Manual kopplingsbyte R1-00 ??

BENSON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.....
Nån som vet internet adress till nåt place som har manual för demontering/montering av kopplingen på R1-00 ?
Eller nån som har och kan maila. :Bugar

BENSON skrev:
Nån som vet internet adress till nåt place som har manual för demontering/montering av kopplingen på R1-00 ?
Eller nån som har och kan maila. :Bugar
Vad ska du byta för något, är det bara lamellerna. Om det är så så kan jag garantera att du inte behöver någon manual. Hur mycket du än har tummen-mitt-i-handen. Det är omöjligt att misslyckas/ha sönder något.

Ja det rör sig om lamellerna....
Skulle vilja veta toleransen på tjockleken på dom.
(sen har jag hört nåt om nån "fjäder" :va som kan vara orsaken till lamellbörn....eller var det honda :va .)

:tummenupp .....har jag.. men inte mitt i handen :)

BENSON skrev:
(sen har jag hört nåt om nån "fjäder" :va som kan vara orsaken till lamellbörn....eller var det honda :va .)

OK, tyvärr har jag inte måtten på lamellerna i skallen, men "googla" här på SH och du ska finna

ässchm byta lameller på en R1 är det enklaste som finns.
Slirar kopplingen så köp nya lameller!
Ta isär paketet, kontrollera skicket och färgen på mellanskivorna. Är dom blåaktiga så har dom nog blivit lite för varma, försökt åka bakhjul med kopplingsslir? Lägg ihop mellanskivorna i en klump, håll upp dom mot ljuset och se ifall det lyser igenom ljus mellan skivorna, om JA så har skivorna slagit sig. Köp nya mellanskivor.
Skruva ihop och voila så lär det funka bättre.

Fjädern är det nog mycket mycket sällan som är orsaken.

Däremot har korgen ett par fjädrar somkan bli mattade och du brukar det höras ett skorrande konstigt ljud ur motorn om jag inte minns fel.

Ovan är min egen variant på att byta koppling, vill spara tid och orkar inte vänta och slösa tid på att spara 500kr. Lika bra att få allt fräscht på en gång.
Men känner du för att slösa tid som vi flesta har för mkt av ibland så kan man ju mäta o vrida och slipa och fila och Jaaaanåt sånt :banana

/Nitrous

Last edited:
BENSON skrev:

Är det inte 2.8mm??

Nitrous skrev:
ässchm byta lameller på en R1 är det enklaste som finns.
Slirar kopplingen så köp nya lameller!
Ta isär paketet, kontrollera skicket och färgen på mellanskivorna. Är dom blåaktiga så har dom nog blivit lite för varma, försökt åka bakhjul med kopplingsslir? Lägg ihop mellanskivorna i en klump, håll upp dom mot ljuset och se ifall det lyser igenom ljus mellan skivorna, om JA så har skivorna slagit sig. Köp nya mellanskivor.
Skruva ihop och voila så lär det funka bättre.

Fjädern är det nog mycket mycket sällan som är orsaken.

Däremot har korgen ett par fjädrar somkan bli mattade och du brukar det höras ett skorrande konstigt ljud ur motorn om jag inte minns fel.

Ovan är min egen variant på att byta koppling, vill spara tid och orkar inte vänta och slösa tid på att spara 500kr. Lika bra att få allt fräscht på en gång.
Men känner du för att slösa tid som vi flesta har för mkt av ibland så kan man ju mäta o vrida och slipa och fila och Jaaaanåt sånt :banana

/Nitrous

Tack Nitrous....."Gud" sade GÖR....och det gjorde jag. :tummenupp

( Är dom blåaktiga så har dom nog blivit lite för varma,försökt åka bakhjul med kopplingsslir?).....Nä... Förra ägaren var så snäll att han skickade med det.......alldeles gratis

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026