Manisk rapportering av olyckor.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Varje gång man ser rubriken "Olyckstråden 2008", när man går in på forummet, så tänker man, fan inte nu igen! Och så går man in och läser om alla tråkigheter, det kan ju vara nån bekant som drabbats.

Tanken med tråden och varför den finns där förklaras ju i första inläggat i tråden. Och tanken är god.

Men nån får ta och förklara för mig hur ett fåtal personers, i min mening närmast maniska iver, över att rapportera och scanna diverse nyhetsportaler, tidningar mm. för att hitta olyckor att rapportera i olycktråden.

Vad är det som driver dessa personer/er att "leta olyckor" och att gång efter annan lägga in dom på SH?

Är det det första man gör på morgonen, att man tänker, näe nu måste jag kolla om det hänt några hemska olyckor så jag kan rapportera i olyckstråden!?

Nån får gärna förklara detta beteende för mig, för jag förstår inte vad som driver dessa personer.

:va

Last edited:
Maniskt

Jag håller med föregånde talare. Inte direkt possetivt att se denna tråd högst upp hela tiden.

Hoppas vi kan få fram allt trevligt vi har på två hjul ? är väl meningen med SH.

Hade en kanon körning med Gumman bak hela Söndagen:-)

:tummenupp

Tråden ligger överst av den enkla anledningen att det är en Sticky...
Trådens syfte är att fungera som en nyhetsbevakning där man presenterar just de notiser och artiklar som rör mc-olyckor så det är väl då ganska självklart att den uppdateras i samma hastighet som vi smäller med våra hojar....

Så lägg gärna de där nedlåtande tongångarna, gentemot personerna som underhåller tråden, åt sidan och bidra med något konstruktiv istället.

en ignore funktion av den tråden kanske vore ngt...?

Ja, verkligheten är jobbig! :näsblod

Last edited:
Suck

Klart verkligheten är jobbig SUCK !

Possitivitet :D :banana :Rockbanan

Tråden ligger överst av den enkla anledningen att det är en Sticky...
Trådens syfte är att fungera som en nyhetsbevakning där man presenterar just de notiser och artiklar som rör mc-olyckor så det är väl då ganska självklart att den uppdateras i samma hastighet som vi smäller med våra hojar....

Så lägg gärna de där nedlåtande tongångarna, gentemot personerna som underhåller tråden, åt sidan och bidra med något konstruktiv istället.

Jaså det säger du ^^

axfpkp.gif
:rofl

Skitjobbig ibland. Finns personer som gärna vill ignorera riskerna över vad som kan hända.

Att den är en sticky hoppas jag kan bli en liten väckarklocka. Speciellt för de många nya förmågor på våra vägar som anser att r1 är den perfekta förstahojen. Efter att har haft kunnat lyckas tragla sig igenom körskolan med så få lektioner som möjligt med en gammal sunkig 750...

I bästa fall blir de trevliga posörer, alternativt hitta ut till banorna och lär sig ett och annat roligt, i värsta fall kanske de omnämns i den...

Verkligheten är ibland skitjobbig.

Edit: läste senaste sidan i tråden. Två olyckor i mina trakter, på vägar som man kan rejsa rätt bra på.....
En reality check även för en annan.

Last edited:
Beredd att hålla med till viss del. Förr kollade man åtminstone, men nu orkar man knappt bry sig längre. De som kör omdömeslöst och som svin lär ju fortsätta med det oavsett olyckstråden#2145.

Sen kan jag ha förståelse för de trådar där vänner och medlemmar väljer att dela sin sorg och skriva av sig rörande någon de känner men det tycker jag är en annan sak. Ibland får man känsla att vissa frotterar sig i olyckor på nått makabert sätt.

Samla åtminstone "olycksrapporteringen" i en tråd. Ja jag vet att olyckstråden finns. :gnissla

Jag kan förstå båda tankesätten.

Det ena är att det är bra att bli påmind och det är frivilligt att läsa tråden.

Det är dock inte så kul att bli påmind när ens vän(ner) kört ihjäl sig. Då är den påminnelsen mer som ett hugg i hjärtat och en glädjedödare när man försöker koppla av och ha roligt på SH.

Ser inget större problem med olyckstråden, vill man inte läsa så är det bara att ignorera.

Ja det säger jag - eller kan du utveckla ditt understrukna DU lite mer så att det finns något att besvara då jag inte kört en meter på gatan med mc på många många månader nu och inte har något intresse att göra det heller!! :arsele

Käre forum pilot, aka "Robbin" - men du kanske vet mer än jag i detta!!?? :va

Jag vet inte ens om jag vill bemöta detta då det är helt självklart vad jag syftar på. Att du inte åkt hoj på månader kände jag inte till då du inte finns att finna i min bekantskapkrets. Tråkigt att höra dock vill jag säga.

Hur som helst så har du kört flertalet meter på gatan tidigare och kom inte och påstå att den körstilen inte påverkar andra piloter att rassla fram i 280plus. Jag reagerade endast på ändra "vårt körsätt på mc".

