Mappa om, bänka, dynojet, lite förvirrad?

Krokis

Rookie
Gick med
27 May 2009
Hoj
1998, Yamaha YZF 600R Thundercat
Hejsan,

Är lite ny på det här, har precis köpt min första hoj.

Jag har en URM Racing dämpare på min Yamaha YZF 600R Thundercat 98:a.
Det jag undrar är om jag måste bänka, mappa om, Dynojeta min hoj?
Vet inte ens vad skillnaden är på dessa saker (om det nu är någon skillnad)

Kan någon förklara skillnaden och även avgöra om jag behöver göra något av dessa då jag har en Racing dämpare på?

Tack på förhand!

Har du förgasare(troligt på en 98) så innebär det i princip att man byter munstycken i förgasaren. Mappa det gäller insprutningselektronik som man med hjälp av en dator talar om hur elektroniken skall uppföra sig. Dynojetta kan vara både och. Dynojet är ett företag som tillverkar dels förgasarkit och dels elektronikboxar som går att programmera om. Byter man ljuddämpare på en Mc påverkar man flödet av bensin och luft ut ur motorn och då bör man göra motsvarande påverkan in i motorn. Bänkning bör då ske med hjälp av A/F mätning A= luft och F= bränsle. Bänkning är då en slags kontrollåtgärd/mätning. Då kan man byta munstycken eller mappa om elektroniken så det blir rätt.

Har du insats i dämparen , typ db killer - så den bara väsnas lite högre än original behöver du inte bry dig.

Är det öppet blir det lite annorlunda - även om den inte går farligt magert så har du inte allt vrid och och effekt du skulle kunna ha.

Hackar inte motorn och du gillar motorgången så kan du ju skita i bänka den.

Men en bra bänksnubbe tar en del me stålar för ett bra jobb.
Det tar nån timma - typ en halv dag för att få det perfekt = dyrt.

Du får inte så många hästar extra med en sådan åtgärd men ofta får du vrid som kan nämnas i tiotals %.

Har du förgasare(troligt på en 98) så innebär det i princip att man byter munstycken i förgasaren. Mappa det gäller insprutningselektronik som man med hjälp av en dator talar om hur elektroniken skall uppföra sig. Dynojetta kan vara både och. Dynojet är ett företag som tillverkar dels förgasarkit och dels elektronikboxar som går att programmera om. Byter man ljuddämpare på en Mc påverkar man flödet av bensin och luft ut ur motorn och då bör man göra motsvarande påverkan in i motorn. Bänkning bör då ske med hjälp av A/F mätning A= luft och F= bränsle. Bänkning är då en slags kontrollåtgärd/mätning. Då kan man byta munstycken eller mappa om elektroniken så det blir rätt.

Bra förklarat

Lite nyare hojar går tyvär VÄLDIGT magert , Minsta förändring med rör eller luftfilter KRÄVER mapning i bänk för att motorn ska funka bra

Även helt standardhojar så som CBR1000-08 med flera går att få till betydligt bättre motorgång

Har som sagt jobbat en hel del i bänk och har ju nu även egen bänk

Det har ju faktiskt hänt en del på senare åren med motoreffekt ( trimmningsgrad) Dom, flesta har ju nu även dubbla injektorer vilket INTE förenklar mapning med PC3 , denna styr ju som bekant bara den nedre raden

Matematiken stämmer därmed inte men går att få ordning på ändå

Krävs dock betydligt MER jobb

Klockringaren!!! Jag känner ju inte dig men jag skulle vilja veta vad du har för referenser när du gång på gång dyker in i insprutnings trådarna med generella
påståenden som säkert funkade bra för 10 år sedan

Sedan dess har det hänt mycke bland annat har våran bensin blivit bland det sämsta som finns vad beträffande värmetålighet mm

Jag påstår inte på något sätt att jag skulle vara världsmästare på detta

Men jag spenderar en väldig massa tid i att djupdyka i insprutningarnas underbara värld

Diskuterar gärna ämnet men kul vore det om nån kom med välbyggda påvisade påståenden

Peter

Bra förklarat

Lite nyare hojar går tyvär VÄLDIGT magert , Minsta förändring med rör eller luftfilter KRÄVER mapning i bänk för att motorn ska funka bra

Även helt standardhojar så som CBR1000-08 med flera går att få till betydligt bättre motorgång

Har som sagt jobbat en hel del i bänk och har ju nu även egen bänk

Det har ju faktiskt hänt en del på senare åren med motoreffekt ( trimmningsgrad) Dom, flesta har ju nu även dubbla injektorer vilket INTE förenklar mapning med PC3 , denna styr ju som bekant bara den nedre raden

Matematiken stämmer därmed inte men går att få ordning på ändå

Krävs dock betydligt MER jobb

Klockringaren!!! Jag känner ju inte dig men jag skulle vilja veta vad du har för referenser när du gång på gång dyker in i insprutnings trådarna med generella
påståenden som säkert funkade bra för 10 år sedan

Sedan dess har det hänt mycke bland annat har våran bensin blivit bland det sämsta som finns vad beträffande värmetålighet mm

Jag påstår inte på något sätt att jag skulle vara världsmästare på detta

Men jag spenderar en väldig massa tid i att djupdyka i insprutningarnas underbara värld

Diskuterar gärna ämnet men kul vore det om nån kom med välbyggda påvisade påståenden

Peter

Tack för utförliga svar!

Skulle du (andersson turbo) som verkar ha koll på detta, råda mig att bänka min hoj eftersom jag har en dämpare på den?

Har bara haft hojen i två veckor men jag har inte märkt att den går dåligt eller hackigt.

Vad kostar det ungefär att bänka den och "trimma in" den?

Jag fick min SPS mappad av Tom på Hypertrick och har diskuterat med honom just angående mappning..

Här är ett exempel från hans sida (www.hypertrick.net) på en hoj vars ENDA skillnad är just att den mappats om. Hojen har helsystem med tillhörande ECU.
Före resp. efter mappning.
MS4RS_FullTermi.jpg

Bilden hämtat från Hypertricks hemsida, de äger rättigheterna

Last edited:
Någon som vet en bra firma i stockholm som gör det, till ett vettigt pris?

Någon som vet en bra firma i stockholm som gör det, till ett vettigt pris?

Är Andersson som gäller! :tummenupp
Han tar hand om din hoj som om det vore hans egen, och tvivlar på att någon i Sthlm gör det bättre än han..
Han fick köra min B-king, och det gjorde han på ett underbart sätt.

Är Andersson som gäller! :tummenupp
Han tar hand om din hoj som om det vore hans egen, och tvivlar på att någon i Sthlm gör det bättre än han..
Han fick köra min B-king, och det gjorde han på ett underbart sätt.

Var hittar man honom?
Vad heter firman?

Även gammelhojjar gick snålt.
CB900or och GSX750/1100 gick betydligt bättre med ett eller två steg större huvudmunstycke.

Vedbodtrimmare som jag är, så vill jag hamna mellan kolvhål och sotiga stift.
Börja fett och tunna ut tills stiften ser OK ut.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman