Manuell kamkedjesträckare

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Nån som vet vart jag kan hitta en manuell kamkedjesträckare till min Gixxer 750 -02?

Hör en del om att den automatiska inte ska vara så bra på just min årsmodell, stämmer detta? Jag tänkte att jag likabra kunde byta om fallet var så nu när motorn är delad för renovering.
 
Min erfarenhet är att där har rasats fler GSXR pga dåligt inställda manuella spännare än av de automatiska som ibland rasar....

Rasade automatiska spännare har varit ett problem som kommit i vågor sedan den japanska R4an uppfanns.
 
Vad har du för källa på det? Srad 96-99 är den automatiska helt kass på.
Hört så många dåliga inställda kamsträckningar på gamla gixxrar.
Det går dock att ställa en del av dem manuellt också... Men då kan man ju lika gärna byta till manuell när man ändå håller på. En ny för billiga pengar.



Min erfarenhet är att där har rasats fler GSXR pga dåligt inställda manuella spännare än av de automatiska som ibland rasar....

Rasade automatiska spännare har varit ett problem som kommit i vågor sedan den japanska R4an uppfanns.
 
Vad har du för källa på det? Srad 96-99 är den automatiska helt kass på.
Hört så många dåliga inställda kamsträckningar på gamla gixxrar.
Det går dock att ställa en del av dem manuellt också... Men då kan man ju lika gärna byta till manuell när man ändå håller på. En ny för billiga pengar.

www.google.com/statistikpårasade GSX orsakat av kamkedjestrackaren såklart:D


Manuella sträckare rasar inte men folk glömmer att spänna dem eller så saknar de kompetensen att spänna de lagom mycket, resultatet blir detsamma
 
www.google.com/statistikpårasade GSX orsakat av kamkedjestrackaren såklart:D


Manuella sträckare rasar inte men folk glömmer att spänna dem eller så saknar de kompetensen att spänna de lagom mycket, resultatet blir detsamma

Jupp men eftersom orginal är kända att vara dåliga så är det päst eller kolera. Om folk tar sig tid att lära sig så är den manuella att föredra anser jag om original är känd för att ha brister.

Till trådskaparen.
Lär dig hantera en manuell. Fråga någon som har erfarenhet att visa dig att ställa in. OBS att det brukar gå ganska smidigt att byta den med monterad motor så det kanske inte är panik?

Försökte leta upp den jag köpte men hittade den inte. Köpte den på addemoto eller s-racing...

Här har du ett alternativ. scrolla långt ner. (ett populärt märke är APE)
http://www.samsmotor.se/trim/trim_kamdrev.htm

meeeen du kan ju inte komma osch svara medan jag skriver novell ;)

Här säljs åtminstone nån typ av manuell sträckare http://www.samsmotor.se/trim/trim_kamdrev.htm

Köpte själv en av märket APE och det har inte rasat, ännu :)
 
Last edited:
Jupp men eftersom orginal är kända att vara dåliga så är det päst eller kolera. Om folk tar sig tid att lära sig så är den manuella att föredra anser jag om original är känd för att ha brister.

Till trådskaparen.
Lär dig hantera en manuell. Fråga någon som har erfarenhet att visa dig att ställa in. OBS att det brukar gå ganska smidigt att byta den med monterad motor så det kanske inte är panik?

Försökte leta upp den jag köpte men hittade den inte. Köpte den på addemoto eller s-racing...

Här har du ett alternativ. scrolla långt ner. (ett populärt märke är APE)
http://www.samsmotor.se/trim/trim_kamdrev.htm

meeeen du kan ju inte komma osch svara medan jag skriver novell ;)

Den automatiska har ju blivit upgraderad en eller två gånger också.

Kört själv drygt 1000mil med upgraderad automatisk.
 
Det var kul att höra. Ja en original håller säkert ett 3-4000 mil vanligtvis.
Men kan man hantera en manuell är den mer pålitlig/driftsäkrare och håller fler mil Färre rörligare delar är oftast till det bättre.

Jag har ingen info om vilka spännar som är uppgraderade så har du det får du gärna flika in det. Kan vara väldigt bra för den som söker i forumet.

Den automatiska har ju blivit upgraderad en eller två gånger också.

