Maskintvätt av bilar

Maskintvättar ni era bilar, hur ofta då?

• Antal röstningar
    0
Tvättar aldrig på macken..Dom återanvänder vattnet av miljöskäl..är bara 10Liter "rent" vatten/tvätt.. Vattnet i tvätt hallen är nästan lika salt som i havet.. Inte offta man kör ner bilen i havet.. :D

Edholm skrev:
Tvättar aldrig på macken..Dom återanvänder vattnet av miljöskäl..är bara 10Liter "rent" vatten/tvätt.. Vattnet i tvätt hallen är nästan lika salt som i havet.. Inte offta man kör ner bilen i havet.. :D

Nu är du ute och cyklar lite.
Altså det får enligt regler enbart gå åt 50 liter vatten/tvätt.
Dock så finns det ganska gott om mackar som har dispans och kör enbart på färskvatten. Orsaken till att de får dispans är det att vi i sverige inte har brist på vatten. Och genom att då rena allt vatten som går ut från stationen så får de köra enbart färskvatten i automattvätten.
Jag skulle kunna räkna upp ett antal stationer i sthlm som gör det.

Att tvätta med borstar i en modern tvätt ger inga repor. Kör man med "dyraste" programmet så går maskinen på med högtryck först och spolar av bilen. Sen är borstarna i matrialet likt sämskinn. Och har de bara vatten och shampa så blir det inte repor.

Att tvätta i högtryckstvätt.. ja om man tror det är bra för bilen att bli indränkt i syra så. Visst det finns tvättar som inte använder syra. Men blir bilen ren??? Knappast.
Jag brukar säga som så till de som frågar mig när jag är ute på jobb.
När du diskar hemma hur gör du då? Om du häller på diskmedel på tallriken, låter det verka i 10 sekunder och sen sköljer med vatten, bilr tallriken ren???
Knappast.. Du får nog allt ta och gnugga lite med en borste med...
För att sen inte tala om allt vatten som kryper in i balkar, lås mm. när de utsätts för ca 100 bars tryck...

Nyheter
Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Back