Marginalskatt?

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Jag har sökt om vad marginalskatt är för nått men jag tror inte jag förstår eftersom jag inte kan räkna ut hur mycket marginalskatt man betalar :confused:

Kan nån hjälpa mig att förklara hur man räknar ut det.

Allting handlar om att jag ska fixa ett sånt där data-paket genom landstinget. Men eftersom det är genom min kära mor jag beställer vill jag veta hur mycket jag ska betala varje månad.

Paketet kostar 454 kr netto

Min kära mor tjänar låt oss säga 50000 kr jämt.

Hur mycket ska jag betala varje mån till henne?

Ps. och hur mycket är marginalskatten? :va

Tack på förhand kunskapsbanken!!

Eftersom ingen svarat...marginalskatt: http://www.skatteverket.se/ordforkl...ketdeklarera/5.deeebd104898a3a9c80003910.html

Statlig inkomstskatt:

På inkomst överstigande 317'000 kr/år (eller där omkring) betalar man förutom komunalskatt även en skatt som går direkt till staten.

För inkomståret 2006 finns två skiktgränser. Den nedre skiktgränsen är 306 000 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 460 600 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent, det vill säga 25 procent.

Det innebär att du för inkomstår 2006 kan ha en inkomst på 317 700 kronor respektive 472 300 kronor utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

Angående din mor: Värdet för paketet läggs på hennes lön kan man säga. Men eftersom hon inte faktiskt får mer pengar så ökar bara mängden skatt hon skall betala. Mängden skatt hon skall betala för sin "löneförhöjning" beror som du ser ovan på vad hon tjänar.

Typ.

Jag fattar fanemej noll!!:mad: :argpådato

Tack för att du försöker förklara ändå.

Ingen som kan räkna ut... snälla... hon tjänar över det där 470 000/år.

Tur att man inte blev revisor :näsblod

medic skrev:
2449991 Jag fattar fanemej noll!!:mad: :argpådato

Tack för att du försöker förklara ändå.

Ingen som kan räkna ut... snälla... hon tjänar över det där 470 000/år.

Tur att man inte blev revisor :näsblod

Om paketet nu kostar henne 454 kr netto, så är det väl det du blir skyldig henne? Om det istället dras 454 kr på hennes bruttolön så hade det varit intressant att veta hur mycket mindre skatt hon kommer få betala (iom att hon då tjänar mindre...)

Edit: Ett exempel...

Om vi leker med tanken att det faktiskt är 454 kr brutto vi pratar om så kommer hennes slutliga lön varje månad minska med samma summa. Eftersom hon då i praktiken tjänar mindre så kommer hon också krävas på mindre skatt.
Nu har jag ingen aning om vad hon betalar i kommunalskatt, men låt säga att den är 34% och att hon dessutom betalar 25% i marginalskatt (eftersom hon tjänar som om hon ägde stället :tungan ), då blir den totala skatten på den översta biten av lönen 59%.
Dras det då av 454 kr från hennes bruttolön så sjunker även skatten med 268 kr (0.69 * 454). Hennes egentliga kostnad för paketet skulle i det fallet bli ringa 186 kr (454 - 268). :tummenupp

Last edited:
Lugn skrev:
2450073 Om paketet nu kostar henne 454 kr netto, så är det väl det du blir skyldig henne? Om det istället dras 454 kr på hennes bruttolön så hade det varit intressant att veta hur mycket mindre skatt hon kommer få betala (iom att hon då tjänar mindre...)

Edit: Ett exempel...

Om vi leker med tanken att det faktiskt är 454 kr brutto vi pratar om så kommer hennes slutliga lön varje månad minska med samma summa. Eftersom hon då i praktiken tjänar mindre så kommer hon också krävas på mindre skatt.
Nu har jag ingen aning om vad hon betalar i kommunalskatt, men låt säga att den är 34% och att hon dessutom betalar 25% i marginalskatt (eftersom hon tjänar som om hon ägde stället :tungan ), då blir den totala skatten på den översta biten av lönen 59%.
Dras det då av 454 kr från hennes bruttolön så sjunker även skatten med 268 kr (0.69 * 454). Hennes egentliga kostnad för paketet skulle i det fallet bli ringa 186 kr (454 - 268). :tummenupp

Självklart var det brutto jag menade!! :tummenupp
Tack lugn för att du räknade ut skiten! :)

Tjooo hooo!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...