VR-8
Fabrikör Mr.J
Ni som turboladdar nyare insprutsmotorer, funkar map-sensorn även med överladdning? Kan den hantera det tryck som turbon ger? Eller måste man byta till någon annan?
Joakim
Joakim
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
heliac skrev:2371864Marklund brukar "isolera" den med en backventil.
andersbrink skrev:2371923Vid normal drift är det undertryck/vakum i insuget, dvs mapsensorns normal omgivning. Genom att stänga/utesluta inströmmande luft via en backventil så ser aldrig mapsensorn övertryck.
Peterr skrev:2372166Det finns mapsensorer som klarar både över och undertryck tex SAAB 900T -94 sitter det på.
Peter
heliac skrev:2372264Det är nog inte själva sensorn som är problemet utan mer att mjukvaran är programmerad att visa felkod om övertryck uppstår.
andersbrink skrev:2668006För att slippa kärleksbrev.
Jag kanske var lite väl "moment 22-ig" i mitt första svar och lite väl terroristisk.
Huruvida en original mapsensor klarar av laddtryck eller inte är beroende på modell naturligtvis. Hittar man ingen info om just den sensor man använder lär man göra ett förstörande prov för att hitta dess gräns eller plåga sensorn med det tryck man avsett att använda och se om den registrerar de tryckändringarna och sen hoppas att den håller. Enklast är nog att köra med en sensor man vet kommer att hålla.
Gå till www.elfa.se/se/index1.html och sök på "MPX" i fältet uppe till vänster.VR-8 skrev:2668055Nu letar jag efter en mapsensor som klarar 2bar/200kpa.......någon som har liggandes??
pwillen skrev:2668075Gå till www.elfa.se/se/index1.html och sök på "MPX" i fältet uppe till vänster.
Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
kraschandburn skrev:2669133Kan någon förklara på Svenska vad mapsensorn är förnågot?
Den som mäter lufttrycket får jag det till??
1 atö är väl 2 bar absolut tryck, ellerVR-8 skrev:2669205En typisk sensor mäter mellan ~0-115 kPa. 100kPa är ca 1bar eller 1 atö.
ulf_lundin skrev:26699911 atö är väl 2 bar absolut tryck, eller(kanske menade atm)
/u
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT