Man tager vad man haver-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alla har vi väl befunnit oss i situationer där vi inte riktigt haft vad som krävs för ändamålet men ändå lyckats lirka oss ur problemet genom att helt enkelt improvisera med vad som funnits till hands. Hur har ni löst diverse vardagsproblem?:)

Kom att tänka på det här när jag nu fann mig tvungen att baka medelst sönderslaget bitsocker istället för vanligt strösocker då detta tordes vara slut...
Så, fire away!

Jag har torkat mig i arslet med en fd kompis hyresvärds t-shirt för 13 år sedan.

Inte för att jag kommer på något just nu, men generellt kan man säga: Om du inte fixar det med silvertejp - då har du inte använt tillräckligt! Har alltid en rulle silvertejp liggande hemma, man vet aldrig när man behöver den, elleer till vad... :)

Den här tråden borde heta macgyver tråden :rofl (säkert felstavat.)

Last edited:
Jaa han lär ju iallafall inte särskriva sitt eget namn :rolleyes:

OT:

Lagade duschstången med vävtejp (heter vävtejp, inte silvertejp) igår.
Ser ut som fan och funkar dåligt.
Sorry, varigt för mycket på donken..

Jaa han lär ju iallafall inte särskriva sitt eget namn :rolleyes:

OT:

Lagade duschstången med vävtejp (heter vävtejp, inte silvertejp) igår.
Ser ut som fan och funkar dåligt.

Om det funkar dåligt, då har du inte använt tillräckligt ;)

Om det funkar dåligt, då har du inte använt tillräckligt ;)

Nej det har du alldeles rätt i, men för min del så måste det vara estetiskt tilltalande också. Jaa jag vet att det klingar dåligt, men hur länge orkar man hålla uppe duschmunstycket med ena handen och kodden med den andra? Det kan ju iallafall se "någorlunda" vettigt ut.

Vävtejp är dock en av världens bästa uppfinningar. :tummenupp

Agreed, silvertejp (vävtejp, kalla det vad du vill) är universalmedlet nummer ett:tummenupp Buntband är också bra! Använder dem bland annat till att hålla den bakre kofångaren på min golf diesel på plats då originalfästena har rostat bort:D

Den här tråden borde heta macgyver tråden :rofl (säkert felstavat.)

Mackan bygger stridsvagnar av bambu, silvertejp, tuggummi och skosnören, han är nog på en liiite högre nivå än vad folket i den här tråden är...:hihi

Last edited:
Tänt utegrillen med elsvets+en bit plattjärn.

Byggt en improviserad "hora" av två skateboards och en planka. Obekväm, men fungerande. (för er obildade kretiner kan jag informera om att en "hora" än en sån där liggplats på hjul man har när man meckar under bilen för att slippa kräla in och ut...)

Torkat röven med melittafilter.

McGiverpriset går till en barndomspolare som påstås ha improviserat en kondom av en Icakasse och en gummisnodd.:tummenupp Snacka om kola med papper på...

Hmm, en bekant drabbades av så kallat "jägarbajs" (lös mage, diarré, rännskita, kalla det vad ni vill) under en mititärövning i skogen.

Efter att ha offrat både sin och en kompis hasdukar samt lite andra persedlar som papper, med några hundra meter kvar till förläggningen, blev det dags för ett sista akutbesök bakom en buske.
Sittandes där desperat efter något att torka sig med offrades till sist hylsfångarpåsen till en K-pist mod 45B...

Den är inte stor, gjord i grovt tyg, och river bra, men jobbet gör den!

Det blev en intressant AFSE-blankett (blankett för förlorade saker)

Hmm, en bekant drabbades av så kallat "jägarbajs" (lös mage, diarré, rännskita, kalla det vad ni vill) under en mititärövning i skogen.

Efter att ha offrat både sin och en kompis hasdukar samt lite andra persedlar som papper, med några hundra meter kvar till förläggningen, blev det dags för ett sista akutbesök bakom en buske.
Sittandes där desperat efter något att torka sig med offrades till sist hylsfångarpåsen till en K-pist mod 45B...

