Manuell eller automatisk kamkjedjesträckare?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Måste byta kamkjedjesträckare (GSX-R 750 -98)

Vad bör man välja?
Vad är serviceintervallerna?
Pris?

Tips emottages hjärtligt :tummenupp

Köp en manuell! Dom kostar lika mycket, håller för evigt, och kräver ganska lite jobb. Ställ in den en gång när du monterar den, å justera om det börjar rassla.
Orginalspännarna är rena skiten :mad:

Köp en manuell! Dom kostar lika mycket, håller för evigt, och kräver ganska lite jobb. Ställ in den en gång när du monterar den, å justera om det börjar rassla.
Orginalspännarna är rena skiten :mad:

Snabb kille på att svara :yoparty

Hur många mil ungefär kommer man på en manuell utan att behöva justera?

Vart köper man billigast?

Nu är svaren 50-50 vilket gör valet solklart :va

Men ingen som svarat serviceintervaller?

Oljebaserat? Är det deluxegrejjer?

Nu är svaren 50-50 vilket gör valet solklart :va

Men ingen som svarat serviceintervaller?

Oljebaserat? Är det deluxegrejjer?

manuell kamkedjesträckre.. de bör man nog kolla var 500de mil. enligt mig.

hayabusorna har så iallfall. de går en slang från motorn till sträckaren med olja som håller tryck på stäckren hela tiden. helt överlägset enligt mig.

Problemet med en manuell sträckare är att om du inte har koll på vad du gör så kan du justera den så kedjan blir för hårt spänd. Det resulterar i att kedja och drev slits fort, och i värsta fall går kedjan av. Välj den automatiska sträckaren :tummenupp

Hur många mil ungefär kommer man på en manuell utan att behöva justera?
Jag har kört en bra bit över tusen mil utan att behöva justera nånting på min. Det hörs väldigt tydligt när det börjar bli dags att kolla.

manuell kamkedjesträckre.. de bör man nog kolla var 500de mil. enligt mig.

hayabusorna har så iallfall. de går en slang från motorn till sträckaren med olja som håller tryck på stäckren hela tiden. helt överlägset enligt mig.
Ja, men ska man ha så på en SRAD så får man bygga om en hel del, då är en vanlig manuelle mycket enklare! I synnerhet som det är en halvtimmes jobb att kolla spännaren.

Problemet med en manuell sträckare är att om du inte har koll på vad du gör så kan du justera den så kedjan blir för hårt spänd. Det resulterar i att kedja och drev slits fort, och i värsta fall går kedjan av. Välj den automatiska sträckaren :tummenupp
Fast å andra sidan håller dom automatiska spännarna till SRAD förjävla illa. Jag köpte automatisk av misstag, och den höll knappt en sommar. sen var det dags för ny igen :huvet

Öhh, har jag fattat det rätt om 8an är automatiska och 11 manuella? öhh :gnissla

LÄNK

Öhh, har jag fattat det rätt om 8an är automatiska och 11 manuella? öhh :gnissla

LÄNK
Nja, bägge dom där ser ut som automatiska :va
En manuell består av en platta som du skruvar mot blocket, ungefär som den du redan har. Genom den går det en bult med en klump som trycker mot kamkedjesläpan i ena ändan, och så sitter det en låsmutter på utsidan också.
På min var det 16mm på både muttern och bultskallen, så du behöver en fast nyckel och en hylsa 16mm, alternativt två fasta nycklar, thats it :) Och naturligtvis div insex och en skruvmejsel för att få bort tanken osv :)

Automatisk kamkedjespännare installerad!

Pissenkelt :)

Back