Manligt respektive kvinnligt?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Fick en uppgift i skolan om det manligt och kvinnligt beteende/tanke mönster.

Jag vet vad jag anser, men skulle gärna vilja veta lite vad ni andra tycker och tänker om detta.

Är det medfött att pojkar gillar bilar, tävlan, och flickor och är det för flickor självklart sedan födseln att passa upp på pojkar, att leka med dockor och ha dålig självkänsla?

Beror det på uppfostran mer/mindre än gener eller inte alls kanske?

Vad tror ni, och hur tänker ni?

kan två barn som växer upp helt isolerade från omvärlden, fostras till att bli två identiska individer bortsett från fysiken? givetvis fostras dessa utifrån lika villkor, inget blått/rosa dravvel. utan förutbestämda roller i sammhället. kommer barnen bli lika, eller kommer de någonstans på vägen börja gilla bilar/dockor i vilket fall...??:va

MOTIVERA er nu allihopa :) jag behöver ALL hjälp ja kan få :)

Män har penis. Kvinnor har vagina.

Enklare än så kan det väl inte bli? En som ska ge, och en som ska ta emot.
Min enkla livsfilosofi. Varför ska kvinnor och Pinky komplicera allting?

Rash skrev:
2654042 Män har penis. Kvinnor har vagina.

Enklare än så kan det väl inte bli? En som ska ge, och en som ska ta emot.
Min enkla livsfilosofi. Varför ska kvinnor och Pinky komplicera allting?

Jag menade mer i verderingar och tankesätt... de fysiska skillnaderna fattar jag med ::dummer

Miss_Orchidee skrev:
2654048 Jag menade mer i verderingar och tankesätt... de fysiska skillnaderna fattar jag med ::dummer

Men shitt. Killar tänker med sin penis. Det hade ni också gjort om ni hade haft en.

Ska jag rita det för dig också?:D

Förlåt blomman. Ska skärpa mig och göra mitt bästa för att ge dig ett svar..

Rash skrev:
2654051 Men shitt. Killar tänker med sin penis. Det hade ni också gjort om ni hade haft en.

Ska jag rita det för dig också?:D

Förlåt blomman. Ska skärpa mig och göra mitt bästa för att ge dig ett svar..
ja tvivlar inte en sekund på att ja skulle tänkt med den... :hihi

Jag har ju två döttrar. Vi har valt att uppfostra dom så neutralt som möjligt. Den äldsta älskar att köra mc, meka bilar med pappa och att leka med leksaksbilar, tågbanor och annat som anses vara "manligt. Men precis lika mycket tycker hon om rosa, klänningar, prinsessor, dockor och att laga mat på låtsas spisen. Hon går i dansskola, simskola och har testat cross-skola:tummenupp . Hon vill pröva karate, friidrott, konståkning och gymnastik. Hon får välja det hon tycker är roligt utan att det måste vara en "tjej"-sport.
Samma mönster ser jag på den lilla. Jag begränsar dom inte med vilka leksaker dom får eller vill ha. Vill dom ha en leksaksbil får dom det, vill dom ha en docka får dom det. Vill dom hellre vara med mamma och shoppa en dag än att stå i garaget med mig är det helt ok. Dom får välja det dom vill. Dock finns det ju fröknar på dagis och andra föräldrar som inte uppfostrar på detta sätt. Det sätter ju naturligtvis sina spår på mina döttar oxå om deras kompisar är rutade enligt "gammalt" mösnter. Men vad kan man göra:va .
Jag tror att det innerst inne finns stora skillnader som naturen påverkat för att det skall fungera. Men dom behöver ju inte nödvändigt vis se ut som hos oss i väst-världen. Det finns ju folkgrupper i andra delar av världen som valt det motsatta förhållandet än det vi har.
Mina döttrar skall aldrig ha dålig självkänsla eller känna sig begränsade av sitt kön. Om min äldsta dotter får jag alltid höra att hon kommer klara sig själv, någon andra plats gäller aldrig enligt henne. Kan man inte något så är det bara att lära sig och bli bäst:tummenupp . Är det någon som är dum så säger hon ifrån, hon vågar ta plats och visa att hon inte viker sig. Jag märker ju på den yngsta att det börjar gå åt det hållet oxå.
Sedan kan man ju inte veta om det håller men målet är ju att dom skall bli självständiga människor som inte är begränsade eller låter sig bli stampade på. Därmed inte sagt att de skall bli pojk-flickor. Men ger man dom förutsättningarna att de kan bli bäst i allt dom gör och att de är precis lika mycket värda som alla andra tror jag man kommit en bra bit på vägen. Att nöja sig med anda plats är ju bara typiskt svenskt och tillverkar inte många vinnare. Som tidigare sagt: Att vinna är inte det viktigaste, DET ÄR ALLT!!!:D

Som svar på din fråga kan jag dock säga att det inte går att fostra två barn så dom blir identiska. Jag ser jätte stora skillnader på mina döttrar även om vi tycker att vi uppfotrar dom helt identiskt.

