Mappa om min V-Strom

Tigersaw

Såga, såga...
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
2003, Suzuki DL1000 V-Strom
Hej på er.

Har läst lite i trådarna om att kunna mappa om hojen och att strommen går lite magert på låga varvtal (vilket den gör...).

Frågan är vad som menas med ommappning. Är det med powercommander eller en ny inställning som verkstan gör på ordinarie cpu?

Nästa fråga är om den magra inställningen och brickorna i luftintaget. Behöver några inställningar göras efter brickorna tas bort?

TS
 
...mappning...

Hej Tigersågen - några svar eller uppslag till fler frågor:rolleyes: . Ursäkta om det blir lite "basic", men detta bara för att undvika missförstånd :

* Mapp: Bränsle-/luftblandningen i ett insprutningssystem hanteras av ECU på lite olika sätt men generellt sett kan man se på hanteringen som en matris där varvtalen utgör kolumnerna och trottelposition (vanligast, kan ibland vara tryckgivarvärde i insuget m.m.) utgör raderna. Värdena i själva matrisen kan vara en teoretisk luftvolym (Tuneboy), spridarpulslängd till injektorerna eller annat ( pulslängdsförändring i % - Powercommander) som direkt eller indirekt styr mängden soppa som motorn tilldelas. Därav namnet mapp.

* Mappning: Med mätning eller "känsla" vill man förändra mängden soppa vid ett visst varvtal/trottelpos. Har man ett ECU (Keihin, Sagem?) med skrivbart minne kan man med hjälp av programvara (ex Tuneboy) förändra mappen genom att skriva den nya mappen direkt till ECU. Detta funkar vad jag vet för Triumph, vissa Aprilia, KTM, Benelli, Guzzi. De flesta jap-hojar använder tyvärr ECU med icke skrivbara minnen så då är man hänvisad till att "modifiera" mappen efter ECU genom att justera pulslängderna till spridarna efter ECU - detta är en sak för t ex Powercommander.

Förgasarpularna får helt enkelt jobba med trottelnål, flottörhöjder och munstycken för att modda sin "mapp".

* När mappa om? : Puritanerna hävdar att detta är en nödvändighet så fort en yttre omständighet förändras. En modern maskin är generellt sett optimerad för en kompromiss mellan prestanda och miljökrav.

Min amatörmässiga åsikt är att framför allt mellanregistret kan må gott av en handpåläggning redan på en i övrigt standardutrustad hoj. Monterar man slip-on och öppnare luftfilter börjar det vara nödvändigt med en justering för att undvika avgasknallar och allt för magra bränsleblandningar i mellanregistret. Min maskin (slip-on + DR-1 luftfillter) är justerad i intervallet +/- 25% om man tittar på hela mappen, då har jag utgått från en slip-on mapp från Triumph och dessutom spökat till tändkurvan något.

* Till Din fråga - Ändras lufttillförseln markant genom de "brickor" Du beskriver samt att Du förmodligen har ett magert mellanregister redan från början kan det vara ide att mappa om. Vad jag vet är det Powercommander som gäller generellt för Suzukis maskiner. Däremot kan Du ladda in en lämplig "standardmapp" från deras hemsida om Du tycker det blir för dyrt att bänkköra Din egen hoj direkt från början (OBS - detta är min personliga åsikt - många tycker att detta är förkastligt:) ).

Nåja, jag hoppas detta i någon mån besvarar Din fråga - lycka till och...

Ha de!
 
Tackar

Tack roffe för ditt svar. :tummenupp

Jag har en uppfattning om att det ska gå och "mappa" om direkt på ECU:n. Men får väl kolla upp hos en verkstad. Det verkar vara ett billigare alternativ än en powercommander iaf.

TS
 
På SV 650 går det att mappa om original tändboxen så det borde
rimligen funka på en DL 1000 oxå:tummenupp

Det knepiga verkar vara att hitta en verkstad som kan(vill)
göra jobbet,det är ju lönsammare att sälja powercommander o bänkning:näsblod
 
DL 1000 går att mappa om utan Powercommander. Både jag o en polare har gjort det hos 2 olika Suzuki verkstäder i Kronoberg.
En seriös Suzuki verkstad vet hur det går till och gör det även som "garanti"ärenden.
 
