Mappning KTM 690

Jag talade precis med Lelles KTM-meck och han sa att det finns en stor risk att hojen spottar ur Akra-mappen och återgår till origmappen om man vrider på vredet under sadeln. :O

Ehh? Låter ju stört. Hårdvaru/ mjukvaru designfel på ECUer om så är fallet.
Har du googlat på problemet? borde ha uppdagats på något amerikanskt forum om det är ett känt problem.
 
Ehh? Låter ju stört. Hårdvaru/ mjukvaru designfel på ECUer om så är fallet.
Har du googlat på problemet? borde ha uppdagats på något amerikanskt forum om det är ett känt problem.

Nej inte än, fick precis höra om det.
Jag hade min 690 inne för mappning i samband med byte till akra i sommras och fick i höstas höra av mecken som servade den att hojen gått väldigt snålt. :(
Jag ska iaf in och kontrollera så att akramappen fortfarande är på plats innan jag åker mer med den.
Han sa att det var ett väldigt omdiskuterat problem.
 
Edit.
Jag snackade precis med Ragnar på Din MC. Han sa att det är omöjligt att originalmappen kan hoppa tillbaka.

Jag åker nog ändå och kollar. Better safe than sorry.
 
Edit.
Jag snackade precis med Ragnar på Din MC. Han sa att det är omöjligt att originalmappen kan hoppa tillbaka.

Jag åker nog ändå och kollar. Better safe than sorry.

I mina öron låter det helt sjukt om det skulle vara möjligt.
Jag har mapväljaren uppe på styret och byter rätt ofta, har inte märkt någon skillnad iaf.
 
ktm

Har KTM gjort förändringar i insprutningen i 2011 års modell av SMCn menar du? Isf vet du vad de har gjort och vad orsaken är till förändringarna?


jo nya detaljer på spjäll huset gör att det kräver ny EP map , ....orsaken är väl att utvecklingen går framåt .. det har varit en del problem med dom gamla sensorerna ... har inte hunnit kolla om den är större än ... jag misstänkte detta ett tag men så är nog inte fallet ..

förövrigt kommer KTM nu med egna kit lika dom jag själv har tagit fram ....:huvet

alltså ..detta är prisvärt du får från ktm orignal , luftfilter, kam o monterings hardware för ca 6000 kr inkl moms sen till kommer väl kostnad för att få i den nya mappen då .... dom kommer även med ett väldigt bra paket pris ihop med acras fantastist fina avgassystem ....
 
jo nya detaljer på spjäll huset gör att det kräver ny EP map , ....orsaken är väl att utvecklingen går framåt .. det har varit en del problem med dom gamla sensorerna ... har inte hunnit kolla om den är större än ... jag misstänkte detta ett tag men så är nog inte fallet ..

förövrigt kommer KTM nu med egna kit lika dom jag själv har tagit fram ....:huvet

alltså ..detta är prisvärt du får från ktm orignal , luftfilter, kam o monterings hardware för ca 6000 kr inkl moms sen till kommer väl kostnad för att få i den nya mappen då .... dom kommer även med ett väldigt bra paket pris ihop med acras fantastist fina avgassystem ....

Finns det någon info på det någonstans? Antar att det är rallykammen som avses.
 
Last edited:
väntar med spänning. Borde ju kanske förbättra bränsleförbrukning, kan man hoppas. Beror väl iof på om man mappar för mera mos i spisen :banana eller för att köra som en kärring :arsele

Sådär. Mappen uppdaterad till senaste version. Ingen större skillnad tycker arseldynon i alla fall. Den gick bra innan, den går ännu bättre nu men inte map. toppeffekt utan snarare mjukare. Kan bero på reset av sprutet som gjordes samtidigt också.

Nu är det senaste i alla fall. Det fanns en förändring från min map också. Svårt att säga vad men versionerna skiljer sej.

Hursomhelst. Årsservice inkl ommap -> 1400:- på Beviks i linkan. Skulle aldrig köpa en hoj där men serva den tänker jag fortsätta med. Smidiga och trevliga människor.
 
Någon som vet vart man kan få en akramappning för en sjysst peng?
I stockholmsområdet
 
Köp en Powercommander och kom hit å få en riktig mapning i Realtid

Då blir det skillnad

Peter
 
Köp en Powercommander och kom hit å få en riktig mapning i Realtid

Då blir det skillnad

Peter

På denna är det totalt onödigt att skaffa en powercommander då originalboxen är fullt mappningsbar på både tändning och sprut. Finns dessutom interface för dynojets link om man vill ha.
 
På denna är det totalt onödigt att skaffa en powercommander då originalboxen är fullt mappningsbar på både tändning och sprut. Finns dessutom interface för dynojets link om man vill ha.

Det var ju just det , Inte mapbar i REALTID

Som alla kitboxar och interface till standard ECU

som att skjuta prick på natten utan lyse
 
Det var ju just det , Inte mapbar i REALTID

Som alla kitboxar och interface till standard ECU

som att skjuta prick på natten utan lyse

Så de 99% av raceåkarna som mappar ECU direkt istället för att fippla med en PC som får jordningsfel/tappar mappen/drabbas av fukt i kontakterna skjuter i själva verket i blindo enl dig?

Visst är det smidigt att kunna justera under belastning men det är knappast så att PC är den enda fungerande metoden. 3500kr som en PC kostar köper ganska mycket tid i bänken....
 
Därutöver kommer man ju över fler inställningar, t ex tändmapp, när man arbetar direkt mot ECU.

Jag vet att många Trajja-ägare helt enkelt köpt och "delat på" en PCIII som använts enbart för utveckling av soppa-mappen, som sedan importerats till ECU via Tuneboy eller TuneECU. PCIII:an har därefter sålts vidare till näste intressent.

Så - det finns många sätt att arbeta på för att få till ett vettigt slutresultat:)
 
När vi nu snackar mappning...om man plockar ur insatserna på Acradämparma på en 990 Adv -08, måste man mappa om då? Har prg, kabel och hela fyfan, men ingen erfarenhet.

/Kenta
 
När vi nu snackar mappning...om man plockar ur insatserna på Acradämparma på en 990 Adv -08, måste man mappa om då? Har prg, kabel och hela fyfan, men ingen erfarenhet.

/Kenta

Jag har aldeles nyligen mapat en 990 med Pc5a med mycket gott resultat

Går tydligen väldigt mycket finare än med den tidigare inlagda mapen ( i orginal ecu )
 
Jag har aldeles nyligen mapat en 990 med Pc5a med mycket gott resultat

Går tydligen väldigt mycket finare än med den tidigare inlagda mapen ( i orginal ecu )

Ja Akramappen som folk laddar i är usel. Den överfettar och går magert om vartannat så resultatet är bara något bättre än originalmappen.
 
Finns det någon som jobbar med tune ecu programmet? Jag har laddat ner det och ändrat på tomgång samt tagit bort dom övre spjällen på min 990 smr men skulle vilja ha hjälp med att mappa den i bänk.
 
Finns det någon som jobbar med tune ecu programmet? Jag har laddat ner det och ändrat på tomgång samt tagit bort dom övre spjällen på min 990 smr men skulle vilja ha hjälp med att mappa den i bänk.
Finns det ngt som du vet kan göras på min 690 nu när jag helsystem och öppet luftfilter... eller är det en PC/ tuneboy som måste till? (har acramappen)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top