Mardröm inatt angående garageförsäkring...

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Vaknade upp svettig inatt. Min ganska nyköpta hoj som numer är avställd blev stulen under sömnens sista sekunder. Eftersom jag har hojen på annan ort och inte garageförsäkrat den ännu blev jag ängslig om mardrömmen kanske blivit sann.

Jag ska ställa på den så fort jag ska besiktiga den, men eftersom det bara rörde sig om någon vecka och området varit befriat från inbrott tidigare så valde jag att bara låta den stå där.

OM nu min mardröm skulle vara sann får jag bara bita i det extremt sura äpplet och börja panta burkar som en gnu eller kan jag komma runt det här med garageförsäkringen?

Det jag spånade i var om jag vid upptäckten försäkrar mig hoj med garageförsäkring och efter några dagar anmäler den som stulen och då lyckas klara mig undan?

Till en början kanske. Men har du osis och polisen plockar tjuvarna och börjar nysta i tjuvens stöldschema så kan du ju åka så det ryker om dig. Och försäkringsbedrägeri är ett ekonomiskt brott, typ det mest allvarliga brott man kan begå. Jag skulle inte bli förvånad om det innebar skaka galler.

Sen kan du få en moralkaka gratis när jag ändå håller på: Jävla snömos att köpa hoj, anse sig för fattig för att försäkra den, men fundera på om det kan vara en god idé att mygla sig till ersättning för den om den blir stulen. Grrr!

lider med dig. vet hur det är att vakna kallsvettig efter mardröm. inte kul alls.

men för hellskotta se till att försäkra den nu.
ha det bra

En dröm

Men att det va en dröm och inte en "kompis" va ju en ny variant för att luska ut hur man bäst gör ett försäkringsbedrägeri.

//G

sticke, jag vet att det sitter en hel del moralisar här så jag var beredd på tjafs.

Nu när jag inte bor på området är det ju omöjligt för mig att säga när den blev stulen. Om det var i tisdags eller imorgon har jag aldrig någon aning om så hur skulle de kunna påstå att jag sysslat med bedrägeri?

Om polisen tar reda på att stölden har skett på tisdagen och du tecknar försäkring på onsdagen för att anmäla den stulen på t.ex. lördagen då är det inte så svårt att lista ut att du kommer bli anmäld för bedrägeri. Sen att man försäkrar sin hoj och hojen blir stulen inom några dagar efter anmälan gör att försäkringsbolaget kommer utreda det hela stenhårt och de är både duktiga och jobbiga.

Detta kommer du aldrig ta dig ur tyvärr. Du vet väl att utredningsinspektörer läser alla hojforum i jakt på att försöka hitta bevis. Denna tråd har säkert redan vandrat runt bland folksams utredningsinspektörer.

Hoppas mötet blir lyckat och att du har bra med kött på benen. Ett tips är att städa till denna tråd eller varför inte plocka bort den:tummenupp

sticke, jag vet att det sitter en hel del moralisar här så jag var beredd på tjafs.

Nu när jag inte bor på området är det ju omöjligt för mig att säga när den blev stulen. Om det var i tisdags eller imorgon har jag aldrig någon aning om så hur skulle de kunna påstå att jag sysslat med bedrägeri?

Om du fantiserar om ett bedrägeri på riktigt, till skillnad från en dröm, så ska en gammal klok tant berätta nåt för dig: Du kommer behöva bra mycket mer intelligens än så för att öht kunna driva igenom ett bedrägeri. Tror du på fullt allvar att försäkringsbolaget kommer acceptera det? :va
Eh okej, du är alltså inte ens säker på att hojen var i ditt förvar när du försäkrade den. Nä okej, men här har du X tusen!

Försäkringsbolag har funnits iaf sen 1700-talet, du tror inte att nån på något försäkringsbolag under dessa 300 år insett att just detta kunde hända? Be nån läsa det finstilta för dig så kommer du upptäcka att bolagen garderar sig upp till tänderna mot att bli blåsta.

Moralisar? Menar du de som anser att man ska betala försäkring för att få ersättning? :D Ok, då tackar jag för ett öknamn jag kommer bära med stolthet. :yoparty

//Moralisen

Last edited:

Vad trodde du? Folk som gör så snyltar på andras försäkringar, klart att ingen tycker att det är ok.