Bådar gott.

Det låter ju som om det finns förutsättningar:)

Ska kontakta verkstad som har Suzuki här nere så kanske jag kan få strommen att gå lite bättre i låg och mellanregister.

Tack för era svar allihopa

TS
 
Jag har en DL1000K5, det är sant att den går snålt som original med bl.a. misständningar i konstant fart 3000-4000rpm. Jag lät min verkstad mappa om original-ECU'n med hjälp av en Yoshimura-box, efter det försvann misständningarna nästan helt, hojen var då fortfarande helt original. Sen monterade jag slip-on och då kom problemen tillbaks igen. Nu har jag monterat en PCIII-usb och det blev mycket bättre, inte bara misständningarna är borta utan det blir märkbart bättre/jämnare drag över hela registret. Jag har Akra slip-on med db-killers och std luftfilter, kör med en map som heter M311-503.

För att PCIII'n ska funka som den ska så måste man koppla bort O2-sensorn. Då tänds ett "FI"-larm på instrumentpanelen men det går också att stänga av genom att ta bort en kabel från ECU-kontakten.

Med "brickorna i insuget" menar du de sekundära trottelspjällen? Jag har inte provat att ta bort dem men enligt andra ska det ge en rappare gasrespons. Jag tror inte mappningen behöver justeras för just den ändringen.
 
Last edited:
Jag har en DL1000K5, det är sant att den går snålt som original med bl.a. misständningar i konstant fart 3000-4000rpm. Jag lät min verkstad mappa om original-ECU'n med hjälp av en Yoshimura-box, efter det försvann misständningarna nästan helt, hojen var då fortfarande helt original. Sen monterade jag slip-on och då kom problemen tillbaks igen. Nu har jag monterat en PCIII-usb och det blev mycket bättre, inte bara misständningarna är borta utan det blir märkbart bättre/jämnare drag över hela registret. Jag har Akra slip-on med db-killers och std luftfilter, kör med en map som heter M311-503.

För att PCIII'n ska funka som den ska så måste man koppla bort O2-sensorn. Då tänds ett "FI"-larm på instrumentpanelen men det går också att stänga av genom att ta bort en kabel från ECU-kontakten.

Med "brickorna i insuget" menar du de sekundära trottelspjällen? Jag har inte provat att ta bort dem men enligt andra ska det ge en rappare gasrespons. Jag tror inte mappningen behöver justeras för just den ändringen.

Tja, vete i f...n vad jag egentligen menade med brickorna, utan det var med det namntet jag fick förklarat av en bekant. Det var iaf något man kunde plocka bort som skulle skapa bättre respons. Så troligen är det sekundära trottelspjällen som du menar.

Den där PCIII-usb, är det motsvarande powercommander eller...:confused:

TS
 
Tja, vete i f...n vad jag egentligen menade med brickorna, utan det var med det namntet jag fick förklarat av en bekant. Det var iaf något man kunde plocka bort som skulle skapa bättre respons. Så troligen är det sekundära trottelspjällen som du menar.

Den där PCIII-usb, är det motsvarande powercommander eller...:confused:

