Maskinskada???

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
CB600F Hornet -03
Sitter kollar på mitt försäkringsbrev.. och är lite fundersam :va . I egendomsskyddet är där en del som gäller maskinskada, den gäller 3år från första reg.dagen eller 50 00km. Men på min honda har jag ju 5års motorgaranti om jag nu servar den hos Aukt.Honda firma, vilket jag gör.. Så det känns som man betalar försäkring för något man redan har,, eller kanske är det jag som tänker fel.. :confused:

Jag vill minnas att maskinskadeförsäkring täcker lite mer än de flesta traditionella motorgarantier från tillverkarna... :va

De är bättre helt enkelt...jag skulle hellre vilja få hårdhaveri med en maskinskadeförsäkring än en motorgaranti från tillverkaren där chansen är större att dom försöker slingra sig eller att garantin inte gäller på vissa viktiga plan i det finstilta...z

Med viss reservation till :tomten -inlägg nu...

Så med andra ord så om man råkar ut för något haveri så får man först se om det gäller på garantin, gör det inte det så får man se om försäkringen täcker det..med 2 000:- i självrisk
Får väl läsa igenom det finstilta, skulle inte bli förvånad om det gäller för samma saker..

Man måste först alltid ha servat motorcykeln på autoriserad märkesverkstad
och sen gäller motorgarantin men sen kostar servisen också som tusan.

Det var som på Mercedes personbilar rostskyddsgaranti på 30 år eller vad det va som tvprogrammet PLUS granskade då stod det att man kortfattat:

Fick inte köra med den nära havet typ pga salt och absolut inte fick köra i vinterväglag.

Man skulle alltså ställa in den direkt i vardagsrummet brevid tv´n för att garantin skulle gälla.

Det är ju nog rätt snyggt.. :huvet

Last edited:
Fire skrev:
Sitter kollar på mitt försäkringsbrev.. och är lite fundersam :va . I egendomsskyddet är där en del som gäller maskinskada, den gäller 3år från första reg.dagen eller 50 00km. Men på min honda har jag ju 5års motorgaranti om jag nu servar den hos Aukt.Honda firma, vilket jag gör.. Så det känns som man betalar försäkring för något man redan har,, eller kanske är det jag som tänker fel.. :confused:

Det där var intressant.
Vilket bolag har du?
Sitter och kollar i mina papper och varken TH eller LF har maskinskada utan för min del är det bara Hondas motorgaranti som gäller.

Deadmetal skrev:
Det där var intressant.
Vilket bolag har du?
Sitter och kollar i mina papper och varken TH eller LF har maskinskada utan för min del är det bara Hondas motorgaranti som gäller.

Bl.a. Folksam har maskinskada.

//@

kiko skrev:
Som bara gäller för svensksåld MC ... ej direktimport

Är du säker på det? Gäller inte Folksams maskinskadeförsäkring på direktimporterade fordon? Gäller det både nytt och begangnat?

Det står så i deras lilla "regelhäfte" man får när man tecknat försäkringen. Ingen som nämnde det innan jag tecknade och tyvärr frågade jag ej.

I mitt fall gäller det en hoj som importerats ny annan väg än svensk handlare, ej varit inreggad i annat land innan Sverige, och har en markering i regbeviset om direktimport.

Emil_in_hifi skrev:
Är du säker på det? Gäller inte Folksams maskinskadeförsäkring på direktimporterade fordon? Gäller det både nytt och begangnat?

Deadmetal skrev:
Det där var intressant.
Vilket bolag har du?

Jag har folksam..

Har du en svensksåld honda nyare än 00 som e servad påauktoriserad hondaverkstad har du 5års motorgaranti under förutsättning att hojen e orginal(slipon kan gå bra )

Fick ny motor förra hösten på min blade inget tjafs eller nått :tummenupp

Kenneths mc i gb gjorde jobbet o va supertrevliga dessutom kommer aldrig att lämna hojen någon annanstans

//Blondie

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...