Har du förgasare(troligt på en 98) så innebär det i princip att man byter munstycken i förgasaren. Mappa det gäller insprutningselektronik som man med hjälp av en dator talar om hur elektroniken skall uppföra sig. Dynojetta kan vara både och. Dynojet är ett företag som tillverkar dels förgasarkit och dels elektronikboxar som går att programmera om. Byter man ljuddämpare på en Mc påverkar man flödet av bensin och luft ut ur motorn och då bör man göra motsvarande påverkan in i motorn. Bänkning bör då ske med hjälp av A/F mätning A= luft och F= bränsle. Bänkning är då en slags kontrollåtgärd/mätning. Då kan man byta munstycken eller mappa om elektroniken så det blir rätt.
Bra förklarat
Lite nyare hojar går tyvär VÄLDIGT magert , Minsta förändring med rör eller luftfilter KRÄVER mapning i bänk för att motorn ska funka bra
Även helt standardhojar så som CBR1000-08 med flera går att få till betydligt bättre motorgång
Har som sagt jobbat en hel del i bänk och har ju nu även egen bänk
Det har ju faktiskt hänt en del på senare åren med motoreffekt ( trimmningsgrad) Dom, flesta har ju nu även dubbla injektorer vilket INTE förenklar mapning med PC3 , denna styr ju som bekant bara den nedre raden
Matematiken stämmer därmed inte men går att få ordning på ändå
Krävs dock betydligt MER jobb
Klockringaren!!! Jag känner ju inte dig men jag skulle vilja veta vad du har för referenser när du gång på gång dyker in i insprutnings trådarna med generella
påståenden som säkert funkade bra för 10 år sedan
Sedan dess har det hänt mycke bland annat har våran bensin blivit bland det sämsta som finns vad beträffande värmetålighet mm
Jag påstår inte på något sätt att jag skulle vara världsmästare på detta
Men jag spenderar en väldig massa tid i att djupdyka i insprutningarnas underbara värld
Diskuterar gärna ämnet men kul vore det om nån kom med välbyggda påvisade påståenden
Peter