Mappning KTM 690

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Sitter och funderar lite på mappningar till våra KTM:er

Uppdateras mapparna kontinuerligt, ie olika versioner. Min map är väl från 2008. Någon som sitter på info om de har ändrats något sedan dess eller om det är samma map till alla 690. Värt att uppdatera?

Finns det någon i sverige som gör custom mappar med tuneboy?

Fungerar det att köra utan lock och sportluftfilter med akra map, eller riskerar jag motorskador?

Ett flertal frågor. Uppskattas om vi inte gissar och tror i tråden.
 
Följdfråga: gör det någon skillnad för vanliga gatuåkare?

Vet ej, svar kommer efter den 30:e. Jag kommer att läsa in den senaste mappen men jag förväntar mej egentligen ingenting. Jag gör det i samband med årsservice och får ommappning samt effekt och A/F kurva på det!
 
Vet ej, svar kommer efter den 30:e. Jag kommer att läsa in den senaste mappen men jag förväntar mej egentligen ingenting. Jag gör det i samband med årsservice och får ommappning samt effekt och A/F kurva på det!

väntar med spänning. Borde ju kanske förbättra bränsleförbrukning, kan man hoppas. Beror väl iof på om man mappar för mera mos i spisen :banana eller för att köra som en kärring :arsele
 
Jag lyfter en av trådskaparens frågor då.

Känner någon till om det finns nån som är vass på att ställa in en Tuneboy på 690 SMC:n i bänk?
 
väntar med spänning. Borde ju kanske förbättra bränsleförbrukning, kan man hoppas. Beror väl iof på om man mappar för mera mos i spisen :banana eller för att köra som en kärring :arsele

Att få ner soppaförbrukningen vore ju drömmen, men knappast genom mappning.
Jag tycker mig höra ljudet av virvel i tanken var och varannan gång jag är ute och leker. :va

Men hur som helst. Min är mappad 2008 och har de kommit nå nytt spännande som verkligen gör skillnad för oss gatuåkare, så kanske de kan vara dags att kika lite.. :)
 
Är det på en sevice, så borde en uppgradering av mjukvaran ingå.
 
Sitter och funderar lite på mappningar till våra KTM:er

Uppdateras mapparna kontinuerligt, ie olika versioner. Min map är väl från 2008. Någon som sitter på info om de har ändrats något sedan dess eller om det är samma map till alla 690. Värt att uppdatera?

Finns det någon i sverige som gör custom mappar med tuneboy?

Fungerar det att köra utan lock och sportluftfilter med akra map, eller riskerar jag motorskador?

Ett flertal frågor. Uppskattas om vi inte gissar och tror i tråden.

http://www.supermotojunkie.com/show...ual-Air-Fuel-results-for-the-690-SMC-Akra-map

När du bänkat din, Fotta/scanna och lägg upp din kurva :tummenupp
 
mappa i tuneboy

Jag lyfter en av trådskaparens frågor då.

Känner någon till om det finns nån som är vass på att ställa in en Tuneboy på 690 SMC:n i bänk?


Jag jobbar i tuneboy nästan dagligen ... har många färdiga mappar till 690 och 990 det är ju möjligheten att jobba med tändningen samt trottlemappen som är den stora skillnaden mot ktms original mappar.
Man hittar inte mycket effekt på sjäva bränsle kurvan ,vidare så... har man en trimmad motor med ändrad kompression o kam osv så funkar ju inte sprutet utan tuneboy ....

Förövrigt så är det ju luftfiltret som ger mest effektökning o i samband med tuneboy map så blir ju gången fantastiskt mycket bättre man kan ju manipulera drive-by-wire mappen så det typ känns som om man har mekanisk kontakt med trotteln ...

MVH Hans .

www.chopperworks.se
 
Det där lät ju bra. Inte allt för långt bort heller. Jag antar att du har testkörningsbänk också?

Min plan är att kitta en 690 SMC med ett äkta 690cc-kit, öppet luftfilter direkt på insprutningen och ett slip-on. Och eftersom Powercommander fortfarande inte har fått fram nån box till 690:n så kanske en Tuneboy skulle kunna vara grejen med stort G. Eller vad tror du?
 
Jag jobbar i tuneboy nästan dagligen ... har många färdiga mappar till 690 och 990 det är ju möjligheten att jobba med tändningen samt trottlemappen som är den stora skillnaden mot ktms original mappar.
Man hittar inte mycket effekt på sjäva bränsle kurvan ,vidare så... har man en trimmad motor med ändrad kompression o kam osv så funkar ju inte sprutet utan tuneboy ....

