Manisk rapportering av olyckor.

Jag har följt den här tråden ett tag nu och vill bara säga att den med vettigast åsikter och som verkar ha mest bakom pannbenet är Duckie. :yoparty Du skriver saker som borde vara självklarheter för alla ute i trafiken. :tummenupp Önskar att fler hade samma attityd i trafiken som du, men tyvärr verkar det inte smitta av sig på "jag-kan-och-vet-bäst"- trafikanterna. Som du skrev i tidigare inlägg, man är inte ensam ute i trafiken. Ibland spelar det ingen roll hur jävla duktig du själv är, det finns fler trafikanter som kan göra fel och komma i vägen...

Just det faktum att kanske EN enda person överlever tack vare dessa trådar är mer än motivation för deras existens för mig.
Om man sitter framför datorn och surfar efter olycksrapportering 24/7 under säsongen som några verkar ägna sig åt så lär man ju klara sig i viket fall.Kanske något att ta efter?

Reklamens makt......

....ser vi tydligt resultat av varenda dag, varför skulle inte
TRAFIKSÄKERHETSINFORMATION kunna "säljas" med reklamstuk...?

Under 1980-talet drevs två STORA kampanjer riktade mot ungdommar som
fick lysande resultat....nån som minns...?

-----NON SMOKING GENERATION-------------

-----NON FIGHTING GENERATION-------------

Där engagerade UNGA idrottsmän/kvinnor....UNGA människor inom "showbiz",
för att sprida INFORMATION om RÖKNINGENS FAROR och VÅLDETS KONSEKVENSER.

Om ni kollar bland era släktingar och vänner, jobbarkompisar och de ni känner
som idag är runt 35 -45 år, så kommer ni att förvånas över hur få bland dom
så röker....!? REKLAMENS MAKT.

JAG är tillräckligt gammal för att minnas den kampanjen, till och med jag och
några av mina vänner slutade med inhalerandet av rök av den kampanjen.

Tyvärr är sånt här färskvara och man kan inte bli annat än bestört när man
ser unga människor idag, framförallt tjejer som ständigt går med en cigg i
munnen, när man samtidigt vet att 2500st av varje årskull kommer att dö som
en direkt följd av rökningen, cancer, mm. Och troligtvis totalt 10-12000st
av rökrelaterade sjukdommar.

SÅ.......OM information, synpunkter, åsikter får ventileras bla. här, så kommer
ett antal av våra kamrater att ta till sig av detta och KLARA sig levande fram tills dom upptäcker ännu fler anledningar till ATT INTE tro att "IRONMIKE" och
hans gelikars TRO PÅ SIN EGEN SKICKLIGHET att klara sig på "Bulten"......

Det är nämligen så att "HELGE ÄLG" han bryr sig inte om hur "skickliga" dom är
han kliver i alla fall rakt ut på vägen oavsett om dom håller på med en ny
"RekordRepa".........

KentW

Om man sitter framför datorn och surfar efter olycksrapportering 24/7 under säsongen som några verkar ägna sig åt så lär man ju klara sig i viket fall.Kanske något att ta efter?

Nja... ;) Det låter lika tråkigt som safe sex.

Och ja - visst kanske själva rapportfrekvensen kan skruvas ner, det hela når sitt syfte ändå.
RIsken med en alarmistisk rapportering är ju att man till slut hamnar i "Peter och vargen-syndromet"

Risker är högst individuellt. Brassar jag medelfart på bulten 160 (när jag kan vägen och vet exakt vad jag gör..) så betyder det inte större risktagande än nybörjaren som håller 110 medelfart utan erfarenhet, och utan att kunna vägen helt och hållet.

Tyvärr stämmer inte det, eftersom en mötande trafikant får kortare tid att reagera vid utfart/omkörning om du åker i 160 km/h jämfört med 110 km/h.

Men självklart har du rätt i att "lagom fart" varierar beroende på skicklighet ... men bara om det inte finns yttre faktorer som spelar in.

Att sen en viss känd hojåkare som spelat in filmer inte har smällt är fan ett under ... det tycker jag är 90% flax och 10% skills (även om jag inser att han är väldigt duktig hojåkare). Ett oannonserat filbyte av en bil han skall köra om hade räckt.

Ni som flockas kring olyckor och bränder för att förhoppningsvis få en glimt av ett blodigt offer eller avliden..

Nu behöver ni inte längre ge er ut på gatorna för att lyssna efter de ljuva sirenerna.. Olyckstråden till Er tjänst!
Här finner ni personer som inte gör annat än att leta upp och beskriva de senaste offren i trafiken.. Ännu har de inte fått tillgång på blodiga bilder, men med teknikens hjälp är det bara en tidsfråga..

