Martin i AMA igen, med sällskap...

Nikolina

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
Harley-98
saxat från Supermoto on line!

Kul nu händer det VERKLIGEN!:tummenupp Martins hojar kommer i produktion!



May 26, 2009:

Mats Malmberg, managing director for Highland AB, in cooperation with US Highland, a major stockholder in Highland AB, Proudly announces plans to begin Manufacturing and Assembly of the current Highland motorcycle product line in the United States of America, within 60 days.

The yet to be announced production facility will be within a 120 mile radius of Bixby, OK, Where the current US Highland Pro AMA Supermpoto Team operates out of.

The Swedish engineering group (Mats Malmberg, Martin Lind, Anders “Nesse” Nilsson, and Frank Gunnarsson) have partnered with US Highland Group (Chase Bales, Roger Gladden, Richard Harrison, testing and development rider Monte Frank) to work out the US Manufacturing & Assembly Logistics. Highland will be using both domestic, and global sourcing.

The Current Product line includes both a 450, and 507 cc four stroke single cylinder engines with a 4 valve head, electric start, state of the art EFI and throttle body design, for use in their Motocross, Enduro, and Supermoto Platforms. The 950cc twin cylinder engine has the same features as the single with twice the punch. It goes into the Dirt Tracker and Adventure Touring platforms.

The 450 and 507 machines are currently campaigning in the AMA, XTRM Supermoto Series. Martin Lind Achieved a Podium finish in their introductory outing in the unlimited class.

For further info contact www.Highland.se
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Verkar som Martin tyvärr skadat sig efter att ha kört väldigt bra. Svårt att få fram bra info från staterna och det jag läser är en liverapportering som är minst sagt osammanhängande tyvärr...

Min, än så länge taskiga, sammanfattning blir att Martin kvalade tvåa. Han blev sen inblandad i nån slags krasch med Johnny Lewis på inomhus-offroad-delen (som förresten hade luftkonditionering). Vad jag kan komma fram till så är Martin skadad och de fick rödflagga rejset. Har inte en aning om hur illa det är, om han kund efortsätta eller om det blev sjukan.

Ola har iaf kommit sexa i nåt slags heat ett där inte alla körde, tror det är nåt slags kvalheat.



Rätt cool grusdel :tummenupp
09%20Vegas%20x%20400%201.jpg
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
har tyvärr inte mycket mer att komma med heller men Martin har skadat nyckelbenet efter att ha legat trea o fightats med Nicoll och Drew. Ola slutade 9:a efter att ha startat som 20:e det var tydligen bökigt i starten med mycket starvurpor.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hittade detta:
Lind crashed comming out of the woops and hit the wall of the stadium braking his shoulder and Lewis tucked his front and twisted his knee up The Unlimited main had 2 red flags and was called on the 6th lap after the 2nd flag 3 riders all taken to the hospital

Antar att "braking his shoulder" kombinerat med Nesse nyckelben ger en bra bild av skadan. Hoppas det är snabbt läkt :tummenupp


EDIT:

Det kanske inte är så illa trots allt. Förutsatt att nyckelbenet inte är komplicerat och läker fort. Från Martins egen hemsida.

Hej
Då var helgen i Las Vegas över och Martin har kört otroligt bra! Har legat på 2:a bästa tid både på tid träningarna och kvalet. Och han låg också tvåa i finalen tills ole dole lyckan var framme…

Fick ett kast över rytm sektionen och biken skickade iväg honom som en katapult! Martin for in i en betongvägg och slog ena axeln ur led och bröt nyckelbenet. Heatet röd flaggades och det blev ambulans till sjukhuset.
Martin bad dem att dra rätt axeln för det gjorde ju fruktansvärt ont, men de ville vänta med det efter röntgen och gav honom smärtstillande som inte hjälpte något enligt honom själv. Efter röntgen lämnades han obevakad i ett rum för väntan på läkaren…ja, och då passade han på…att dra rätt den själv. Smärtan släppte genast med 90% sa Martin upprymd.
Ja vad gör man inte när man har ont!? I skrivande stund sitter han uppe i luften på väg hem dock vid relativt gott mod. Detta är inte första gången det händer. Men jag anar att det blir jag som får kasta in bränne i pannrummet nästa vecka när det är slut….
Orsaken till olyckan vet han inte, han sa: - jag körde samlat och inom marginalerna och tog sektionen precis som jag gjort alla varv, alla dagar men plötsligt låg jag bara där!?

Det verkade dock som det blev en olycksdrabbad helg för arrangörerna, 9 st fick uppsöka sjukhus under söndagen, så det kanske inte var den mest lyckade ban-sträckning.

Även om Martin är en salt påg så får vi se hur det blir med andra SM:et nu i helgen i Östhammar. Efter det är det vila ända fram till 12 juli då tredje SM:et går i Östersund så det känns ju tryggt.



Ångande Motorhälsningar Jenny

KRYA PÅ DIG MARTIN !!! :kryckor:nurse:pussa
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top