Mappning av akrapovic helsystem

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Hejsan, har precis köpt mig ett akrapovic racing helsystem till min r6 -03a.
Behöver man omappa den? Läste i "allright mc tillbehör 2005" att det gällde bara vissa modeller. :va

Tacksam för svar!

//Dennis

vill man få ut det mesta så ska man väl göra det även om det bara är ett slipon....?

Mr_Malossi skrev:
2073994 Hejsan, har precis köpt mig ett akrapovic racing helsystem till min r6 -03a.
Behöver man omappa den? Läste i "allright mc tillbehör 2005" att det gällde bara vissa modeller. :va

Tacksam för svar!

//Dennis

Det är en mycket klok ide att ställa den hojen på bromsbänken och få den injusterad. Givetvis en PC3 eller liknande för att kunna justera sprutet.
Antar att du köpt systemet för att frigöra effekt på toppen så passa på att byt luftfilter till typ BMC race filter och kanske kortare trattar.

Mr_Malossi skrev:
2073994 Hejsan, har precis köpt mig ett akrapovic racing helsystem till min r6 -03a.

Tacksam för svar!

//Dennis

Som sagt det minsta du bör göra är att kolla den i bänk, så air-fuelen ligger
rätt.troligtvis kommer den gå för tunnt med ditt helsystem.

Mr_Malossi skrev:

Tacksam för svar!

//Dennis
Håller med tidigare inlägg, vore ju trist att lägga pengar på att tappa effekt.
+ att om den går för snålt är det inte ett dugg bra :huvet
Näe det är nog bäst att krypa till korset :tummenupp

Lägger man 20-25' på ett helsystem skall hojen givetvis ha en mappad pc3 också.

Däremot ställer jag mig tveksam till eftermarknadsfilter typ BMC, K&N etc.
Jag har hittills aldrig sett en oberoende körning som visar bortom mätfel att de ger mer effekt.
I bästa fall kanske de renar nästan lika bra som original. :rolleyes:

Min går som junk efter byte till helsystem. Mappning på onsdag.

Jag har inte mekat mc-sprut. Men på bilar har man ju en luftmassemätare som talar om för ECU´n att det måste till mer soppa.
HAr inte hojar detta?
JAg har inte hajat varför det skall behövas en PCIII eller liknande.
Men ok, är det bara ett "dumsprut" som går på varvtal så förstår jag.
Verkar dock tokigt, särskilt på nyare hojar med lambdasond som redan har denna funktionalitet inbyggd s.a.s för reglering av bränslemängd.
Kanhända att man måste ha en PCIII på en lambdasondförsedd mc bara för att "lura" lambdavärdet ner mot 0.85 (fetare) för att originalmappningen alltid strävar mot 1,0?
(detta borde gå att göra med ett enkelt motstånd på signalen från sonden, och skulle då ge en linjär förändring över hela varvtalsskalan)

Jaja, snart får man sätta sig in i detta oxå - har pillat K och L-jetronic en gång och tacka vet jag mekaniska/halvmekaniska system! :lol

kungko skrev:
2073998 vill man få ut det mesta så ska man väl göra det även om det bara är ett slipon....?

Helt riktigt Kungko.
Och faktiskt: Även de som inte bytt nånting har en hel del att vinna på att bänka och optimera munstycken/sprut då dessa är inställda efter diverse miljöhänsyn och avgaslagar snarare än full effekt.

Last edited:
FZ1 skrev:
2074031 Lägger man 20-25' på ett helsystem skall hojen givetvis ha en mappad pc3 också.

Däremot ställer jag mig tveksam till eftermarknadsfilter typ BMC, K&N etc.
Jag har hittills aldrig sett en oberoende körning som visar bortom mätfel att de ger mer effekt.
I bästa fall kanske de renar nästan lika bra som original. :rolleyes:

Firman som mappade min hoj sa som du ingen nämnvärd effekthöjning,
pga orginalfilterna är så pass optimala.

Däremot så spar man ju pengar på att inte byta fliter bara att tvätta och
olja in som nytt igen, efter som ett tex Kn-filter ska släppa igenom mer luft
än ett orginal så sätts det i heller inte igen lika fort, enl firman man får väl lita
på dom.

Dr.Bike skrev:
2074041 Jag har inte mekat mc-sprut. Men på bilar har man ju en luftmassemätare som talar om för ECU´n att det måste till mer soppa.
HAr inte hojar detta?
JAg har inte hajat varför det skall behövas en PCIII eller liknande.
Men ok, är det bara ett "dumsprut" som går på varvtal så förstår jag.
Verkar dock tokigt, särskilt på nyare hojar med lambdasond som redan har denna funktionalitet inbyggd s.a.s för reglering av bränslemängd.
Kanhända att man måste ha en PCIII för att "lura" lambdavärdet ner mot 0.85 (fetare) för att originalmappningen alltid strävar mot 1,0?