TS


Japp, PCIII - Usb är en Power Commander med USB interface. Det gör att du kan ladda in en egen mapp (t ex fr internet). PCIII är något du bör satsa på definitivt tycker jag. Enligt mig bör man försöka optimera även en standard hoj eftersom det verkar som standard ECU mapp är inte alltid optimalt. Fast det blir ju så dyrt så de flesta skaffar en PC så fort de byter system ocg / eller filter. Det går att fippla med CO justering och det har jag testat på ett Monster 900 och det fungerade helt ok...fördelen är priset. Jag har en 1098S och ett Monster S4RS med utbytta system, ECU´s och filter. ECU´erna ska vara anpassade för de system som de följer med i ett kit, men när jag bänkade båda hojarna visade det sig att mappningen även med de nya ECU´s var långt ifrån idealiskt. Speciellt på 1098:an som är ryckig på låga varvtal och direkt besvärlig i stadstrafik. Monstrets kurvor var en aning bättre men också där finns förbättringspotential trots att ECU´n ska ju vara anpassad för öppet Termignoni system och en öppen filter. Ergo..är det nog så att tom med "specialiserad" ECU blir det inte helt bra, för att inte tala om ändringar. Jag gjorde motsvarande på en Duc 998 som jag hade och skillnaden kändes direkt, inte så mycket effektmässigt men körbarheten blev mycket bättre på låga och mellan varvtal. Jag skulle nog satsa på en PCIII, bänkning och mappning om jag vore dig. Det ska jag göra med 1098:an och Monstret..'ven om priset svider en aning....
 
Last edited:
Det låter ju som om det finns förutsättningar:)

Ska kontakta verkstad som har Suzuki här nere så kanske jag kan få strommen att gå lite bättre i låg och mellanregister.

Tack för era svar allihopa

TS

Jag har vait inne med min DL1000 på verkstan och då tog dom bort sekundärspjällen och stälde upp den så att det får lite mer sås på både låg, mellan, och hög.. har även bytt till ett Lazer Duotec slipon men har inte blivit av med ryckningarna.

Det som jag märkte när dom tog bort spjällen var att det blir mycket snabbare på gasen. Den blev hunrig efter att gärna göra wellis med bara gaspådrag,
Blev man bara av med ryckningarna så är det nog värden bästa aloround hoj.:tummenupp
 
Last edited:
Visst är det en bra allroundhoj!

130 knyck hela tiden låter lockande, synd bara att vägarna just där jag bor inte accepterar det...:cdevil

När de skruvade upp mer soppa åt dig. Menar du då att de ändrade ecu:n dvs ommappning och vad gick de efter isf?
 
Jag har just köpt 2004 DL1000 v-Strom och upptäckt som många andra att den hostar till och går lite ryckigt på låga varv, speciellt verkar den hosta lite på treans växel mellan 2500 - 3000 v/min dvs ca 50 - 60 blås.

Ni som fixat problemet, vad mellan tummen o pekfingret får man räkna med att lägga ut för att en verkstad ska fixa problemet?

Om jag fattat rätt så har ju Suzuki gett ut en instruktion till sina anslutna verkstäder om hur man fixar problemet. Är detta att beteckna som ett garanti ärende eller e de bara att ta fram plånboken och tömma ännu mer?
 
Matnyttigt

Ja, då blev detta mitt första inlägg på detta förträffliga forum.
Det blir ett låångt inlägg men jag hoppas att någon har nytta av det.
Kan kanske vara till stor hjälp för någon.

Jag såg av en slump denna tråd och tänkte lägga in mina 2c då jag haft 3 st DL1000 på raken och har många erfarenheter med dessa hojar. DL1000 V-strom är mycket fina hojar. :D

När det gäller bl.a. Yoshimuras justerenhet (även ibland kallad Suzuki injection adjuster) som universial-läkemedel mot de stora twinnarnas ibland snålställda och lite ryckiga gång så kan jag ge några goda insider-tips...

(Detta gäller hojar i originalutförande, EJ modifierade hojar med effektsystem, mm)

- Ryckig/ojämn gång med jämn gas och låg belastning vid ca 2-3500 varv-
Detta beteende kan en del hojar ha, en del mer, en del mindre.
Det beror till en del på en aning mager bränsleblandning i det arbetsområdet, men det har inte så stor skuld i frågan som man kan tro.
Den största boven är då med all sannolikhet att primärgasspjällen/trottelhusen/TPS-sensorn inte är kalibrerade som de ska vara. Från fabrik är de bara grovt inställda och harmoniserar mycket sällan ihop.

Kalibrering och injustering av detta är någonting som handlarna SKA göra vid ett tidigt tillfälle på sålda V2or, men görs tyvärr mycket sällan. I det flesta fall vet inte ens handlaren om att detta behöver göras, och låter kunden brumma iväg bara för att senare komma igen för att anmärka på ojämn gång, småryck och i vissa fall ”nysningar”.

Vad handlaren då gör, ibland på inrådan av olika s.k. tekniker är att… just det, anrika bränsleblandningen. D.v.s. gå den enkla vägen, feta på insprutningen den med sin lilla apparat. Yoshimura, m.fl..
Och vips, så upplevs hojen gå mjukare och vara lite starkare i bottenregistret.
Vad som händer är att denna bränsleanrikning ”sminkar” över grundproblemet, som fortfarande finns kvar, dålig synkronisering/kalibrering som jag nämnt ovan.
Nu går hojen jämnt, men har rätt ofta fått en glupande bränsletörst som ibland ger upphov till mer irritation än tidigare. Man justerar då ner igen, och problemet återkommer.
Ekorrhjulet är ett faktum.

(Vill göra er uppmärksamma på att 0-läget på Y-insprutningsadjustern inte är original-läget hojen hade före justering, har ni börjat justera så kan det vara svårt att åter igen återställa till exakt original.)


När man kalibrerat/synkat korrekt går denna V2 absolut klockrent oavsett varvtal utan att anrika bränsletillförseln, den drar silkeslent från botten och med en mycket bra bränsleförbrukning. Den har en otrolig potential bara den är korrekt injusterad. En bränsleanrikning är den sista åtgärden man ska göra i ett led av åtgärder för att ändra motorkaraktären. D.v.s. om inte kalibreringen hjälper.
Om allt är korrekt inställt och problemet fortfarande existerar, först då ska man göra en försiktig anrikning.


Om någon själv vill ställa in sin V2-hoj som den ska vara så kan jag hjälpa till med att maila en Suzuki original instruktionsfilm som steg för steg förklarar hur allt detta ska utföras.
Enklare än man tror! :D :D
 
Justering v-strom

Hej grusgreve.Det låter mkt intressant med justering av spjällen.Jag har en -07 som har lite småryckningar för sig och har pratat med firman som sålt den o de var ganska svävande svar,men vissa har ju mappat om lågvarvs kurvan lite sa dom.Filmen du pratar om vore intressant.:D Jag höjde tomgången lite på den(fr 1000 till 1200 v) o då slutade den att hosta till vid gas-släpp o indragen koppling. I övrigt en mkt trevlig cykel
:tummenupp
 
Last edited:
Hej grusgreve.Det låter mkt intressant med justering av spjällen.Jag har en -07 som har lite småryckningar för sig och har pratat med firman som sålt den o de var ganska svävande svar,men vissa har ju mappat om lågvarvs kurvan lite sa dom.Filmen du pratar om vore intressant.:D Jag höjde tomgången lite på den(fr 1000 till 1200 v) o då slutade den att hosta till vid gas-släpp o indragen koppling. I övrigt en mkt trevlig cykel
:tummenupp

Hej.
I ett första stadie ska man INTE anrika den!
"Mappa" om lågvarvskurvan utan att åtgärda det jag nämnt ovan låter som en typisk handlaråtgärd. Att inte söka egentliga orsaken, utan bara dra på med mer soppa. Gjort på 5 min och kostar ingen verkstadstid på garantin för handlaren. :mad:
Gör det inte, stå som en hök över mekens axel så han INTE gör det lik förbannat av ren lathet.
Ditt tomgångsvarvtal var för lågt, 1200-1250 är bra.
Men hostningarna berodde med 99% sannolikhet inte på den låga tomgången, utan på det jag nämnt i tidigare inlägg. Att det blev bättre för att du höjde tomgången beror mest troligt på att vid så låga varvtal blir driftsstörningar p.g.a. osynkronisering väldigt påtagliga.

Om du vill ha instruktionsvideon är det bara att PM:a mig.
 
Glupande bränsletörst!!!

Det tycker jag min Stor-Strompa har.
Den drar 0,7 blandad körning
Träffade en tjej som sa att hennes var så bränslesnål. 0,45 kanske 0,5 vid buskörning eller semesterpackning och jag trodde att hon ljög.