Men ni ska inte känna er skamsna på något sätt.. Många har före er samlats kring avrättningar och bål för att njuta offrens skrik och det följande blodbadet..
Känn er stolta över att föra denna fina tradition vidare..

Fy fan!

Ni som flockas kring olyckor och bränder för att förhoppningsvis få en glimt av ett blodigt offer eller avliden..

Nu behöver ni inte längre ge er ut på gatorna för att lyssna efter de ljuva sirenerna.. Olyckstråden till Er tjänst!

För de som flockas kring olyckor och bränder skulle jag rekommendera tv-serierna sjukhuset och livräddarna.

Last edited:
....ser vi tydligt resultat av varenda dag, varför skulle inte
TRAFIKSÄKERHETSINFORMATION kunna "säljas" med reklamstuk...?

Under 1980-talet drevs två STORA kampanjer riktade mot ungdommar som
fick lysande resultat....nån som minns...?

-----NON SMOKING GENERATION-------------

-----NON FIGHTING GENERATION-------------

Som jag minns det var Non smoking rätt lyckad. Den andra funkade inte lika väl, stockholmsnatt var ju snarare ett startskott för ännu mer våld på stan och gäng som inte var ute för annat än att slåss i slutet på 80-talet iaf.

Jag håller inte med dig.

Sen kan jag ju tillägga att jag tycker det är lite lustigt, att du inte förstår problematiken.

Jag ska ge ett par exempel på vad jag tycker det handlar om:
I ena inlägget tar du avstånd från gruppkörningar, (du säger att du medvetet undvikit sådana för du tycker de är farliga)
I andra inlägget manar du till gruppkörningar i gasahelvetetempo, och texten läggs ut så att det inte ska missförstås att här går det undan.

Exempel två:
Du hånar nybörjare som försöker skrapa knä, du säger dig ideligen se nybörjare på bulten som ligger i fel spår och desperat försöker få ner knät.
Lika bra att dra om dom på utsidan utan att skrapa knä.
Knät kommer ju naturligt när farten ökar, så är det väl för alla? Eller hur?
Det måste ju vara något fel på nybörjarna på bulten eftersom de inte kan köra?
Det är ju deras fel att olycksstatistiken far i topp?

Samtidigt vet du ju att nybörjarna läser allt du skriver och tar efter, (för de vill ju va som du, bli som du, du u u u u)

Jag tycker bara inte det är klädsamt att predika i trafiksäkerhetstrådar samtidigt som man svänger sig med bombrepeattityden.

Sammanfattning: hål i huvet.

Det är det det handlar om. Tycker jag.
oh fuck, jag e trött satan .. men jag måste ändå svara och föra dialogen vidare, detta är en bra diskussion. Och jag hade inte gett mig in i den om den inte vore för ett bra syfte, eller förde med sig bra ideer.

Gruppkörningar - ja... Är i regel inget fan av gruppkörningar, eller var inte det första åren. Jag va rädd att råka köra över min egen förmåga, åkte mest själv och tog det lugnt, steg för steg. Det betyder dock inte att gruppkörningar är fel någonstans, dom kan tvärtom vara lärorika för många. Att ta spår efter en erfaren knutte kan va guld värt... Själv så kunde jag dock inte lita på mig själv de första åren på cykel, det fanns liksom 2 lägen, brassa helvete eller glida lugnt. Det är högst individuellt hur man reagerar på gruppkörningar - mitt tips är dock att lära känna sig själv innan man ger sig ut på gatan med folk man inte känner sen tidigare. Sunt förnuft helt enkelt.. Precis som vilken krogrunda som helst.

De gruppkörningar jag lagt ut "gasa helvete i högt tempo" - är totalt ironiskt. Det var en parodi på gruppkörningen "lugnt tempo" och mest menat som ett skämt, men samtidigt gruppkörning för det syftet tråden var utlagd för: åka aktivt och utan så mkt stop eller fikapauser....

Ang bulten så är det helt ärligt och konstruktiv kritik. Man ska inte "jaga" knäskrap för att få ned knät i backen..."bara för att" - det genererar fel spårval. Och det har blivit en sån hets kring att få ner knät i backen, man tar inte kurvan så snabbt som den kan tas bara för att man knäskrapar... Det kan däremot bli helt fuckat spårval istället. Det är min menng... Har sett en djävla massor tokiga spårval där, bara för att folk vill ha ned knät i backen...men så driftar de utåt väggrenen alt skär innåt i vänsterkurvor, så att de möter mötande trafik i fel körfält. Det är kaos, somliga har ingen koll. Somliga är heöt fel ute... Och det är större risker - i lägre farter, än de som åker fortare med koll.