Jaja, snart får man sätta sig in i detta oxå - har pillat K och L-jetronic en gång och tacka vet jag mekaniska/halvmekaniska system! :lol

Helt riktigt Kungko.
Och faktiskt: Även de som inte bytt nånting har en hel del att vinna på att bänka och optimera munstycken/sprut då dessa är inställda efter diverse miljöhänsyn och avgaslagar snarare än full effekt.
Alla hojar har inte sond. Sen är inte datorerna i bilarna jätte duktiga att justera in blandningen vid acc heller direkt, det har jag själv märkt när jag bredbandslamba-mätt min iaf.

HanneZ skrev:
2074052 Alla hojar har inte sond. Sen är inte datorerna i bilarna jätte duktiga att justera in blandningen vid acc heller direkt, det har jag själv märkt när jag bredbandslamba-mätt min iaf.

Aha! JAg trodde de låg och tokoptimerade hela tiden.
Bara fordon med bredbandslambda får alltså in så mycket data och tillräckligt ofta så det räcker för att hänga med i t.ex acc osv menar du då?

Dr.Bike skrev:
2074055 Aha! JAg trodde de låg och tokoptimerade hela tiden.
Bara fordon med bredbandslambda får alltså in så mycket data och tillräckligt ofta så det räcker för att hänga med i t.ex acc osv menar du då?
Om det har med bredbandslamban att göra vet jag inte. Jag vet bara att värdet låg för snålt, jag misstänker att den inte ens försöker mappa om acc-registret utan bara typ tomgång och konstant gas.

Sniper skrev:
...orginalfilterna är så pass optimala...efter som ett tex Kn-filter ska släppa igenom mer luft än ett orginal så sätts det i heller inte igen lika fort, enl firman man får väl lita
på dom...
Nu skall jag va lite dumt frågvis, om filtret inte sätts igen lika fort som ett original beror det på att mer luft slipper igenom eller att mer skit slipper igenom? "Vem i hela världen kan man lita på..." :va

Vad gäller bilars insprutningssystem är det rätt att de bara lambda-reglerar i ett visst område. Vid fullgas eller nära fullgas reglerar de inte.

Varför hojar skulle vara känsligare TROR jag beror på ett högre effektuttag med mer ventiltidsöverlapp. Det stora överlappet gör att ett friflödande avgassystem påverkar insugssidan mer än på en motor med mindre överlapp.

Angel1000 skrev:
2074341
Varför hojar skulle vara känsligare TROR jag beror på ett högre effektuttag med mer ventiltidsöverlapp. Det stora överlappet gör att ett friflödande avgassystem påverkar insugssidan mer än på en motor med mindre överlapp.

Det är två väldigt olika system. Bilar mäter massan (MAF-sensor) in i motorn. Mer massa - mer soppa per automatik. Bågesprut mäter inte detta(bortsett någon enstaka modell) och kan därmed inte "känna av" ett ökat flöde, man måste tala om det på annat sätt.

Mr_Malossi skrev:

Tacksam för svar!

//Dennis

Troligen. Kolla på pcommander-siten hur mycket/lite o var deras mappar justerar bränslet. Man kan väl inte köpa ett helsystem utan att det kräver ommappning? Om ingen tillförsel av bränsle krävs - vad är då vitsen med ett helsystem? När man tjackar ett helsystem så borde man kräva att systemet skall kräva ommappning.

Så här ser regleringen av insprutet ut på R1-03

Bifogat

• insprut_r1_03.gif
    insprut_r1_03.gif
    7.5 KB · Visningar: 128
FZ1 skrev:
2074244 Nu skall jag va lite dumt frågvis, om filtret inte sätts igen lika fort som ett original beror det på att mer luft slipper igenom eller att mer skit slipper igenom? "Vem i hela världen kan man lita på..." :va

Det svaret är rätt så lätt, båda delar så klart. Men vem man kan lita på ja du
om man det viste??

Ingen har sagt det skulle vara hälsosammare med ett eftermarknadsfilter
vad jag vet,i mitt fall litar jag på 5 års garanti på hojen :) (lite ironi)

Tack för svaren!
Har fått höra att av tidigare ägaren att han inte behövde mappa om hojen.
Men jag kommer ta det säkra framför det osäkra så den ska in för bänkning.

//Dennis

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...