Hörde efter med Suzuki-handlaren i stan och han sa att 0,7 var väl ingenting på en sådan stor hoj :confused:

Vad drar era hojar när de är rätt inställda??



Ja, då blev detta mitt första inlägg på detta förträffliga forum.
Det blir ett låångt inlägg men jag hoppas att någon har nytta av det.
Kan kanske vara till stor hjälp för någon.

Jag såg av en slump denna tråd och tänkte lägga in mina 2c då jag haft 3 st DL1000 på raken och har många erfarenheter med dessa hojar. DL1000 V-strom är mycket fina hojar. :D

När det gäller bl.a. Yoshimuras justerenhet (även ibland kallad Suzuki injection adjuster) som universial-läkemedel mot de stora twinnarnas ibland snålställda och lite ryckiga gång så kan jag ge några goda insider-tips...

(Detta gäller hojar i originalutförande, EJ modifierade hojar med effektsystem, mm)

- Ryckig/ojämn gång med jämn gas och låg belastning vid ca 2-3500 varv-
Detta beteende kan en del hojar ha, en del mer, en del mindre.
Det beror till en del på en aning mager bränsleblandning i det arbetsområdet, men det har inte så stor skuld i frågan som man kan tro.
Den största boven är då med all sannolikhet att primärgasspjällen/trottelhusen/TPS-sensorn inte är kalibrerade som de ska vara. Från fabrik är de bara grovt inställda och harmoniserar mycket sällan ihop.

Kalibrering och injustering av detta är någonting som handlarna SKA göra vid ett tidigt tillfälle på sålda V2or, men görs tyvärr mycket sällan. I det flesta fall vet inte ens handlaren om att detta behöver göras, och låter kunden brumma iväg bara för att senare komma igen för att anmärka på ojämn gång, småryck och i vissa fall ”nysningar”.

Vad handlaren då gör, ibland på inrådan av olika s.k. tekniker är att… just det, anrika bränsleblandningen. D.v.s. gå den enkla vägen, feta på insprutningen den med sin lilla apparat. Yoshimura, m.fl..
Och vips, så upplevs hojen gå mjukare och vara lite starkare i bottenregistret.
Vad som händer är att denna bränsleanrikning ”sminkar” över grundproblemet, som fortfarande finns kvar, dålig synkronisering/kalibrering som jag nämnt ovan.
Nu går hojen jämnt, men har rätt ofta fått en glupande bränsletörst som ibland ger upphov till mer irritation än tidigare. Man justerar då ner igen, och problemet återkommer.
Ekorrhjulet är ett faktum.

(Vill göra er uppmärksamma på att 0-läget på Y-insprutningsadjustern inte är original-läget hojen hade före justering, har ni börjat justera så kan det vara svårt att åter igen återställa till exakt original.)


När man kalibrerat/synkat korrekt går denna V2 absolut klockrent oavsett varvtal utan att anrika bränsletillförseln, den drar silkeslent från botten och med en mycket bra bränsleförbrukning. Den har en otrolig potential bara den är korrekt injusterad. En bränsleanrikning är den sista åtgärden man ska göra i ett led av åtgärder för att ändra motorkaraktären. D.v.s. om inte kalibreringen hjälper.
Om allt är korrekt inställt och problemet fortfarande existerar, först då ska man göra en försiktig anrikning.


Om någon själv vill ställa in sin V2-hoj som den ska vara så kan jag hjälpa till med att maila en Suzuki original instruktionsfilm som steg för steg förklarar hur allt detta ska utföras.
Enklare än man tror! :D :D
 
Ang. instruktionsfilm från suzuki

Ja, då blev detta mitt första inlägg på detta förträffliga forum.
Det blir ett låångt inlägg men jag hoppas att någon har nytta av det.
Kan kanske vara till stor hjälp för någon.

Jag såg av en slump denna tråd och tänkte lägga in mina 2c då jag haft 3 st DL1000 på raken och har många erfarenheter med dessa hojar. DL1000 V-strom är mycket fina hojar. :D

När det gäller bl.a. Yoshimuras justerenhet (även ibland kallad Suzuki injection adjuster) som universial-läkemedel mot de stora twinnarnas ibland snålställda och lite ryckiga gång så kan jag ge några goda insider-tips...

(Detta gäller hojar i originalutförande, EJ modifierade hojar med effektsystem, mm)

- Ryckig/ojämn gång med jämn gas och låg belastning vid ca 2-3500 varv-
Detta beteende kan en del hojar ha, en del mer, en del mindre.
Det beror till en del på en aning mager bränsleblandning i det arbetsområdet, men det har inte så stor skuld i frågan som man kan tro.
Den största boven är då med all sannolikhet att primärgasspjällen/trottelhusen/TPS-sensorn inte är kalibrerade som de ska vara. Från fabrik är de bara grovt inställda och harmoniserar mycket sällan ihop.

Kalibrering och injustering av detta är någonting som handlarna SKA göra vid ett tidigt tillfälle på sålda V2or, men görs tyvärr mycket sällan. I det flesta fall vet inte ens handlaren om att detta behöver göras, och låter kunden brumma iväg bara för att senare komma igen för att anmärka på ojämn gång, småryck och i vissa fall ”nysningar”.

Vad handlaren då gör, ibland på inrådan av olika s.k. tekniker är att… just det, anrika bränsleblandningen. D.v.s. gå den enkla vägen, feta på insprutningen den med sin lilla apparat. Yoshimura, m.fl..
Och vips, så upplevs hojen gå mjukare och vara lite starkare i bottenregistret.
Vad som händer är att denna bränsleanrikning ”sminkar” över grundproblemet, som fortfarande finns kvar, dålig synkronisering/kalibrering som jag nämnt ovan.
Nu går hojen jämnt, men har rätt ofta fått en glupande bränsletörst som ibland ger upphov till mer irritation än tidigare. Man justerar då ner igen, och problemet återkommer.
Ekorrhjulet är ett faktum.

(Vill göra er uppmärksamma på att 0-läget på Y-insprutningsadjustern inte är original-läget hojen hade före justering, har ni börjat justera så kan det vara svårt att åter igen återställa till exakt original.)


När man kalibrerat/synkat korrekt går denna V2 absolut klockrent oavsett varvtal utan att anrika bränsletillförseln, den drar silkeslent från botten och med en mycket bra bränsleförbrukning. Den har en otrolig potential bara den är korrekt injusterad. En bränsleanrikning är den sista åtgärden man ska göra i ett led av åtgärder för att ändra motorkaraktären. D.v.s. om inte kalibreringen hjälper.
Om allt är korrekt inställt och problemet fortfarande existerar, först då ska man göra en försiktig anrikning.


Om någon själv vill ställa in sin V2-hoj som den ska vara så kan jag hjälpa till med att maila en Suzuki original instruktionsfilm som steg för steg förklarar hur allt detta ska utföras.
Enklare än man tror! :D :D

Hej! Mitt namn är Jan, jag undrar om du har lust att maila över filen med instruktionsfilmen på att synkronisera V-strom 1000, min mailadress är jacontractor@telia.com

mvh. Jan
 
Hej.
I ett första stadie ska man INTE anrika den!
"Mappa" om lågvarvskurvan utan att åtgärda det jag nämnt ovan låter som en typisk handlaråtgärd. Att inte söka egentliga orsaken, utan bara dra på med mer soppa. Gjort på 5 min och kostar ingen verkstadstid på garantin för handlaren. :mad:
Gör det inte, stå som en hök över mekens axel så han INTE gör det lik förbannat av ren lathet.
Ditt tomgångsvarvtal var för lågt, 1200-1250 är bra.
Men hostningarna berodde med 99% sannolikhet inte på den låga tomgången, utan på det jag nämnt i tidigare inlägg. Att det blev bättre för att du höjde tomgången beror mest troligt på att vid så låga varvtal blir driftsstörningar p.g.a. osynkronisering väldigt påtagliga.

Om du vill ha instruktionsvideon är det bara att PM:a mig.

Du får gärna maila mig också!
 
Back
Top