Markfrigång

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Funderar på att lägga nytt avgas under hojen. Vad är minsta avstånd man bör ha så det inte skrapas sönder??

Till att börja med, vad är det för hoj, vad har du för fjädringsväg, hur ser den del av avgassystemet som hamnar under hojen ut och hur kommer du att använda den?

1. Vad är det för hoj?
2. Hur mycket väger du?
3. Var ska du använda den, osv?

edit: two minds, one tanke

Med 100kg vikt och fullt ihoptryckt dämpning har jag 11cm mellan hoj och asfalt. Kommer bara köra asfalt och lär undvika trotoarer, gråsuggor, gamla tanter och grävlingar.. Ska bygga eget system så måtten går ju modifiera..

Vad du väger är ganska ointresant, Fjädringen ska kunna bottna både fram och bak samtidigt utan att det tar i. Bra att ha lite marginal också, inte jämt man åker på sopad asfaltsväg.
Däcken fjädrar ihop lite också.

Vid kurvtagning/nerlägg trycks fjädringen ihop ganska mycket också. Då måste det vara lite marginal i sidled också. Inte samma sak som att bara luta omkull hojen 45 grader och mäta.

Mats

Sant. Fjädringen bottnade vid testet men jag tror fan det blir för tajt med 11cm. Blir kanske 4 cm kvar att spela på så jag får nog tänka om lite på placeringen. Någon som vet markfrigången på en buell? Bara för skojs skull tänkte jag.

Tror jag har omkring 10-12cm på min hoj i normala fall. Har fungerat bra på både gata och bana.

Ja. Med mig på sjunker den ihop en par centimeter. Med nya avgassystemet har jag dock lite mer markfrigång så det är nog 10-12cm med mig på (kontra det gamla där det var 10-12cm utan mig på).

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back