Mappning och bränsleförbrukning

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hur står det verkligen till?

En del påstår att motorcyklar/bilar drar mindre efter mappning, många andra säger att bränsleförbrukningen ökar.

Jag är sugen på att sätta dit ett Arrow grenrör på min F800R (har redan slutburk) och mappa om den med Powercommander. Hojen är väldigt snål i originalskick och jag vill inte förstöra den låga förbrukningen.

Om jag kör hojen normalt och pendlar med den så tänker jag iallafall att förbrukningen borde vara oförändrad i princip efter mappning, däremot om man gasar och kör lite inspirerat så kommer den att dra mer, vilket jag skulle tycka är okej.

Hur är det nu egentligen?

Man kan väl mappa för hög effekt, eller för låg förbrukning...

Det är ju lite upp till den som mappar, men för mindre gaspådrag borde avgassystem-bytet inte påverka nämnvärt, och då borde man heller inte behöva ändra mappen i det området.

Optimera hojen ur effektsynpunkt och behålla bränsleförbrukningen vid vardagskörning (fiskörning) , det är ju mitt mål isåfall!

Använder hojen för att pendla med till och från jobb och skola. Har inget emot att den drar mer när man kör bana eller landsväg med polarna, men under pendlingen är det ju viktigt med förbrukningen tyvärr.

...Hur är det nu egentligen?
När Du kör inspirerat eller bana är Du nästan aldrig i samma område av mappen som när Du kör lugnt och fint och luktar på blommorna. Därför är det inga problem att mappa hojen för att både vara effektiv på soppa samtidigt som den ger max effekt på 100% trottel. Det är dock att rekommendera att man kommunicerar önskemålet med den som bänkar, många operatörer bänkar annars mot AF 13.1 (eller liknande) över hela registret.

Mina senaste hojar har jag mappat själv. Jag väljer ungefär runt 13.5 (magrare) upp till 50% trottel, 13.25 över 50% trottel och upp till kanske halva varvtalsregistret, däröver 13.0 - 13.1 . Det räcker för att hojen inte ska rycka och ha sig när jag går av/på, den får hyfsad soppaekonomi och ett jämnt och bra register på fullgas.

Därför behövs heller inte olika mappar för gata och bana, Du befinner Dig helt enkelt aldrig i samma delar av mappen under någon betydande tid.

Mina 2p, hoppas detta är till någon hjälp :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti