Markeringar på kamaxlar gsxr

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Har en fråga angående markeringarna på kamaxlarna till min hoj. Kammarna är märkta med 27A.
Markeringarna som är på sidan av kamaxlarna, ska dom peka horisontellt mot delningsplanet topp/ventilkåpa när dom är fabriksinställda? På min cykel sitter det justerbara drev som är justerade rejält! Markeringarna stämmer med ovan nämnda beskrivning. Betyder det i så fall att toppen skulle vara planad?

stranglefoot skrev:
2301859 Har en fråga angående markeringarna på kamaxlarna till min hoj. Kammarna är märkta med 27A.
Markeringarna som är på sidan av kamaxlarna, ska dom peka horisontellt mot delningsplanet topp/ventilkåpa när dom är fabriksinställda? På min cykel sitter det justerbara drev som är justerade rejält! Markeringarna stämmer med ovan nämnda beskrivning. Betyder det i så fall att toppen skulle vara planad?

Inte riktigt med, bytte kamaxlar på min förra lånehoj (en gammal suzuki gsx 750) men då tog vi ut de gamla & satte i de nya likadant, sen kunde man känna så att de satt rätt. Men fick rätt bra tips ang detta i affären där jag shoppade de nya delarna... Vore jag du så skulle jag ringa & fråga för säkerhetsskull, lite segt om axlarna hamnar fel.

Lycka till!

27A betyder att kamaxlarna är gjutna i form 27A, inget annat. De andra beteckningarna säger absolut noll och intet om vad det är för slags kamaxel, dvs vilken slipning det är. Du lär mäta upp den för att veta vad det är. Är lyfthöjden 0.350" (0.350 tum / 1.5 (lyftarutväxlingen), dvs 5.92 mm lyft på loben) är det från en gsxr750 88-89, annars kan det vara precis vad som helst.

andersbrink skrev:
2305324 27A betyder att kamaxlarna är gjutna i form 27A, inget annat. De andra beteckningarna säger absolut noll och intet om vad det är för slags kamaxel, dvs vilken slipning det är. Du lär mäta upp den för att veta vad det är. Är lyfthöjden 0.350" (0.350 tum / 1.5 (lyftarutväxlingen), dvs 5.92 mm lyft på loben) är det från en gsxr750 88-89, annars kan det vara precis vad som helst.

Ok, tack för infon!

Har någon kläm på vad ST-II 110 kan betyda, alltså markeringar på kamaxlar?
Dom ser omslipade ut.

stranglefoot skrev:
2311849 Har någon kläm på vad ST-II 110 kan betyda, alltså markeringar på kamaxlar?
Dom ser omslipade ut.

De enda Stage-2 kammar jag vet om är tillverkade av Yoshimura. Med 110 menas lobcenter. Man ska ha hårdare fjädrar (shimsat till minst 50 Lbs) och ventiltryckare av titan för att klara av det höga lyftet. Använder man originaltryckare kommer tryckarna att dunka i ventiltätningarna och den kommer att börja blåryka rätt snart.

andersbrink skrev:
2311874 De enda Stage-2 kammar jag vet om är tillverkade av Yoshimura. Med 110 menas lobcenter. Man ska ha hårdare fjädrar (shimsat till minst 50 Lbs) och ventiltryckare av titan för att klara av det höga lyftet. Använder man originaltryckare kommer tryckarna att dunka i ventiltätningarna och den kommer att börja blåryka rätt snart.

Ojdå! Det låter nästan lite elakt! Jag rev loss kammarna för en stund sen och hittade dom markeringarna. Då stämmer det säkert att den var trimmad för bana en gång i tiden! Allting ser faktiskt väldigt fint ut, ventilfjädrarna är blåmålade. Kanske hårdare saker. Kan det vara därför cykel går som en "röv"?

Origialfjädrarna är grönmärkta så du har andra fjädrar installerade. Kompressionen för de där kammarna bör vara 12:1 eller mer. Den lär gå som ett arsel under 7000 varv om du har originalkompet i motorn.

andersbrink skrev:
2312185 Origialfjädrarna är grönmärkta så du har andra fjädrar installerade. Kompressionen för de där kammarna bör vara 12:1 eller mer. Den lär gå som ett arsel under 7000 varv om du har originalkompet i motorn.

Tja, det är väl ungefär det jag har upplevt ett längre tag! Kompressionstrycket är 12 bar, men det är ju nåt helt annat det... dags att ragga upp orginalprylar alltså... du råkar inte ha nåt liggande?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg