Som det står ska du dra runt motorn för hand (ej ha den igång) då du samtidigt drar åt sträckaren för hand (ej med verktyg). Och när man känner de tar stopp ska man inte tvinga in skruven längre, utan vrida tillbaka 1/4 varv (25% av ett fullt varv) och sedan dra åt låsmuttern.
(Finger tighten the adjuster bolt while turning the crank shaft by hand. At certain points during the engine’s rotation, you will feel the adjuster bolt tighten taking up slack in the chain. DO NOT force the adjuster bolt. Just let a steady finger tightening tension take up the slack as you rotate the crank. Once the slack has been completely taken up, back off the adjuster bolt 1/4 turn)
Detta gäller de manuella kamsträckare med en lång skruv som man skruvar rakt in mot kamkedjeskenan, och med låsmutter.
Observera nu att om du INTE justerar enligt det som anges, utan har den på tomgång å justerar tills det är tyst. Så är den för hårt spänd och då kommer vevaxel och kamaxel att pressas mot sina respektivet lagerlägen å slitas ner, i värsta fall kan kamkedjan oxå slitas ner och gå av.
De medför visst ljud att köra med manuell spännare.
Och den skall kontrolleras oftare än en fabriksinstallerad automatisk som då justerar sig själv.
Kamsträckarens upppgift är ju att trycka ut en skena där kamkedjan går i, och det är den del av kamkedjan som är "slak" det vill säga inte överför några krafter mellan vevaxel och kamaxlar. Vilket gör att den kommer att ligga å "svänga", dallra eller va ni kan kalla det för. Och det är detta fenomen som skenan och spännaren skall styra upp så dallret minimeras, inget annat. Och därför är det viktigt att man inte ansätter skenan för hårt så den klämmer in kamkedjan för hårt, utan lagom precis i anligg eller ett litet glapp som e helt ok.