Kört själv drygt 1000mil med upgraderad automatisk.
 
Last edited:
Min erfarenhet är att där har rasats fler GSXR pga dåligt inställda manuella spännare än av de automatiska som ibland rasar....

Rasade automatiska spännare har varit ett problem som kommit i vågor sedan den japanska R4an uppfanns.

I second that!

Dessutom, att montera en manuell är ren bakåtevolution. Sätt dit en automat som fungerar. Folk generellt spänner de manuella endera för hårt eller glömmer bort det.
 
Det var kul att höra. Ja en original håller säkert ett 3-4000 mil vanligtvis.
Men kan man hantera en manuell är den mer pålitlig/driftsäkrare och håller fler mil Färre rörligare delar är oftast till det bättre.

Jag har ingen info om vilka spännar som är uppgraderade så har du det får du gärna flika in det. Kan vara väldigt bra för den som söker i forumet.


Sträckare pratar jag om iof, men:

För 2002

12830-35F00 ersatt av 12830-35F01


För min 1998
12830-33E00 ersatt av 12830-33E01
 
Jag har en Manuell sträckare på Min GSXR 98:a Jag brukar ställa den i början på varje säsong eller vid behov. Jag brukar bara lyssna hur det låter. tycker jag att det är ett visst rassel i från motorn så lyfter jag på tanken lossar låsmuttern samtidigt som jag håller justerskruven fast med en insexnyckel. sedan vrider jag den medsols tills jag tycker att den låter lagom tyst. Gör jag fel?

Självfallet så måste det bästa vara att lyfta ventilkåpan o mäta hur mycket kedjan spelar.
 
Ja, ni är båda 2 personer som verkar vetgiriga och har gott om kunskap. Så ni har säkert inte fel som sådant.
Jag själv kör hellre på manuellt om det är ett känt problem på min båge. Det är min personliga åsikt och erfarenhet. Kört olika GSXR sedan 2003 och mecklat en del med dem.

Finns det info att tillgå att det går att köpa en uppgraderad automatisk som fungerar klanderfritt... Fine, go for it.


I second that!

Dessutom, att montera en manuell är ren bakåtevolution. Sätt dit en automat som fungerar. Folk generellt spänner de manuella endera för hårt eller glömmer bort det.

Nice tackar för detta.


Sträckare pratar jag om iof, men:

För 2002

12830-35F00 ersatt av 12830-35F01


För min 1998
12830-33E00 ersatt av 12830-33E01

Det är så de flesta gör liksom mig själv. Känsla, sunt förnuft och vara försiktig. I mitt tycke hörs det om den är för lös eller hård. ljudet ändras ganska markant i mina fininställda öron ;)

Jag har en Manuell sträckare på Min GSXR 98:a Jag brukar ställa den i början på varje säsong eller vid behov. Jag brukar bara lyssna hur det låter. tycker jag att det är ett visst rassel i från motorn så lyfter jag på tanken lossar låsmuttern samtidigt som jag håller justerskruven fast med en insexnyckel. sedan vrider jag den medsols tills jag tycker att den låter lagom tyst. Gör jag fel?

Självfallet så måste det bästa vara att lyfta ventilkåpan o mäta hur mycket kedjan spelar.
 
Last edited:
Finns det info att tillgå att det går att köpa en uppgraderad automatisk som fungerar klanderfritt... Fine, go for it.

Är för tidigt för att veta det än :D

Tror det var du som tipsade mig om att köpa en manuell i en tråd förra året, dock fick jag fel från affären och orkade inte byta :D
 
Det kommer säkert att gå bra. Är dem uppgraderade borde det ju vara till det bättre ;)

Är för tidigt för att veta det än :D

Tror det var du som tipsade mig om att köpa en manuell i en tråd förra året, dock fick jag fel från affären och orkade inte byta :D
 
Fråga:
Hur är rätt förfarande när det gäller att spänna en manuell kamkedjesträckare?

Ska motorn vara igång när man spänner?

Man hör ju när den är för spänd, då låter det ju som om man skaffat kompressormatning på hojen...
Men för lös.. Hör man rasslet?? Knappast på min med RS förgasare i alla fall.... :näsblod
 
På mina bågar rasslar det vid vissa varvtal och vid motorbroms och dylikt när det är för löst. För hårt låter det ansträngt på något vis.

Jag gör det med motorn igång och helt på känn. Tycker det hörs väldigt tydligt numera när man gjort det några gånger hur den skall stå.

Fråga:
Hur är rätt förfarande när det gäller att spänna en manuell kamkedjesträckare?

Ska motorn vara igång när man spänner?

Man hör ju när den är för spänd, då låter det ju som om man skaffat kompressormatning på hojen...
Men för lös.. Hör man rasslet?? Knappast på min med RS förgasare i alla fall.... :näsblod
 
Finns en länk nedan till hur man justerar en typ APE sträckare...

http://shop.thumpertalk.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ENG_TT_MCCT1&Show=ExtInfo

Att ha motorn igång för att justera den manuella spännaren å för att gå efter rassel???? Ännu en felmonteringsinstruktion. Men de e valfritt att gå efter eget huvud för de som har råd med ras.
Varför man INTE ska de står i tråden nedan. men de e valfritt...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4722835#post4722835

Extra, kom på en viktig sak.
De moderna gixxrarna inkl Hayabusan har en s.k. Hy-vo kamkedja som är fan så mycket känsligare för att klämma ihop med en manuell kamspännare.
De e inte för utan det varnas att smacka dit manuell på typ Hayabusan.
Samma kamkedjetyp hittar man i gpz900, rx-1000, zx-10 (äldre)
På de äldre gixxraran 86-92 r-1100, 93-89 1100rw så sitter en "vanlig" rullkedja som inte är lika känslig som Hy-vo:n
 
Last edited:
Hmm tråden du pekar på längst ner säger ju sista talaren att motorn skall vara varm och igång.

Första länken du pekar på säger ju någon att den automatiska är skit, även den uppgraderade varianten.
Det är även så att det hänvisas till fingerkänsla och inga fasta mått. Jag följde en liknande giude men hade fortfarande massa rassel. Sedan dess har jag ställt in med motorn igång. De som jag känner med manuell spännare gör likadant. Inga ras mer än växellåder men det beror på annat ;) Hy-vo kedja och busa har jag ingen koll på alls. Bra att du la till det.


Kan iofs tillägga att jag aldrig haft ras med original heller men att jag fått justera dem manuellt eller bytt ut dem för att dem är slitna.

Att dem är påhitt eller otyg av trimmare? Snarare att det var gott om folk som tröttnade på dåliga automatiska spännare ;)

Varför det sitter automatisk från fabrik? För att Svensson skall slippa att spänna eller ha koll på läget. Inget konstitgt eller fel med det.


Finns en länk nedan till hur man justerar en typ APE sträckare...

http://shop.thumpertalk.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ENG_TT_MCCT1&Show=ExtInfo

Att ha motorn igång för att justera den manuella spännaren å för att gå efter rassel???? Ännu en felmonteringsinstruktion. Men de e valfritt att gå efter eget huvud för de som har råd med ras.
Varför man INTE ska de står i tråden nedan. men de e valfritt...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4722835#post4722835

Extra, kom på en viktig sak.
De moderna gixxrarna inkl Hayabusan har en s.k. Hy-vo kamkedja som är fan så mycket känsligare för att klämma ihop med en manuell kamspännare.
De e inte för utan det varnas att smacka dit manuell på typ Hayabusan.
Samma kamkedjetyp hittar man i gpz900, rx-1000, zx-10 (äldre)
På de äldre gixxraran 86-92 r-1100, 93-89 1100rw så sitter en "vanlig" rullkedja som inte är lika känslig som Hy-vo:n
 
Last edited:
Min GSXR 750 -97 började rassla vid vissa varv nu häromdan o gissar stort på att de e kamkedjesträckaren. den har gått 5100 mil o vet inte om den varit bytt innan så tänkte fråga om nån vet nån bra hemsida att löpa en AUTOMATISK sträckare på?!
Rasslet låter som en slack kedja o försvinner ibland o sen kommer de igen. de är inget högljutt rassel men de hörs om man vet hur den lät innan den börja!
Eller nån som tror att de kan vara nåt annat?
/Emil
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top