Man tror ju inte att det är sant?!!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Mycket tragiskt, men vad ska de göra då? Trolla med knäna? Jag tror inte att de ligger på latsidan och gör det för att jävlas, de har helt enkelt gjort en felberäkning och inte haft tillräckligt med resurser när det väl gäller. Något som för övrigt flertalet a-kassor verkar ha problem med.
Så jag antar att de tänker att det mycket riktigt är jävligt tragiskt och försöker få ut utbetalningarna så fort som möjligt.

Så jag antar att de tänker att det mycket riktigt är jävligt tragiskt och försöker få ut utbetalningarna så fort som möjligt.

Då tycker jag att a-kassorna får utöka sin verksamhet med räntefria medlemslån tillsvidare.

Ingen jävel ska behöva vänta mer än en månad på pengarna.
Vissa har nog inte buffert för att klara det ens.

I våras väntade jag själv på A-kassa i 12 veckor och vet vilket h-e jag hade att få ihop det men 26-30 veckor!!!

Jag tror inte man kan förstå situationen förrän man väl sitter där.
Lyckligtvis fick jag tag i jobb.

Man visste om på förhand att denna situationen skulle inträffa och har haft ca 1,5 år på sig i förberedelser men inte gjort ett jota mer än anställt en handfull personer. Ställs man inför det dilemmat så borde man väl rimligen ta till lite mer drastiska åtgärder.

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/artikel_1434497.e24
detta var i somras, undrar hur det ser ut nästa sommar?

Jotack. Färsk ur gymnasiet efter sommarjobbets slut fick jag gå utan en enda krona i sju månader.
Det var intressant.

Då var det faktiskt enbart alfakassan som mjölkade allting. Skickade ut nya blankettförfrågningar gång, på gång, på gång. Jag hade skickat in allt som behövdes, men de jävlades till förbannelse. Fruktansvärt. Inte den ljusaste perioden i mitt liv.
Och då hade jag ju ändå tak över huvudet och mat på bordet eftersom jag bodde hos morsan.
Tänk de som inte har det så. Vad ska de göra?
-Jo, det ska jag tala om. De får tigga på gatan. Såg senast idag en ung tjej som såg ut som vem som helst sitta på gatan med ett plakat efterfrågande mat.
Vissa har det inte så förbannat bra.

Då tycker jag att a-kassorna får utöka sin verksamhet med räntefria medlemslån tillsvidare.

Ingen jävel ska behöva vänta mer än en månad på pengarna.
Vissa har nog inte buffert för att klara det ens.

Jag tycker som dig, frågan är om de kan göra det. De är väl beroende av sina medlemmars pengar samt får pengar från staten att dela ut till de behövande? När pengarna sinar och utbetalningarna är fler än inkommande pengar så behöver regeringen skicka in mer pengar innan de kan anställa folk etc.
Eller? Jag vet faktiskt inte hur det är uppbyggt, men det är väl ingen vinstdrivande konstellation som dras sig för att betala ut pengarna av den anledningen?

Jotack. Färsk ur gymnasiet efter sommarjobbets slut fick jag gå utan en enda krona i sju månader.
Det var intressant.

Då var det faktiskt enbart alfakassan som mjölkade allting. Skickade ut nya blankettförfrågningar gång, på gång, på gång. Jag hade skickat in allt som behövdes, men de jävlades till förbannelse. Fruktansvärt. Inte den ljusaste perioden i mitt liv.
Och då hade jag ju ändå tak över huvudet och mat på bordet eftersom jag bodde hos morsan.
Tänk de som inte har det så. Vad ska de göra?
-Jo, det ska jag tala om. De får tigga på gatan. Såg senast idag en ung tjej som såg ut som vem som helst sitta på gatan med ett plakat efterfrågande mat.
Vissa har det inte så förbannat bra.

Fel, de vänder sig till sitt socialkontor. I dagens Sverige så behöver ingen tigga på gatan om de inte är helt jävla tafatta, eller pundar upp pengarna. Faktiskt.

Last edited:
Alfakassan har jag vart i kö tvåsiffriga veckor och kommer få vänta en jväla många fler. Att jag var i Norge (dokument E-301) gör inte min väntetid kortare heller. Jävligt glad över att jag fixat deltidsjobb nu så pengar kommer in, har ju hyra och räkningar att betala..

Fel, de vänder sig till sitt socialkontor. I dagens Sverige så behöver ingen tigga på gatan om de inte är helt jävla tafatta, eller pundar upp pengarna. Faktiskt.

Fel och fel. De har handläggningstider som vilken annan myndighet som helst.
Vad ska du göra tills det att de beviljar dig stöd? Leva på luft?
Det är inte så att du vandrar in på kontoret och får en kasse mat med dig därifrån tills vidare.

Sedan småkänner jag ett par människor som fått avslag upprepade gånger utan anledning.
De har ingen inkomst, inga bidrag och inte heller något jobb. Gör allt som arbetsförmedlingen eftersöker. Ändå får de avslag.
Gissningsvis för att handläggaren gott tycker föräldrarna kan ta hand om sin unge tills denne klarar sig själv. Bara det att ungen i fråga i ett av fallen är 21 år gammal och har en mor som håller på att gå in i väggen av överarbete och slit med att ha en son hemma som har panikångest halva dagarna över sitt liv som aldrig tagit fart.

Last edited:
Jag har en polare som inte hade varit med i a-kassan och fick ut 4500:- från alfakassan per månad under 5 månaders tid, hans hyra låg på 3000:- så ni kan ju själva räkna ut hur bra det gick och hur glad han var när han fick tag på ett deltidsjobb som gav 9K.

