Manuell kamkedjesträckare

Kan vara annat men sträckaren är vanlig, enkel att byta och förhållandevis billig.

Tyvärr har jag inte bra tips att på var man kan beställa den uppgraderade originalen mer än din loikale gixxerhandlare... Din mc på hisingen blir det väl. Eller Bike trollhättan för all del.

Min GSXR 750 -97 började rassla vid vissa varv nu häromdan o gissar stort på att de e kamkedjesträckaren. den har gått 5100 mil o vet inte om den varit bytt innan så tänkte fråga om nån vet nån bra hemsida att löpa en AUTOMATISK sträckare på?!
Rasslet låter som en slack kedja o försvinner ibland o sen kommer de igen. de är inget högljutt rassel men de hörs om man vet hur den lät innan den börja!
Eller nån som tror att de kan vara nåt annat?
/Emil
 
hahha tack för alla snabba svar men jag måste säga att jag inte blev jättemycket smartare :va

rätta mig om jag fel, men jag borde köpa en manuell men om jag inte lägger på minnet att kontrollera den så kan jag likabra köpa en ny automatiskt?
 
hahha tack för alla snabba svar men jag måste säga att jag inte blev jättemycket smartare :va

rätta mig om jag fel, men jag borde köpa en manuell men om jag inte lägger på minnet att kontrollera den så kan jag likabra köpa en ny automatiskt?

Har du problem att din befintliga sträckare orsakar slammer? Om inte ge fan i att byta. Den dagen det börjar slamra köp en ny automatisk om du inte absolut vill ha en manuell.
 
Jag skulle också köpt en automatisk sträckare. Hade en GSX-R 750 -99, som kamkedjan gick av på, pga att tidigare ägare spännt kedjan likt en pianosträng. Följderna är ju inte svåra att förstå, - dyrt.
 
Finns en del personer som skruvar in den automatiska som den är också. dvs inte spänner tillbaka den. Gissa vad som händer då.

Klåpare finns det alltid.

Får väl dock ge mig med mina råd då de flesta verkar vara inne på automatisk. Mina erfarenheter talar emot detta men jag skall sluta predika om det och använda manuell i tysto.

Jag skulle också köpt en automatisk sträckare. Hade en GSX-R 750 -99, som kamkedjan gick av på, pga att tidigare ägare spännt kedjan likt en pianosträng. Följderna är ju inte svåra att förstå, - dyrt.
 
Har du problem att din befintliga sträckare orsakar slammer? Om inte ge fan i att byta. Den dagen det börjar slamra köp en ny automatisk om du inte absolut vill ha en manuell.

Nej hojen skramlar inte just nu, var bara en vän som tog upp detta ämnet när vi snackade om att jag hade delat motorn, så då tänkte jag mest om jag ska byta den när jag ändå är där o pillar. Men då behåller jag den automatiska som sitter på :tummenupp tack för hjälpen!
 
Har du problem att din befintliga sträckare orsakar slammer? Om inte ge fan i att byta. Den dagen det börjar slamra köp en ny automatisk om du inte absolut vill ha en manuell.


Ironi mode on
Det har ingen betydelse om det slammrar eller rasslar. huvudsaken är att det känns med fingret att kedjan är lagom spänd
Ironi mode off

Sorry. Det var inte du som sa så men...
 
hahha tack för alla snabba svar men jag måste säga att jag inte blev jättemycket smartare :va

rätta mig om jag fel, men jag borde köpa en manuell men om jag inte lägger på minnet att kontrollera den så kan jag likabra köpa en ny automatiskt?

En tumregel kan vara att alltid spänna om den manuella vid oljebyte, tar inte så lång tid.

Code:
INSTALLATION INSTRUCTIONS APE Cam Chain Tensioner:

Step 1: Remove right side tail fairing and right side lower fairing

Step 2: Locate the OEM CCT

Step 3: Remove black engine mount bracket if obstructing access

Step 4: Remove the 2 bolts securing the CCT to the engine

Step 5: If equipped with a steel gasket, clean gasket and save. If a paper gasket is present, scrape off gasket material being careful not to drop any into the opening or damage the gasket surface.

Step 6: Back the tensioner bolt all the way out on your new APE manual CCT, and apply a dab of white lithium grease or assembly lube to the end of the bolt.

Step 7: Install the new CCT and steel gasket or new paper gasket and secure it with the 2 bolts from the OEM CCT.

Step 8: Thread the tensioner bolt in FINGER TIGHT until your fingers cannot turn it any further (never use a wrench for this step)

Step 9: Lock the tensioner with the lock nut

Step 10: With the transmission in neutral and a cold engine, start the bike up

Step 11: If the rattle is present, unlock the lock nut and thread the tensioner clockwise until the noise is gone, then thread clockwise 1/4 turn further

Step 11B: If the rattle is no longer present when engine is first started, unlock the lock nut and turn the tensioner counter-clockwise until the noise returns, then thread clockwise until no longer present and 1/4 further

Step 12: Lock the lock nut, turn off the bike and put fairings back on.
 
Last edited:
Japp. Men enligt messerschmidt ett och två här får man absolut inte göra på detta vis... *suck*

Känner igen instruktionen. För mig jag fick med mig en sådan till min APE en gång.

Jag tycker detta känns rimligt. Har vänner som gör likadant. Ingen har fått ras. Upp till er som läser om ni vågar eller ej.

Förstår att det inte är så vetenskapligt men det är inte en fjäder som puttar och som kan mattas ut heller.

En tumregel kan vara att alltid spänna om den manuella vid oljebyte, tar inte så lång tid.

Code:
INSTALLATION INSTRUCTIONS APE Cam Chain Tensioner:

Step 1: Remove right side tail fairing and right side lower fairing

Step 2: Locate the OEM CCT

Step 3: Remove black engine mount bracket if obstructing access

Step 4: Remove the 2 bolts securing the CCT to the engine

Step 5: If equipped with a steel gasket, clean gasket and save. If a paper gasket is present, scrape off gasket material being careful not to drop any into the opening or damage the gasket surface.

Step 6: Back the tensioner bolt all the way out on your new APE manual CCT, and apply a dab of white lithium grease or assembly lube to the end of the bolt.

Step 7: Install the new CCT and steel gasket or new paper gasket and secure it with the 2 bolts from the OEM CCT.

Step 8: Thread the tensioner bolt in FINGER TIGHT until your fingers cannot turn it any further (never use a wrench for this step)

Step 9: Lock the tensioner with the lock nut

Step 10: With the transmission in neutral and a cold engine, start the bike up

Step 11: If the rattle is present, unlock the lock nut and thread the tensioner clockwise until the noise is gone, then thread clockwise 1/4 turn further

Step 11B: If the rattle is no longer present when engine is first started, unlock the lock nut and turn the tensioner counter-clockwise until the noise returns, then thread clockwise until no longer present and 1/4 further

Step 12: Lock the lock nut, turn off the bike and put fairings back on.
 
Jag står med min halft nerplockade srad 750 från -96 och är på g att byta kamspännare.

Att kolla om spännaren är slut är förhållandevis lätt.. Plocka ut den och känn om den glider jämt eller om det går hackigt. beter den sig på samma sätt varje gång du testar den? om inte så är den paj o dax att byta.

Börja med att plocka av topplocket och BUNTA FAST kamkedjan i "rätt" läge(kolla verkstadshanboken vilken siffra som ska vara var så går det lättare senare), detta för att inte den ska hoppa på kammarna vilket underlättar en hel del.

Därefter river du av locket till startmotorn och tar dig in till vevtappen där du även efter demontering av en kuggkrans ser kamkedjan.

Passa på att kolla glidskenorna så att de är fräscha. inga hack, jack eller spår så är det good to go.

Efter det stoppar du i din manuella spännare alternativt orginal.

Har du en orginal som är automat så är det bara att kolla så markeringspunkterna på kam dreven samt nere på veven stämmer. Dra runt ett var o kolla igen, o ett till o ett till.. sen e det biff.

För en manuell spänare, stoppa i spänaren, dra åt den allt vad du kan med handkraft, snurra motorn lite, spänn igen med handkraft(utan verktyg) jobba bort slacket på kedjan så gott det går. Därefter tar du en typ gummiklubba eller något annat som inte skadar kamkedjan och trycker ner den mellan kamdreven. slacket sa då vara ca 6-9mm om jag inte missminer mig, kolla verkstadshandboken. snurra lite o kolla igen. Lägg gärna på lite kroppstyngd när du trycker ner kedjan så det blir ordentligt nertryckt.
 
Jag drog precis åt min manuella kedjespännare med handkraft och kedjan blev jävligt spänd så jag släppte lite på den... :gnissla

Men varför jag skriver är för att jag blev lite nojig att kedjan rappade över nån kugg när jag vred lite på motorn innan jag drog åt den nya spännaren. Jag tror väl inte att den gjorde det, men finns det nåt enkelt sätt att kolla detta? Jag har ventilkåpan av.

Just ja, hojen är en gsx-r 750 -96

//Linus
 
Jag tror väl inte att den gjorde det, men finns det nåt enkelt sätt att kolla detta? Jag har ventilkåpan av.

Just ja, hojen är en gsx-r 750 -96

//Linus

nolla motorn......

för att göra det, se mek handbok, finns lite märken på olika ställen !

var försiktig när du dra runt bara, ifall du nu har kuggat över något så kan ju ventilerna ta i.....
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top