Mappning

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nu drar jag en rövare för det är inte en hoj som ska mappas men principen är väl densamma som t.ex Powercommander som "alla" har och det känns som att det finns mest kunnigt folk här.

Jag har beställt ett apexisprut till bilen och det ingår inte något program eller kabel för att koppla ihop med en pc utan det är en handkontroll med display till. Däremot finns det piratprogramvara att köpa och det är demot på den jag kikar på. Jag har aldrig pysslat med såna här grejor innan och ska väl egentligen inte göra det heller men ändå är man ju för nyfiken för att inte klura i det, jag vill veta vad man gör och varför.

Att varvtalet är den övre vågräta raden och Trottelposition är den lodräta tror jag att jag klurat ut, men värdena i rutorna, hur kommer man fram till dom i Inj - correction till exempel?

Är 1 ett standardvärde som man utgår ifrån och sen justerar efter lambdavärdena?

Hur går det till när man ändrar värdena, skriver man dom själv i varenda ruta?

Den levereras med en grundmapp för en otrimmad bil (modellspecefika sprut) men jag har läst på flera ställen att tändmappen är för aggresiv. Är 32, 27 osv. i Ign mappen grader förtändning?

Vart får man tag i en bredbandslambda till vettig peng, sitter det monterad i vissa bilar så man kan shoppa på skroten?

Många frågor men det är ju rena grekiskan men jag kan tänka mig att det ger sig när man får grunderna förklarade. Om nån orkar fördjupa sig finns programmet att tanka hem här
http://www.fc-datalogit.co.nz/FC Edit DEMO.zip

Bifogat

• inj.jpg
    inj.jpg
    153.5 KB · Visningar: 91
  • inj map.jpg
    inj map.jpg
    123.7 KB · Visningar: 55
Det förstår jag, men borde man inte kunna backa tändningen ett antal % rakt av bara för att safe´a och kunna köra med sprutet och kolla lite hur de funkar innan jag river bilen i vinter?

Jovisst! Det är ju många som gör så för att spara bänkpengar. Även med hojar. I synnerhet med låg- och dellasten! De brukar ju använder tex Innovates LM1 eller liknande från tex TwinTech.
Jag bara menade att optimering av tändmappen kräver ju helst effektmätning.

De brukar ju använder tex Innovates LM1 eller liknande från tex TwinTech.

:confused: Lambdasonder?

Jag ska modifiera rätt kraftigt i vinter, jag är mest bara sugen på att prova sprutet under säkra former just nu, det kommer väl i veckan eller nästa och är bara att byta ut mot standard ECU sen ska det bara vara att vrida på nyckeln, sen är jag mest sugen på att lära mig hur det funkar av ren nyfikenhet.

:confused: Lambdasonder?

Jag ska modifiera rätt kraftigt i vinter, jag är mest bara sugen på att prova sprutet under säkra former just nu, det kommer väl i veckan eller nästa och är bara att byta ut mot standard ECU sen ska det bara vara att vrida på nyckeln, sen är jag mest sugen på att lära mig hur det funkar av ren nyfikenhet.

Ja det var två exempel på bra och prisvärda loggningsutrustningar:

http://www.innovatemotorsports.com/
http://www.daytona-sensors.com/

Den här funderar jag på att köpa själv. http://www.daytona-sensors.com/WEGO3.html

Man loggar tex tps, varvtal och AFR. Så är det "bara" att rätta upp mappen i lugn och ro när man kört klart sin loggningsrunda.

/J

Ja det var två exempel på bra och prisvärda loggningsutrustningar:

http://www.innovatemotorsports.com/
http://www.daytona-sensors.com/

Den här funderar jag på att köpa själv. http://www.daytona-sensors.com/WEGO3.html

Man loggar tex tps, varvtal och AFR. Så är det "bara" att rätta upp mappen i lugn och ro när man kört klart sin loggningsrunda.

/J

Just nu skulle jag bara vilja ha en sensor att montera i downpipen eftersom jag känner en som har resten av utrustningen. Det är MYCKET grejer som ska handlas så ekonomin kommer va skral hela vintern känns det som.

Ingen som vet vad värdena i mappen står för och hur man ändrar?

Hur har det gått?

Jag har grundmappat min bil som också kör Apexi PowerFC så har lite koll om du behöver hjälp.

Med ett kopparrör i blocket som mynnar i en plåtburk borde det väll gå:D

Det är ingenting att skratta åt, det fungerar faktiskt bra!

Jovisst! Det är ju många som gör så för att spara bänkpengar. Även med hojar. I synnerhet med låg- och dellasten! De brukar ju använder tex Innovates LM1 eller liknande från tex TwinTech.
Jag bara menade att optimering av tändmappen kräver ju helst effektmätning.

Inte säkert att rätt lambda ger rätt känsla när man kör heller, man kanske måste gå upp eller ner lite för att den ska gå lungt och fint när man kryper runt gathörnen. Jag fick magra av ganska mycket på 1/8 gas för att den inte skulle gå ryckigt. Känns bara när man kör.

Mao, man ska inte föringa att köra runt och justera!

Mats

Last edited:
Det är ingenting att skratta åt, det fungerar faktiskt bra!

Inte säkert att rätt lambda ger rätt känsla när man kör heller, man kanske måste gå upp eller ner lite för att den ska gå lungt och fint när man kryper runt gathörnen. Jag fick magra av ganska mycket på 1/8 gas för att den inte skulle gå ryckigt. Känns bara när man kör.

Mao, man ska inte föringa att köra runt och justera!

Mats

Det har jag också upplevt på min hoj, dvs att man ofta måste rika blandningen en aning på riktigt små trottelöppningar för att få en hoj som trottlar mjukt när man tex kökör.

Hur har det gått?

Jag har grundmappat min bil som också kör Apexi PowerFC så har lite koll om du behöver hjälp.

Jag kör med grundmappen i apexin nu, det blir ju först i vår det ska mappas. Går allt som det ska så får jag min garageplats i veckan sen ska det singelturbokonverteras och grejas en massa innan det är dax att mappa.

Kör du med FC Datalogit eller i handkontrollen? Tydligen ska programmet se helt annorlunda ut än demot. Va har du för bil... ööh motorcykel menar jag :rolleyes:

Är det spikningar du tänker på ?

Troligen inte. Spikningar går ju att detektera och många sprut har inbyggd möjlighet för tändningsretardering vid spik men vilken tändpunkt som är önskvärd/ger mest effekt går inte direkt att mäta upp utan bänkning.

Visst ! men hur lär man elektroniken vad som är en spikning ,o inte nåt allmänt motor slammer ?

Jag har alldrig hört talas om nån som retardar tändningen med nån knack-sensor,men va vet jag.

Visst ! men hur lär man elektroniken vad som är en spikning ,o inte nåt allmänt motor slammer ?

Jag har alldrig hört talas om nån som retardar tändningen med nån knack-sensor,men va vet jag.

Vill minnas att till och med Saab 900 det original?

Jo ...säkert men nu pratar vi eftermarknads grejjor som mappas av amatörer.

saab har förmodligen plöjt ner en o annan krona i sitt styrsystem,o ett par tusen timmar i bromsbänken.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025