Mappning MT 09 2020

Nicke94

Ny medlem
Gick med
1 May 2021
Hoj
Yamaha mt 09
Har nyligen satt på ett Akrapovic helsystem på min Yamaha Mt 09 - 2020 och sitter då i tankarna om det är värt att mappa eller inte, vill gärna ha referenser av folk vad ni tycker (ni som nu har mappat). Hiss eller diss? Mycket skillnad eller liten?
 
Vad är din förväntning kring värt det? Den kommer bli trevligare att köra, men det kommer inte finnas så mycket effekt att hämta.

Om ett helsystem är värt det för utseendet/ljudet är troligen en mappning värt det för känslan. :)
 
Mappade min för ett tagsen. Har i likhet med dig helsystem på. Avseende mappningen märker jag ingen annan skillnad än att hojen går mycket jämnare, ffa på lägre varv. Det känns mentalt bättre för motorns skull att ha mappat. Om det egentligen behövs får någon annan svara på.
 
Här och var där jag läst folk som mappat sina Mt09or verkar dom fått en markant skillnad i maskinbeteende och det låter ju inte helt fel, har dock 4 års garanti kvar som spolas ner i avloppet... Men det kanske är värt det? Och isf mappa ECU eller powercommander? Sen bor jag i den långt tråkigaste och minst hoj-åkande delen Norrland och här finns ingen som tar på sig mappning... Möjligen någon som sätter powercommander för hutlöst pris med få lovord...
 
Men torskar du inte på garantin om du inte mappar om också? Kan ha fel men har för mig att Akra ganska tydligt föreskrev att ECU/PC mer eller mindre var ett krav vid installation av deras system. Som sagt, kan ta fel. Men om inte är det ju absolut värt att kolla så att du inte i ett nafs blivit av med garantier från två håll. Jag hade mappat om hos en bra firma alt. Köpt en PC5 och tryckt i en standardmapp och känt efter hur hojen betett sig. Jag TROR inte du ska förvänta dig enorma skillnader, jag TROR inte heller att hojen kommer implodera för att du väljer en ”lagermapp” från dynojet.
 
Osäker, Yamaha center där jag servar hojen säger att mappning inte brukar behövas då hojarna idag är så "moderna" men är lite skeptisk till det hela påståendet. Skulle något hända nu och jag måste in med hojen lär garantin ändå åka pga att jag satt på ett helsystem.
Har läst på något annat forum att akrapovic tydligen lovar att deras system ska vara okej även utan mappning.
Hade jag bott längre ner i landet hade jag nog dragit iväg och fått en riktig mappning/bänkning på plats, men iom att jag bor där jag bor så får jag lov att tänka på alla nackdelar.....
 
mappa ECU eller powercommander?
Fördelen med att flasha ECU är att det brukar gå att ställa fler parametrar än med en powercommander. Så på rätt hoj med rätt mappare går det kanske till och med att plocka ut lite mer effekt. Det är också trevligt att slippa extra boxar och kablage. Det blir färre felkällor och sura miner när du besöker verkstan.

Fördelen med powercommander är att det är många som vet hur den fungerar. Till skillnad från ECU-flash är inte kunskap om powercommander knuten till just ditt märke/modell. Så det blir lättare att hitta en mappare som kan hjälpa dig. En annan trevlig fördel med powercommander är att den går att bygga ut med quickshifter om det inte sitter original på hojen.
 
Skulle nog föredra att mappa ECUn och faktiskt gå ut det jag betalar för istället för att enbart "nöja" mig, men det kanske bara är jag. Lite ängslig dock att skicka iväg ECUn om den skulle försvinna i posten då körning 100mil enkelväg inte kändes särskilt lockande
 
Skulle nog föredra att mappa ECUn och faktiskt gå ut det jag betalar för istället för att enbart "nöja" mig, men det kanske bara är jag. Lite ängslig dock att skicka iväg ECUn om den skulle försvinna i posten då körning 100mil enkelväg inte kändes särskilt lockande
Kolla att det faktiskt görs något av värde med ECUn innan du tar den risken. Om ändringarna bara motsvarar en standardmapp till powercommander, kanske det känns trevligare att ha en separat enhet och kunna återställa hojen själv.
 
Back
Top