Sen är jag övertygad om, att ingen ute på gatan som kör..tänker sig att "nu ska jag ta efter det ag sett på film..." ... då ska man vara bra sneknullad i hjärnan. Inte fan tog jag efter Doohan 1998 på bulten, då jag åkte r-125'a :va det låter ju inte klokt någonstans. Finns det någon öht på gatan som tänker sig ta efter något man sett på film :S

Isåfall borde man inte fått körkortstillstånd... Inför samma psyktest för a-kort som piloter för stridsflyg, så sållar vi bort en del dödskandidater. Så enkelt är det. Känner för många som åker hoj för prestige och image - inte för att det 'r kul. Folk som tar onödiga risker bara för att komma fram först....

:huvet

Det är en jäkla skillnad mot om vi åker till bulten, drar 4-5 repor fram och tillbaks, stannar och kollar väglag, grus mm, och sen värmer däck...för att sen dra på - vägen man kan. Inte fan drar jag till bogesund och drar på som ett svin första repan (som så många andra gör) Det ligger liksom en del tid och planering bakom somliga videos..och inte fan försöker folk ta efter ute på gatan :S

Last edited:
Att sen en viss känd hojåkare som spelat in filmer inte har smällt är fan ett under ... det tycker jag är 90% flax och 10% skills

Det är ingen flax.. Det är grym körkunskap och framförhållning. Sen blir det ju som så - att håller man dubbla hastighten++ så rör sig allt annat i slow motion. Det ser "värst" ut på film, men det är ganska odramatiskt...

Testa att åka essingeleden i 70....vs 140, åker du 150+ så känns det säkrare. Du hinner förbi bilarna innan de börjat svänga. Åker jag leden i lagligt tempo så känner jag mig rädd, och utsätter mig för att prejjas mm.

Mikael. Om du tror på det du just skrev är det risk att du snart hör till de som blir nedgrävda.

Var ödmjuk, det har alla speedjunkies jag efter ett långt mc-liv fortfarande känner i livet varit!

Gillar man att köra fort och vill leva ska man ha ett inre mantra: "Imorgon kan det vara min tur"

Det skulle förvåna mig storligen om inte ngn av de som kört snabbare än dig på Bulten och Bogan höll med mig.

/J
Det är ingen flax.. Det är grym körkunskap och framförhållning. Sen blir det ju som så - att håller man dubbla hastighten++ så rör sig allt annat i slow motion. Det ser "värst" ut på film, men det är ganska odramatiskt...

Testa att åka essingeleden i 70....vs 140, åker du 150+ så känns det säkrare. Du hinner förbi bilarna innan de börjat svänga. Åker jag leden i lagligt tempo så känner jag mig rädd, och utsätter mig för att prejjas mm.

Last edited:
De gruppkörningar jag lagt ut "gasa helvete i högt tempo" - är totalt ironiskt.
Okej, jag fattade inte ironin.
Av det jag läst från dig i övrigt så kunde jag aldrig tro att det var ironi.

Finns det någon öht på gatan som tänker sig ta efter något man sett på film :S
Jag tror det, jag är övertygad om det.
Jag behöver bara gå till mig själv för att inse att jag tar och har tagit intryck från alla möjliga media. Jag påverkas av det jag ser, och handlar det dessutom om något som jag för tillfället är intresserad av, så suger jag åt mig som en svamp. Gör inte du det också?

En klockren kategori som gärna tar åt sig din tuffa attityd och dina coola filmer torde då vara de du själv presenterat:
Känner för många som åker hoj för prestige och image - inte för att det 'r kul. Folk som tar onödiga risker bara för att komma fram först....

Testa att åka essingeleden i 70....vs 140, åker du 150+ så känns det säkrare. Du hinner förbi bilarna innan de börjat svänga.
Jahaaaa... Det är så det funkar. Kortare exponeringstid helt enkelt. Ska testa den tekniken på väg hem från jobbet idag. Tack för tipset :rolleyes:

-- JAG börjar undra om du är på RIKTIGT...?
-- TROR du verkligen på vad du skriver..??

OM du kommer ifatt EN ENDA bil som inte har uppmärksamheten 100% på
framförvarande trafik, utan måste göra en PANIKSVÄNG ut i din fil för att inte
köra på framförvarande bil, så hinner du inte ens tänka tanken "bromsa".

Har du ens sett en SERIEkrock på motorväg...?

Håller med dig JÖRGEN......
Vi får nog tyvärr snart byta tråd om vi ska läsa om "IRONMIKE" i framtiden....

KentW
hans "äventyr"

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey