Sveavägen? Tittar på varandras motorcyklar? Det verkar vara en så oerhört meningslös sysselsättning att brumma fram och tillbaka på Sveavägen för att sen stanna vid McD, varför är ni inte ute och kör? Men det är väl jag som är för gammal för att förstå...

sgtpepper skrev:
Jag har inget emot mötesplatser, det är mest så att McD på Sveavägen mer känns som ett ställe där man står med sin "coola" hoj och visar upp sig för allmänheten, en sysselsättning som jag personligen finner.. erhm.. konstig.. för att uttrycka mig oändligt milt.

En mötesplats för mig är någonstans nära schyssta vägar där polarna samlas för att fortsätta ut mot roliga vägar, inte en hamburgerrestaurang mitt inne i stan. Men det är ju ett fritt land så alla får ju göra det dom gillar bäst, vissa gillar att köra hoj, andra gillar att posera för gånggängare på väg hem från jobbet.

Jag kan dock inte komma ifrån den obehagliga känslan av att aktiviteten "hojåka på Sveavägen på kvällen" är oerhört närbesläktat med aktiviteten "köra raggarbil runt Gällivare city".

Du har visst ngt emot mötesplatser, tror du folk vill mötas i skogen? De vill ju visa upp sig. Klart det är närbesläktat med raggarvarven i ngn håla.

Har själv aldrig hängt där, men förstår de som gör det. Alla har inte gott om kompisar. Speciellt inte hoj-åkande såna.

fazerfun skrev:
Livet handlar om att visa upp sig...går du aldrig på krogen? :confused:
Sällan, då den inverkar menligt på mitt hojkörande :).

Det ena behöver väl inte utesluta det andra....om jag hänger av din trepip på Boge så tar vi en McFlurry sen... :banana
Jag kör väldigt sällan Bogesundsvägen, men du kan säkert hänga av mig på Slingerbulten där jag kör oftare, men medans du står och visar upp ditt museiföremål till hoj för ointresserade kvällsflanörer ute vid Sveavägen så är jag ute och tränar på Bulten :tungan.

Och Gällivare har inget city.... :hihi
Ok, kanske inte ett city men väl en central del. Jag har själv sett en och samma Volvo 142 kör runt, runt, runt de centrala delarna av Gällivare. Hade föraren bott i Stockholm och ägt en hoj så hade han också hängt vid Brostugan och McD på Sveavägen.

Chronic skrev:
Har själv aldrig hängt där, men förstår de som gör det. Alla har inte gott om kompisar. Speciellt inte hoj-åkande såna.
Jaja, visst är det väl ett bra ställe att träffa andra hojåkare om man inte har polare som själva kör hoj. Men det är kul att reta posörerna och vafan, alla kan väl inte stå där för att de hyser en förhoppning om att lära känna nya hojpolare?! :)

sgtpepper skrev:
Sällan, då den inverkar menligt på mitt hojkörande :).

Jag kör väldigt sällan Bogesundsvägen, men du kan säkert hänga av mig på Slingerbulten där jag kör oftare, men medans du står och visar upp ditt museiföremål till hoj för ointresserade kvällsflanörer ute vid Sveavägen så är jag ute och tränar på Bulten :tungan.

Ok, kanske inte ett city men väl en central del. Jag har själv sett en och samma Volvo 142 kör runt, runt, runt de centrala delarna av Gällivare. Hade föraren bott i Stockholm och ägt en hoj så hade han också hängt vid Brostugan och McD på Sveavägen.

Jaså, för dig också?? :D

Jag kör inte grusvägar med järnladyn men tack för omtanken.... :)

Allvarligt? Det kanske var samma 142.a som körde varv efter varv runt det modförråd vi bevakade midsommaren 1989 utanför Gällivare....hade killen bott i Tokholm hade han varit arbetslös, ställt av 142.an och hängt på Plattan... :dricka :kryckor

Last edited:
sgtpepper skrev:
Jaja, visst är det väl ett bra ställe att träffa andra hojåkare om man inte har polare som själva kör hoj. Men det är kul att reta posörerna och vafan, alla kan väl inte stå där för att de hyser en förhoppning om att lära känna nya hojpolare?! :)

Äh, du undrar inte vad folk gör där på riktigt, du vill bara retas.

Tror du inte det är lite glest med vänner bland hojåkare då? Eftersom det ska festas, korv ska grillas, Donken ska hängas osv osv. Med den enda gememsamma nämnaren att de kör hoj.

sgtpepper skrev:

Det är ett gyllene tillfälle att träffa sina hojåkande vänner eftersom man inte kan träffa alla jämt. Mat och dryck behöver väl alla då och då? Sen tror jag inte att det är speciellt många som faktiskt åker Sveavägen fram och tillbaka.
Det är trevlig atmosfär att vara omgiven av en massa hojåkare. Vad jag däremot aldrig ha förstått är varför man konstant ligger och kör fram och tillbaka på Bulten, det finns fler vägar :gnissla

Känns som det är standard, alltid typ 2 mc snutar o nån bil där o fiser.
Men all skit som händer så är det fan skam & vanära att dem står där o hänger i väntan på changs att bötfälla skyltar o blinkers.