Vad trodde du? Folk som gör så snyltar på andras försäkringar, klart att ingen tycker att det är ok.

Sant! Jag får hålla mig till flashback med såna här frågor. :krama

Och till er som på fullaste allvar trodde att jag skulle skapa en enkel tråd om min fina hoj blivit stulen, slappna av. Detta var bara en fundering jag hade efter min äckliga dröm. Tror nog att hojen står ganska fint där den är... :)

Ps. Sen är det väl jag som får betala mina skattepengar för att polisen måste stå med laser utmed vägarna pga vissa här inne. Om man nu ska vara så grinig med "vi andra får betala" så ska det nog gälla allt. "Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?" (Matt 7:3)

Last edited:
Om du fantiserar om ett bedrägeri på riktigt, till skillnad från en dröm, så ska en gammal klok tant berätta nåt för dig: Du kommer behöva bra mycket mer intelligens än så för att öht kunna driva igenom ett bedrägeri. Tror du på fullt allvar att försäkringsbolaget kommer acceptera det? :va
Eh okej, du är alltså inte ens säker på att hojen var i ditt förvar när du försäkrade den. Nä okej, men här har du X tusen!

Försäkringsbolag har funnits iaf sen 1700-talet, du tror inte att nån på något försäkringsbolag under dessa 300 år insett att just detta kunde hända? Be nån läsa det finstilta för dig så kommer du upptäcka att bolagen garderar sig upp till tänderna mot att bli blåsta.

Moralisar? Menar du de som anser att man ska betala försäkring för att få ersättning? :D Ok, då tackar jag för ett öknamn jag kommer bära med stolthet. :yoparty

//Moralisen

Det är upp till försäkringsbolaget att hitta bevis som tyder på ett FB, hittas inga konkreta bevis: vittnen, film osv så betalas pengar ut och så är det.

Säger han som har "lånad" hoj. Var det du som lånade bilen också? http://tjuvtittat.se/wp-content/uploads/2010/07/Malmo_tjuv.jpg :hihi

Ni har skrämt mig tillräckligt. Jag har fixat min garageförsäkring. Kostade mig drygt en timlön, men det får jag väl ta. :hihi

Inga fler mardrömmar...

Du har alltså försäkrat nåt som du inte vet finns kvar i ett garage på annan ort? Eller har jag missat nåt, åkte du ut och kollade upp hojen:va

Ps ska ändar hoj status/märke i avataren. Kanske ändra till märket - :D

Last edited:
Lånar tråden lite...

Om man ska byta från en halförsäkring till helförsäkring, krävs det då bilder på hojjen med typ en tidning där daum finns eller hur gör försäkringsbolagen för att undvika bedrägerier?

Eller om hojjen är avställd men trasig och så tar man en helförsäkring och sedan kräver ersättning. Måste man ha bildbevis från olyckstillfället? Eller hur fungerar det?

Kan ju komma på hur många olika sätt som helst att fiffla om det inte krävs bevis från mc ägarens sida.

ps. jag ska inte fiffla nu jag bara undrar hur det fungerar, tycker det verkar lite för enkelt att fiffla. ds

Last edited:

precis som adde78 skrev i ett tidigare inlägg så är det upp till försäkringsbolaget att leta upp bevis på att händelsen i fråga skedde innan försäkringen eventuellt gällde.

finns det inga vittnen eller bevis på att skadan i sig uppkom innan du böt från halv till hel så antar jag att dem blir tvungna att betala ut ersättning.

Men som någon skrev tidigare i tråden, försäkringsbolagen har funnits i branschen ett tag, och om någon anmäler en skada några dagar efter att dem bytt från halv till hel kan jag nästan lova dig att dem kommer gräva djupt innan dem ger ersättning.

Och försäkringsbedrägeri är som anna skrev ett ganska allvarligt brott, om dem nu skulle hitta bevis.

Det är upp till försäkringsbolaget att hitta bevis som tyder på ett FB, hittas inga konkreta bevis: vittnen, film osv så betalas pengar ut och så är det. inte
Finns en lång tråd på Rejsa.nu där en kille fick sin Porsche länsad på delar.
Det syns klart och tydligt att det varit inbrott men inga pengar betalas ut.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park