Förövrigt så är det ju luftfiltret som ger mest effektökning o i samband med tuneboy map så blir ju gången fantastiskt mycket bättre man kan ju manipulera drive-by-wire mappen så det typ känns som om man har mekanisk kontakt med trotteln ...

MVH Hans .

www.chopperworks.se

Vad ligger det på i tid och pris? En custom map lockar ju betydligt mer än en standard map om man inte behöver oroa sej för att den magrar ur!
 
map

Vad ligger det på i tid och pris? En custom map lockar ju betydligt mer än en standard map om man inte behöver oroa sej för att den magrar ur!

jo...timdebitering mappning i broms bänk 680kr/timme + moms

färdiga mappar finns ju att till gå då jag kört hundratals timmar i bänk med tuneboy kan mappa dina ecus om du skickar hit dom med info om vilken kam o avgasrör osv du åker med ... tar 1700 kr + moms per map om du har låst upp dina ecus ... annars tillkommer avgiften för "tuneboy Key" som i dags läget är 1400 kr +moms


MVH Hans .

www.chopperworks.se
 
jo...timdebitering mappning i broms bänk 680kr/timme + moms

färdiga mappar finns ju att till gå då jag kört hundratals timmar i bänk med tuneboy kan mappa dina ecus om du skickar hit dom med info om vilken kam o avgasrör osv du åker med ... tar 1700 kr + moms per map om du har låst upp dina ecus ... annars tillkommer avgiften för "tuneboy Key" som i dags läget är 1400 kr +moms


MVH Hans .

www.chopperworks.se



Hej där , Jag ser att det är du som gör dom där grymt snygga rambyggena ( crommolly)

Du verkar ha koll på dom där tuneboy

Hur är dom , Är dom mapbara i realtid ??

Intreserad att diskutera över Pm?

Alltid kul med folk som har fördjupade kunnskaper inom insprutningar

Mvh Peter
 
ktm map

Det där lät ju bra. Inte allt för långt bort heller. Jag antar att du har testkörningsbänk också?

Min plan är att kitta en 690 SMC med ett äkta 690cc-kit, öppet luftfilter direkt på insprutningen och ett slip-on. Och eftersom Powercommander fortfarande inte har fått fram nån box till 690:n så kanske en Tuneboy skulle kunna vara grejen med stort G. Eller vad tror du?

jo ... problemet är att du endast lär öka vridmomentet om du tar upp volymen då ditt spjällhus inte flödar nog .....jag har tillverkat kit och svarvat upp std spällhus till 50 mm...men detta är ganska mycket jobb så det är svårt att få betalt för ....ska dom närmaste veckorna mappa den nya 690 smcn och duke r som har nya generationens spjällhus ska mäta lite på dessa o se vad jag kommer fram till där .....

MVH Hans .

Hej där , Jag ser att det är du som gör dom där grymt snygga rambyggena ( crommolly)

Du verkar ha koll på dom där tuneboy

Hur är dom , Är dom mapbara i realtid ??

Intreserad att diskutera över Pm?

Alltid kul med folk som har fördjupade kunnskaper inom insprutningar

Mvh Peter


hej Peter !

det bästa för mig är att diskutera via e-mail .. realtids mappning är på gång... snackade med wayne härom dan...

annars är ju redan tuneboy kompatibelt med dynojets tuning link system ..personligen har jag lite dåliga erfarenheter från detta att låta datorn själv justera hojen det brukar alltid bli lite bättre när en människa sitter emellan å verkligen "känner efter" ... allt för linjära bränsle kurvor är ju inte heller = bäst effekt...



MVH Hans .
 
Last edited:
jo ... problemet är att du endast lär öka vridmomentet om du tar upp volymen då ditt spjällhus inte flödar nog .....jag har tillverkat kit och svarvat upp std spällhus till 50 mm...men detta är ganska mycket jobb så det är svårt att få betalt för ....ska dom närmaste veckorna mappa den nya 690 smcn och duke r som har nya generationens spjällhus ska mäta lite på dessa o se vad jag kommer fram till där .....

MVH Hans

Har KTM gjort förändringar i insprutningen i 2011 års modell av SMCn menar du? Isf vet du vad de har gjort och vad orsaken är till förändringarna?
 
Jag talade precis med Lelles KTM-meck och han sa att det finns en stor risk att hojen spottar ur Akra-mappen och återgår till origmappen om man vrider på vredet under sadeln. :O
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top