Fokusera på att kastrera alla idioter som våldtar stackars kvinnor titt som tätt.

/N

Ingel skrev:
Likadant på Sveavägen, ca 5 mc-snutar som plockade in folk längs med vägen. Däremot var skogis och tyresö helt snut-fritt för en gångs skull :yoparty

Sveavägen behöver väl inte försvaras? Jag har aldrig ägt något att posa med, eller jo, men den var inte så fin så länge. Men jag åker till donken ändå. Som andra sagt går det fort att bege sig dit man vill sedan. Boge, bulten eller nån annanstans. Om man är i nynäs kan man träffas vid donken och samla upp folket för att sedan fortsätta norrut.
Poliserna är dock väldigt patetiska på onsdagar. Tyresö eller Brostugan tex. 1polismc och kanske 1bil räcker för att hålla nere busandet. 3bilar, 1piket och 5polismc känns liiite resursslösande när de gnäller på sina resursbrister.
Var är denna styrka när man behöver dom i vardagsproblem som misshandel, inbrott osv?

Och när ska ni lära er att trafikpoliser jobbar med trafik och fordon och inte våldtäkter i första hand? :rolleyes:

Personligen tycker jag att de skulle minska antalet trafikpoliser och ge dem ett "riktigt" jobb istället eller så kan de sluta gömma sig i buskarna och åka runt med målade bilar och synas istället :)

Jo vi förstår de, och du förstår nog vad vi egentligen menade :fatta!
Dvs att OM dem har tid med det där finns det för många trafikpoliser VS dem som löser andra brott.

och OM dem nu vägrar bli omplacerade så kan dem ju ägna sig mer åt nyhterhets kontroller med tanke på hur många procent av alla bilolyckor som har knark & alkohol inblandat. :tummenupp

/N

sandstream skrev:
Och när ska ni lära er att trafikpoliser jobbar med trafik och fordon och inte våldtäkter i första hand? :rolleyes:

Personligen tycker jag att de skulle minska antalet trafikpoliser och ge dem ett "riktigt" jobb istället eller så kan de sluta gömma sig i buskarna och åka runt med målade bilar och synas istället :)

Last edited:
isse skrev:
Jo vi förstår de, och du förstår nog vad vi egentligen menade :fatta!
Dvs att OM dem har tid med det där finns det för många trafikpoliser VS dem som löser andra brott.

och OM dem nu vägrar bli omplacerade så kan dem ju ägna sig mer åt nyhterhets kontroller med tanke på hur många procent av alla bilolyckor som har knark & alkohol inblandat. :tummenupp

/N
Tyvärr så tror jag inte att alla förstår och tror att trafikpoliserna jagar billister istället för att lösa "riktiga" brott.
Men som jag skrev håller jag med om att de borde vara färre och de borde koncentrera sig på nykterhet i första hand och ta fram laserpickan endast i nödfall.

Ne det är väl förvisso sant, med det är ju lite som att gnälla på busschaffisen för att tåget var försenat :)

/N

sandstream skrev:
Tyvärr så tror jag inte att alla förstår och tror att trafikpoliserna jagar billister istället för att lösa "riktiga" brott.
Men som jag skrev håller jag med om att de borde vara färre och de borde koncentrera sig på nykterhet i första hand och ta fram laserpickan endast i nödfall.

isse skrev:
Ne det är väl förvisso sant, med det är ju lite som att gnälla på busschaffisen för att tåget var försenat :)
Min svärfar är busschaffis så dem ska man inte skälla på, det sköter jag! :fatta! ;)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det är ett gyllene tillfälle att träffa sina hojåkande vänner eftersom man inte kan träffa alla jämt. Mat och dryck behöver väl alla då och då? Sen tror jag inte att det är speciellt många som faktiskt åker Sveavägen fram och tillbaka.
Det är trevlig atmosfär att vara omgiven av en massa hojåkare. Vad jag däremot aldrig ha förstått är varför man konstant ligger och kör fram och tillbaka på Bulten, det finns fler vägar :gnissla

Vi motardister vill ju vara säkra på att alltid ha en mack nära till hands, förstår du väl :)

(iofs har jag fått soppatorsk även på slingerbulten en gång :näsblod)

Och HUR tror ni det skulle se ut på vägarna utan trafikpoliser? Åk till t ex Kosovo och kolla lite. :kocko

Vi gör något som är olagligt och får stå ut med att bli bestraffade för det om vi blir påkomna. Så enkelt är det.

sandstream skrev:

trafikpoliser jobbar med trafik och fordon finansieras annars utifrån samma pengabinge polisen blir tilldelad sig som de istället kunde ha tilldelat resurser på andra områden (varför inte på tunnelbanorna och ensliga parkvägar om kvällarna?)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park