Sedan blir man väl en sur gubbe i deras ögon ändå när de kommer upp i tonåren, det är ju bara att se sig besegrad när dom kommer dit.:rolleyes:

Min svåger jobbar som genuspedagog med uppdrag att lära lärarna inse vad de egentligen lär ut till barnen. Mycket av de äldre barnens (och vuxnas) beteende och värderingar kommer redan i förskolan där de får lära sig att killarna ska leka med bilar och få större utrymme att prata. Tjejer lär sig vara fina, sminka dockor och vara tysta.
Det går att tro hur mycket som helst men det är namnet genus hör samman med social identitet och är inte samma sak som kön. Allting avgörs av uppfostran, de typiska stereotyper av manligt och kvinnligt som existerar och efterlevs kan motverkas på ett tidigt stadium. De biologiska skillnaderna är (förutom det uppenbara) små.
Jag håller också på med en skoluppgift om genusfrågor nu, jag skriver c-uppsats i journalistik. Vi tittar på mansbilden i könsneutrala tidskrifter och där går mönstret igen. Män framställs som stereotyper. Det går att säga att vuxna får lära sig, precis som dagisbarnen, att ett visst kön ska bete sig på ett visst sätt. Det har forskats hur mycket som helst på mansbilden och en vanlig teori att mansbilden är hegemonisk. Det betyder att typen alphahannen är den som eftersträvas i samhället.

Jag kan skriva hur mycket som helst på det här men ger mig nu.

Inskickat av Thunder
Jag lånade bara av alla de som du använt i Spam-tråden

Jag såg det! :mad: :D

Blomman:
Iom att jag fortfartande är VÄLDIGT UNG och inte har några barn så är det lite svårt
att lämna några rader med egna livserfarenheter. :)

Men....

Jag tror att det kan vara så här!
Om man är uppväxt med tex motorsport så blir det automatiskt en del av dig, men det betyder
inte att man utövar sporten själv. Det kan tex vara depåskruvande istället!

ang en isolerad uppväxt...

så tror jag faktist att "barnen" kommer att vara rätt så identiska, iom att dom vet inte något annat.
Barn lär sig extremt mycket på dagis/lekskolan tex vad som är kill eller tjej saker och skapar därifrån en egen bild hur en kille/tjej
ska vara (killar leker med monster, robotar, bilar/mc och tjejer med hästar, dockor ja vad dom nu leker med) :rolleyes:

Last edited:
Livet är en tävling, och det gäller att komma först... :rolleyes:

Alla människor är olika och utvecklar olika intressen genom livet.

Barn 1 gillar inte att hugga ved medans barn 2 gör det.

Resultatet av detta blir att barn 1 söker andra "nöjen" eller intressen och barn 2 utvecklar ev ett ännu djupare intresse för vedhuggning pga mindre rivalitet om intresset.

Så länge vi talar individer så går det inte att uppfostra två människor lika beronde på deras egna egenheter.

Långa farbron skrev:
2654704 Alla människor är olika och utvecklar olika intressen genom livet.

Barn 1 gillar inte att hugga ved medans barn 2 gör det.

Resultatet av detta blir att barn 1 söker andra "nöjen" eller intressen och barn 2 utvecklar ev ett ännu djupare intresse för vedhuggning pga mindre rivalitet om intresset.

Så länge vi talar individer så går det inte att uppfostra två människor lika beronde på deras egna egenheter.

Nästan som hämtat ur en lärobok.:D :D :D :arsele

Var du tvungen att starta 2 likadana trådar Blomman? Det hade väl räckt med den i OT-delen :7peta.

Mitt bidrag till din tråd är att tjejer är korkade!

Hmm kommer att bli en lång pratstund om detta på tränings cykeln för dej ikväll gumman

Skrutten skrev:
2655247 Nån flikka som varit elak mot dig under helgen?? :7peta

Nej inte direkt. Men hittills har jag aldrig träffat nån tjej som verkligen är sådär ärliga och bra som dom påstår sig vara. Det funkar till en viss nivå men sen blir dom precis som alla andra tjejer. Korkade och talar i gåtor istället för att tala klarspråk och vipps så är killen dum i huvet.

Är det nåt speciellt som fått igång dom här tankarna igen så är det väl polarens flickvän (läs Sundance kid ;)) som var typiskt tjejig när vi var på Ikea igår, suck :gnissla.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025