marocko-egypten? Tips, någon?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
vi är två stycken som tänkte köra längsmed medelhavskusten nu i vinter, men det finns MÅNGA betänkligheter, kanske framför allt säkerhet och det praktiska kring bågen. Är det värt det att ta ner egen och hur? Eller köpa liten moppe där? funkar väl inte me försäkringar och så ändå?
 
Marroco är ganska lugnt, självklart finns det en viss stöldrisk i större städer som överallt. Algeriet kan du glömma, farligt är inte rätt ord... Om vi säger så här, alla så kallade "TERRORIST" träningsläger har flyttat från Lybien till Algeriet. Tunisien är lugnt, massa poliser överallt och folket är allmänt kuvat. Håll er borta från ett ställe kamel "chamel" någonting (ligger mitt emellan Tunis och Sfax) på vägen ner mot Lybien. Sen är sista staden innan gränsen till Lybien ingen hit heller... Sen skall ni bara komma in i Lybien, detta kräver visum och är ingen rolig grej, lyckas ni med visumproblemet så är det fritt fram i ett land där man inte KAN teckna trafikförsäkring (mest trafikolyckor i hela världen). För övrigt är Lybien skitbra, two thumbs up. Egyptien är lugnt och bra...

Skall ni vidare genom genom Jordanien, Libanon, Syrien och Turkiet så bara fråga på, jag har viss erfarenhet av resande i just denna regionen.

Lycka till :tummenupp

(ja just det i Tunisien har man inga papper på motorcyklar, så om någon stjäl din så kan han köra på den LAGLIGT nästa dag, typ... Inte riktigt så lätt men nästan)
 
Spännande! Hur kom ni på den idén?

Ni ska köra i vinter, men inget av det praktiska är ordnat och ni är inte klara över rutten? Låter som om ni kommer få väldigt tight med tid.

Hur lång tid har ni avsatt för själva resan?
 
Spännande! Hur kom ni på den idén?

Ni ska köra i vinter, men inget av det praktiska är ordnat och ni är inte klara över rutten? Låter som om ni kommer få väldigt tight med tid.

Hur lång tid har ni avsatt för själva resan?

det var min polare faktiskt som ville fly från det alltmer prekära hojvädret. det var lite oöverkomligt det hela speciellt inte då vi inte kan komma ifrån mer än dryga månaden nån av oss. Dessutom är det ju så mycket att tänka på varför jag postade tråden. Vi hade ju tänkt på rätt mycket men inte på allt.


Marroco är ganska lugnt, självklart finns det en viss stöldrisk i större städer som överallt. Algeriet kan du glömma, farligt är inte rätt ord... Om vi säger så här, alla så kallade "TERRORIST" träningsläger har ...

(ja just det i Tunisien har man inga papper på motorcyklar, så om någon stjäl din så kan han köra på den LAGLIGT nästa dag, typ... Inte riktigt så lätt men nästan)


Det är alltså inte särskilt genomförbart att köra som jag tänkt, med tanke på att man ska undvika Algeriet (det är en jädra omväg annars)? Om man i stället börjar i tunisien och sover på tanken med en laddad kalasnikov? skulle du säga att om man inte vill bli terroristgisslan, smälld av en landmina, av med cykeln eller få motorstopp 50 mil från närmsta bebyggelse så ska man kanske inte göra detta? Och om inte, vart ska man styra kosan i vinter? hur ordnade du med cykeln? transport eller fixa på plats?
 
ett alternativ
följ efter Paris -Dakar ist....

har ej gjort det själv (bara varit där som publik)

lycka till:tummenupp (härligt med folk med ideer)
 
Hmmm vad sägs om att köra Marocko....väst sahara mauretanien..senegal..gambia....sen vända å typ köra hem el nåt:tungan

ja vet inte vilka länder man ska undvika men funderar själv på en sådan resa:D

men har ingen aning vad man ska bepansra sig med...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top