Mapsensor

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ni som turboladdar nyare insprutsmotorer, funkar map-sensorn även med överladdning? Kan den hantera det tryck som turbon ger? Eller måste man byta till någon annan?

Joakim

Marklund brukar "isolera" den med en backventil. Tror det blir felkod från sprutet om den får tryck.

Vid normal drift är det undertryck/vakum i insuget, dvs mapsensorns normal omgivning. Genom att stänga/utesluta inströmmande luft via en backventil så ser aldrig mapsensorn övertryck.

andersbrink skrev:
2371923 Vid normal drift är det undertryck/vakum i insuget, dvs mapsensorns normal omgivning. Genom att stänga/utesluta inströmmande luft via en backventil så ser aldrig mapsensorn övertryck.

Även vid en kompressorladdning? Turbon laddar ju inte vid de varv som mapsensorn känner av.....eller?

J

mapsensor

Det finns mapsensorer som klarar både över och undertryck tex SAAB 900T -94 sitter det på.
Peter

Peterr skrev:
2372166 Det finns mapsensorer som klarar både över och undertryck tex SAAB 900T -94 sitter det på.
Peter

Det är nog inte själva sensorn som är problemet utan mer att mjukvaran är programmerad att visa felkod om övertryck uppstår.

Stämmer att man måste isolera org. map sensor. Orginal så får mapsensorn
styrning ifrån samtliga spjäll. När man överladdar så låter man två spjäll gå till org.map sensor, denna måste det sitta en backventil på. Annars kommer det en felkod när det börjar ladda. De andra två låter man gå till turbons prylar såsom extra mapsensor för styrning av extra soppa, B-trycksregulator, tryckmätare, Pys mm

heliac skrev:
2372264 Det är nog inte själva sensorn som är problemet utan mer att mjukvaran är programmerad att visa felkod om övertryck uppstår.

Riktigt med programvaran men det finns olika mapsensorer som tål olika mycket bara, kan vara bra att veta när man väljer.

För att slippa kärleksbrev. :D

Jag kanske var lite väl "moment 22-ig" i mitt första svar och lite väl terroristisk.

Huruvida en original mapsensor klarar av laddtryck eller inte är beroende på modell naturligtvis. Hittar man ingen info om just den sensor man använder lär man göra ett förstörande prov för att hitta dess gräns eller plåga sensorn med det tryck man avsett att använda och se om den registrerar de tryckändringarna och sen hoppas att den håller. Enklast är nog att köra med en sensor man vet kommer att hålla.

andersbrink skrev:
2668006 För att slippa kärleksbrev. :D

Jag kanske var lite väl "moment 22-ig" i mitt första svar och lite väl terroristisk.

Huruvida en original mapsensor klarar av laddtryck eller inte är beroende på modell naturligtvis. Hittar man ingen info om just den sensor man använder lär man göra ett förstörande prov för att hitta dess gräns eller plåga sensorn med det tryck man avsett att använda och se om den registrerar de tryckändringarna och sen hoppas att den håller. Enklast är nog att köra med en sensor man vet kommer att hålla.

Du vet ju att du gillar dom.....:tummenupp

Jag kollade min mapsensor och den bottnar vid 4.78V, det är ca 1.2atö(har inte mätt exakt men eftersom den är linjär och den visar 4,0V vid 1 atö så är det väl så ungefär. Ett enkelt test med en slang till mapsensorn och den andra änden i munnen, på så sätt kunde jag kontrollera A/F med hjälp av trycket i munnen på tomgång.

Nu letar jag efter en mapsensor som klarar 2bar/200kpa.......någon som har liggandes??

/J

Kan någon förklara på Svenska vad mapsensorn är förnågot?
Den som mäter lufttrycket får jag det till??

kraschandburn skrev:
2669133 Kan någon förklara på Svenska vad mapsensorn är förnågot?
Den som mäter lufttrycket får jag det till??

Mapsensorn mäter trycket mellan spjället och kolven i insugsfasen. Trycket mäts mot "absolut" dvs vacuum, därav namnet "Manifold Absolute Pressure". Ordet vacuum används lite slarvigt ibland som ett uttryck för suget som är in i motorn men det är tryck även det eftersom sensorn mäter mot vacuum.

En typisk sensor mäter mellan ~0-115 kPa. 100kPa är ca 1bar eller 1 ata.

/J

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna