Manuell kamkedjesträckare?

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
hej fick nyss tillbaks min hojj efter byte av kamkedje sträckare den är manuell

och dom på verkstan är osäkra på hur mycke dom kan skruva in den den låter inte på 1300 varv o över nu men tomgång hör man den

(FZR-1000 1990)

finns det nån inärheten av eskilstuna som kan tänkas hjälpa mig jag vågar inte fingra själv
 

sportbike

Guest
Ändrade rubriken så man hajar vad du menar, om det var ok?
Och la tråden här.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
och dom på verkstan är osäkra på hur mycke dom kan skruva in den den låter inte på 1300 varv o över nu men tomgång hör man den

Hur låg tomgång ska din maskin ha? Tycker 1300 verkar vara en ok tomgång men har inte påträffat din maskin i verkligheten...
 

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
Finns det någon svensk sida på nätet som säljer manuella sträckare?
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
hej jag köpte min sträckare på http://www.motospeed.se/

o bågen har en tomgång på cir 850 varv den ska ligga på 1000 enligt boken s¨å den ska upp lite inte hittat justerings skruven än

alltså vad ja menar med 1300 varv är att den låter inget då o verkstan har skruvat för hand det dom har vågat men den låter ändå på tomgång jag vet inte om ja vågar åka med den ens vad kan hända ja kan justera den själv

ska man ha den igång o sen justera ? eller justera o sen starta upp o lyssna
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
nu fixade jag sträckningen själv gick bra blev test .......

tyst skulle det stå
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Som det står ska du dra runt motorn för hand (ej ha den igång) då du samtidigt drar åt sträckaren för hand (ej med verktyg). Och när man känner de tar stopp ska man inte tvinga in skruven längre, utan vrida tillbaka 1/4 varv (25% av ett fullt varv) och sedan dra åt låsmuttern.

(Finger tighten the adjuster bolt while turning the crank shaft by hand. At certain points during the engine’s rotation, you will feel the adjuster bolt tighten taking up slack in the chain. DO NOT force the adjuster bolt. Just let a steady finger tightening tension take up the slack as you rotate the crank. Once the slack has been completely taken up, back off the adjuster bolt 1/4 turn)

Detta gäller de manuella kamsträckare med en lång skruv som man skruvar rakt in mot kamkedjeskenan, och med låsmutter.


Observera nu att om du INTE justerar enligt det som anges, utan har den på tomgång å justerar tills det är tyst. Så är den för hårt spänd och då kommer vevaxel och kamaxel att pressas mot sina respektivet lagerlägen å slitas ner, i värsta fall kan kamkedjan oxå slitas ner och gå av.
De medför visst ljud att köra med manuell spännare.
Och den skall kontrolleras oftare än en fabriksinstallerad automatisk som då justerar sig själv.
Kamsträckarens upppgift är ju att trycka ut en skena där kamkedjan går i, och det är den del av kamkedjan som är "slak" det vill säga inte överför några krafter mellan vevaxel och kamaxlar. Vilket gör att den kommer att ligga å "svänga", dallra eller va ni kan kalla det för. Och det är detta fenomen som skenan och spännaren skall styra upp så dallret minimeras, inget annat. Och därför är det viktigt att man inte ansätter skenan för hårt så den klämmer in kamkedjan för hårt, utan lagom precis i anligg eller ett litet glapp som e helt ok.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har för mig att man ska plocka av ventilkåpan och mäta spelet, men jag kanske har fel?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Mja, där finns det risk för fel OM det är en ventilkåpa därde finns en styrskena för kamkedjan där den går mellan kammarna (men observera att de KAN finnas sådan modell).
Men annars på de modeller som inte är beskaffade som jag befarar ovan, de man kan göra e att kolla ner i "kamkejdetunneln" den mot skenan med spännaren (den på insugssidan), dra runt motorn för hand å ha en pillemoj / smal mejsel, svetstråd m.m.) att peta på kamkedjan på slaksidan å försök å få en uppfattning om hur hårt skenan kan ligga mot kedjan. Ja vet de e "handpåläggning i kubik", men att mäta blir svårt eftersom de finns inge mått angivet.
Och det hära med manuella kamspännare e ju ett "hitte-på" av trimmare...
I princip alla maskiner från fabrik har ju en spännare som de har definierat en fjäder med en viss kraft som e tillåden att påverka å trycka ut skenan. Å ytterligare så finns varianter där spännare bara kan justeras utåt å låser sig så de inte kan fjädra innåt, å andra som tillåter fjädringsrörelse.

Jag har för mig att man ska plocka av ventilkåpan och mäta spelet, men jag kanske har fel?
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
ja justerade med motorn av ja justera in den som föregångare talare prata om var rätt enkel procedur ......
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top