Han sökte sochjälp men fick ingen tack vare att han hade 2 skrotade bilar reggade på sig. När han avreggat bilarna efter mycket kladd med vägverket hade soc lagt ner hans ansökan och han fick då ansöka på nytt med ny handläggningstid på 2 månader förutom de tidigare 2, totalt 5.

Lägg därtill de 3 månader han väntade på a-kassan och detta var förra året, idag är den totala handläggningstiden 3 ggr så stor!

Som sagt, undrar hur det ser ut om ett år i sverige?
Jag vill nog helst inte veta.

Fel och fel. De har handläggningstider som vilken annan myndighet som helst.
Vad ska du göra tills det att de beviljar dig stöd? Leva på luft?
Det är inte så att du vandrar in på kontoret och får en kasse mat med dig därifrån tills vidare.

Sedan småkänner jag ett par människor som fått avslag upprepade gånger utan anledning.
De har ingen inkomst, inga bidrag och inte heller något jobb. Gör allt som arbetsförmedlingen eftersöker. Ändå får de avslag.
Gissningsvis för att handläggaren gott tycker föräldrarna kan ta hand om sin unge tills denne klarar sig själv. Bara det att ungen i fråga i ett av fallen är 21 år gammal och har en mor som håller på att gå in i väggen av överarbete och slit med att ha en son hemma som har panikångest halva dagarna över sitt liv som aldrig tagit fart.

Jag har som tur är själv ingen egen erfarenhet av det hela men det låter ju i mina öron som att någon var lite för tafatt? Skulle jag behöva ha hjälp av socialkontoret så skulle jag slå näven i bordet och inte gå därifrån förrän jag har fått någon akut hjälp. Har du tur så får du ju sova i en cell över natten= Både gratis boende och mat :tummenupp

Skulle jag behöva ha hjälp av socialkontoret så skulle jag slå näven i bordet och inte gå därifrån förrän jag har fått någon akut hjälp.

Ja, du skulle nog vara så gott som först med att göra det. Socialtjänsten och försäkringskassan har nog bara haft det för bekvämt genom åren. Det har helt enkelt inte suttit några desperata personer öga mot öga som slagit näven i bordet och sagt till på skarpen för att få hjälp.

Känner du någon som jobbar som handläggare på socialtjänsten/försäkringskassan?

Fråga dem isåfall:
1. Har du varit med om någon som slagit näven i bordet?[
....om Ja på föregående fråga ställ följdfrågan
2. - Hjälpte det personen att slå näven i bordet?

Ja, du skulle nog vara så gott som först med att göra det. Socialtjänsten och försäkringskassan har nog bara haft det för bekvämt genom åren. Det har helt enkelt inte suttit några desperata personer öga mot öga som slagit näven i bordet och sagt till på skarpen för att få hjälp.

Fråga dem isåfall:

Det brukar snarare vara tvärtom. Dom blir väldigt defensiva.

Fråga dem isåfall:

Hmm, skiter det sig så finns det ju annars härbärgen eller vad det nu kallas :tummenupp

Åh nej, vad sorgligt! Hade hon en sådan där lapp på dålig svenska om hennes stackars cancersjuka lillebror med hundvalpsögon också?

Jag har en polare som inte hade varit med i a-kassan och fick ut 4500:- från alfakassan per månad under 5 månaders tid, hans hyra låg på 3000:- så ni kan ju själva räkna ut hur bra det gick och hur glad han var när han fick tag på ett deltidsjobb som gav 9K.

Han sökte sochjälp men fick ingen tack vare att han hade 2 skrotade bilar reggade på sig. När han avreggat bilarna efter mycket kladd med vägverket hade soc lagt ner hans ansökan och han fick då ansöka på nytt med ny handläggningstid på 2 månader förutom de tidigare 2, totalt 5.

Lägg därtill de 3 månader han väntade på a-kassan och detta var förra året, idag är den totala handläggningstiden 3 ggr så stor!

Som sagt, undrar hur det ser ut om ett år i sverige?
Jag vill nog helst inte veta.

Det låter som om det börjar bli ordning, slut är det på eran då man bara stövlar in och får ett kuvert med sedlar.
Hoppas det kommer matkuponger i nästa steg.

Fan att folk har mage att sitta och kräva allmosor, speciellt sådana som inte gjort ett ärligt handtag själva i hela sin liv.

Det är så man blir förbannad.

:rofl
Alla gnidna jävlar har ju gått ur.
Jag också förvisso. :näsblod
Det var å andra sidan av strikt ideologiska skäl, kyrkan stödjer bara kommu-grejer. :mad:

Last edited:
Saker börjar ordna sig, inga lätta allmosor längre och vipps hittar folk t ex. deltidsjobb istället. Hade det varit lätt som förr skulle säkerligen många skippa de jobben och fortsätta mjölka pengar.

Nu är det bara att avskaffa förmånsvärden på fordon och halvera skatten på utdelning så är jag nöjd.

Rekomenderades det inte för inte så länge sen att man skulle ha en månadslön på banken för oförutsedda utgifter..

Nu låter det som man skulle behöva ha minst en årslön. Undrar hur många vanliga dödliga som har det:näsblod

Skulle nog inte vara många som fick boendelån om dom skulle räkna med det i en lånekalkyl:D

Rekomenderades det inte för inte så länge sen att man skulle ha en månadslön på banken för oförutsedda utgifter..

Nu låter det som man skulle behöva ha minst en årslön. Undrar hur många vanliga dödliga som har det:näsblod

Skulle nog inte vara många som fick boendelån om dom skulle räkna med det i en lånekalkyl:D

Det var la nån politiker som ansåg att man bör minst ha en årslön undanlagd. De tjänar för bra de där hälleflundrorna. Undrar om inte det var FifflarSalin som ansåg det dessutom :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park