Den är inte stor, gjord i grovt tyg, och river bra, men jobbet gör den!

Det blev en intressant AFSE-blankett (blankett för förlorade saker)

Det där måste definitivt vinna priset för konstigaste grej att torka sig i röva med!:tummenupp

McGiverpriset går till en barndomspolare som påstås ha improviserat en kondom av en Icakasse och en gummisnodd.:tummenupp Snacka om kola med papper på...

:rofl

Mer sånt!:D

En liten grej. Skulle skruva fast kranen i diskbänken som hade skruvat upp sig hos en kompis. Givetvis var det trångt som tusan så det gick inte att stoppa huvudet under och se hur den satt fast. Efter ett tag försöka känna med fingrarna i blindo så plockade jag fram digitalkameran och brände av några bilder på måfå. Det funkade och jag kunde se vilket vertyg som krävdes. :miniMcGyver

En hel del konstigheter blir det ju. Kommer itne ihåg nått vettigt just nu, men det är pga teflon minne.

Ank-tejp och stripes medelst en del våld löser det mesta...

:tummenupp

Samma snubbe torkade kuken med/på flickvännens hamster! Den grejen platsar också i tråden vid närmare eftertanke...Detta lär ha utspelat sig när världen fortfarande var svartvit, och ungdomen inte fick analsextips redan i Kamratposten. Det var alltså en hel del torrjuckande på flickvännerna på den tiden, och Peter (som vi kan kalla honom, för han heter det) hade ägnat hela eftermiddagen åt att torrgnida sig mot sin flickevän på hennes säng när hon blir nerropad till middag. Kåt och frustrerad bestämmer sig vår hjälte för en "nödrunk" medans damen käkar köttbullar med gräddsås. Sagt och gjort, fram med drulen och efter två drag ligger mansjuicen på magen och Peter inser med eftertankens kranka blekhet att han ligger med en dryg halvliter sagge på magen, i flickvännens säng, och med ingenting att sanera sig med. Panik! Det enda som finns i rummet att torka med förutom gardinerna är en hamster. And the rest is history...:Bugar

Jag lyckades MacGyvra mig rätt bra för ett tag sedan!

Under min utlandstjänst i Afghanistan (5 pinnar muck!!) pajade vår fina Patria på 1500 m höjd när vi var på väg till nån bergsby. Felet lyckades jag hitta och det var att en av kylslangarna skavts sönder och pissade kylarvatten överallt!

Nån silvertejp hade jag inte (nOOb) men istället fick eltejp + lagningssatsen till våran vakuummadrass (sjukvårdsmateriel) + några kattstrypare göra jobbet istället!

Var riktigt stolt över att jag fick det att funka så vi kunde ta oss hem!

När vi sedan kommit tillbaka till "civilisationen" snackade jag med gubbarna på rep och det visade sig att dem där slangarna kan man koppla loss från bajonettfattningen och dem stängdes då automatiskt i båda ändarna.......

Jag gjorde en McGyver i förrgår då min gamla Klippo gräsklippare inte ville leka längre & hela handtaget gick av nere vid klipparen, borrade hål i den, hittade en gammal bricka till backspegeln från min gamla blade, skruvade ihop allt, presto! en hel klippare igen, nu med sporthojsdelar! jag kände mig äckligt nöjd, & svor över att ingen hade sett hur duktig jag var!!:mad:

Lagade en sachs moppemotor när jag var14-15års åldern, en bussning i växellådan hade skurit så den hade svarvat ett ovalt lagersäte byggde upp bussningen med lödtenn och kopparplåt, fungerade perfekt i flera år

Brukar också byta batterier i batteripack till borrmaskiner eller andra uppladdningsbar saker, sparar dom gammla oftast är det bara någon enstaka cell som är trasig

Last edited:
Back