^^ menar på att föregående text var ironisk. Slappna av och hoppas ihop med mig att det blir mindre skriverier i olyckstråden.

Kör lugnt och tänk åt andra trafikanter.

Poll?

Jag vill då inte ha kvar olyckstråden, och inte heller minneslunden för den delen. Eller ge mig åtminstone en möjlighet att blockera trådarna.

Jo, ibland är det väldigt sunt att blunda för "verkligheten".

Och så glömmer DU "Robbin" mfl för den delen en mycket viktig detalj i detta sammanhang rörande det jag skrev "I VÅRT KÖRSÄTT PÅ MC" då det INTE på något sätt handlar om hur fort vi kör, hur mycket bakhjul mm vi kör utan enkom om hur vi tänker när vi gör detta och då främst på vår egna kunskap som alltför ofta överskrids av 95% av oss som kör mc, hur nära vi ligger framförvarande fordon i trafiken, hur ANDRA fordon mm kör i trafiken då vi som kör mc måste se alla andra trafikanter som ett potentiellt hot etc etc då det i sig är den största orsaken till många av våra olyckor varför din sk pik gentemot mig är helt meningslös då jag till trotts överlevt 24 års framfart på våra Svenska & Europeiska vägar - mer än 100000mil av körning och som oftast i allt för höga farter kontra hur fort man får köra på respektive väg!! :pannkyss

Du behöver inte bevisa för mig hur duktig du är på att köra eller hur mycket du kört. Jag är fullt medveten om att du kan hantera en hoj bättre än de flesta här i det avlånga landet.

Vad jag inte förstår är hur man kan "avgöra hur andra fordon mm kör i trafiken" när man kör i närmare 300 i rusningstrafik :)

Rapporteringsregler

Har sett att det varit mycket tjafs om det här men väldigt lite förslag på hur man kommer runt problemet. Här kommer iallafall min syn på det.

Personligen tror jag att det man sökte från början inte var en kopiering från andra media, utan en mer personlig rapportering ifrån dem som själva varit med vid olycksplats alternativt dem som kan komma med riktiga fakta från släkt och vänner.

Att som nu läsa en liten opersonlig kopierad kommentar från ett annat forum/mediarapporteringställe får många att tappa intresset för SH:s olyckstråd! Alla vi andra kan ju faktiskt logga in på dem forumen om det är det vi söker.

Detta problem skulle kunna lösas med 2 trådar!?

PS: Jag är inne på den här sidan alldeles för sällan för att kallas seriös!:)

De finns tydligen dom som inte har så mycket annat för sig än att klippa/klistra olyckor men det är deras huvudvärk anser ja. Jag finner inget intresse i att läsa tråden och gör det därför ej(är fullt medveten om att det sker massor med Mc-olyckor varje säsong). Men för dom lite mer känsliga kanske en "censur" -funktion skulle vara något?

Har sett att det varit mycket tjafs om det här men väldigt lite förslag på hur man kommer runt problemet. Här kommer iallafall min syn på det.

Enkelt.

Den sk olyckstråden behöver inte poppa upp på förstasidan vid nya inlägg. (precis som OT-forumets inlägg). De som vill in där och läsa kommer ändå prenumerara/titta in regelbundet och kan hålla sig "uppdaterade" :gnissla

Moderatorer/admins får bli bättre på att rensa/slå ihop/ta bort nya olyckstrådar med hänvisning till befintlig.

:tummenupp

Har du sett MIG köra i närmare 300km/h i rusningstrafik, eller har du lyssnat på folk som tror sig ha sett detta eller som tror sig veta att så är fallet?? :va

Men för att svara på din fråga:

-Många som kör mc säger att det blåser något enormt när man kör 200km/h+ på sina motorcyklar - jag kör 300km/h+ med SWT Racing's Hayabusa turbo utan att tycka att det blåser för mycket - erfarenhet & rutin!!

-Många som kör mc säger att dom får tunnelseende när dom kör 250km/h+ medans jag själv faktiskt hinner med att titta på omgivningen i farter närmare 300km/h - återigen erfarenhet & rutin!!

Gör detta mig till en bättre förare än andra?? :va Inte en chans men det har dock gjort att jag överlevt fram tills nu!! :tummenupp

:rofl

Last edited:
Men för att svara på din fråga:

-Många som kör mc säger att det blåser något enormt när man kör 200km/h+ på sina motorcyklar - jag kör 300km/h+ med SWT Racing's Hayabusa turbo utan att tycka att det blåser för mycket - erfarenhet & rutin!!

-Många som kör mc säger att dom får tunnelseende när dom kör 250km/h+ medans jag själv faktiskt hinner med att titta på omgivningen i farter närmare 300km/h - återigen erfarenhet & rutin!!

Gör detta mig till en bättre förare än andra?? :va Inte en chans men det har dock gjort att jag överlevt fram tills nu!! :tummenupp
Förebild?!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...