"Man ska ha HUSVAGN"...eller? *köpråd*

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Se bild
Vi går i lite husvagnstankar och vart finns bättre kunskap än på SH ;)

ex
http://www.blocket.se/vasterbotten/Savsjo_612_GLE_21291837.htm?ca=2&w=1
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polar_620_Aero__Barnkammarvagn__22010761.htm?ca=2&w=1

Känns som det är klokt att gå på +590 i storlek så man har lite att växa i, men annars vad ska man titta på

Fukttest
Gasoltest
Förtält
Ugn? (micro går velan lika bra)
Elag? (koppla så man kan ladda med bilen på tomgång?)

El golvärme(är det bara nått man kör på vintern?)

"standardvärme" har väl alla husvagnar(gasol alltså)

potti porti(stavning) <-- vad jag förstår så är det bra om man inte behöver använda denna(tömma)

Kan dra 1800kg (med E på körkortet) hur är dom sen sälja eftersom inte alla har E kort?

Kommer mest troligt inte att bli så väldans mycke mil, så huruvida vagnen är lättdragen känns mindre viktigt(boggie rockar...eller?)

bye bye litershojjen ;)

så..vad säger experterna?

/Husvagns Fredde

Last edited:
Se till att det är vattenburen värme samt att om man tittar på isolering så är
svenska märken gjorda för svenska klimat. Rätt viktigt om du ska använda vagnen
typ i fjällen på vintern.

Men fan, ingen husvagn!

Köp en sånhär istället!

2a0c_24.JPG

Golvvärme är bra även vår höst eller kalla sommarkvällar.
Fukttestad är ett stort plus!
Ska du stå på samma ställe mer än ett par dagar är förtält bra. Du får dubbla utrymmet. Men det är jobbigt att sätta upp och ta ner om man bara står korta stunder.

Booggie är väl bra tills besiktningen svamlar om ojämn bromsverkan. Då är det 4 bromsar att justera i stället för 2. :)

Mitt tips är att köpa så stort du bara kan för redan det är för litet!
Förtält är ett måste på husvagn för det är inget kul att sitta och grogga inne i själva husvagnen medan tjejen står och diskar eller städar, det blir bara ett jävla tjat.
Golvvärme är onödigt på en sommarvagn anser jag men det är en skön värmekälla förvisso.

Husvagn är ju kul ibland men jag påstår ändå att det är bättre att hyra en stuga de dagar om året man ska spendera i husvagnen, om du mot förmodan inte ska bo rätt mycket i den eller kan tänka dig hyra ut skiten.
Och sen så var jag på rätt många husvagnssemestrar när jag var liten knodd och jag vet hur det förstör barnen. Ge dem en chans och hyr en stuga istället.

Som inbiten husvagnsåkare så kanske jag kan tipsa lite.

Dom som säger att svenska/skandinaviska märken är bäst är lite som att säga att Volvo är bästa bilen. Visst den är bra men inte nödvändigtvis bäst.

Planlösning är det viktigaste. Alla gillar inte samma sak.
Ska du campa året om eller bara sommar, vår, höst?
Värme system är valfritt, själv gillar jag luftburet, då det ger en snabbare värme och en fin fin extra ventilation på sommaren. Vattenburet ger dock en jämnare värme. Men jag lider inte i min luftburna utav dåligt vinterklimat.
Har haft både vattenburet och luft. Dock ska man tänka på att luftburet låter lite mer än vattenburet.

Ju större vagn ju mer kräver det utav dej som förare att backa in mm, själv vill jag gärna ha så litet som möjligt men med fasta sängar.
Kassettoa är en fast toa, vilket jag föredrar. Medans Pottaporti är den klassiska camp toan.

Fukt testad ska den vara, gärna i år. Men senhöst kan funka.
Ugn mm har jag aldrig haft så det vet jag inte om man saknar.
Förtält vill du ha. Ett modernt fint, tänk på att tält är dyra +15k. Det är i tältet man är 90% utav tiden.
Elag?? Det flesta vagnar laddar från bilen, lätt att koppla om om det inte är så. En booster behövs dock för att få fullt batteri.
Laddaren är dock viktigare. En Ctec 3600 duger inte i en vagn. Måste kunna trycka 10A minst och vara var god kvalite. XS700 eller Waeco rekomenderar jag.
Kika på många vagnar, fundera på hur du vill ha inredningen och köp med hjärtat.

Vid privat köp.
Fukt protokoll!
Kolla upp så kylen fungerar perfekt! På både gasol och el samt 12V om det finns. Titta efter skador, en äldre felfri vagn är mer värd en en risig ny. Dra igång värmen Både gasol och el och lyssna på cirkulationspump(vattenburet), fråga om även 240V pump finns.

Hos handlare
Fukt protokoll!
Sen ska du ha garanti och kan på så sätt kika på kyl, värme mm hemma i godan ro. Här är det skick och tillbehör som gäller.

Om du tänkt frikampa utan tillgång till el (220v) så kanske en gasmikrovågsugn vore att föredra.:rolleyes:

Tror inte gasolmikro finns. Då mikrovågsugn bygger just på mikrovågor.
Men en gasolugn.

Fast om man är utan ugn så ges det en bra anledning att ta fram grillen. Med en grill kan man göra mycket.

Tror inte gasolmikro finns. Då mikrovågsugn bygger just på mikrovågor.
Men en gasolugn.

Fast om man är utan ugn så ges det en bra anledning att ta fram grillen. Med en grill kan man göra mycket.

Ihopvikbara ugnar att ställa på gasolspisen funkar för att värma eller tillaga enklare saker i ugn. Kan vara ett alternativ om man förlagat någon lasagne eller potatisgratäng. Däremot är det inget vidare att tillaga något från scratch.

Men campar man så grillar man. Så enkelt är det. Och till det grillade äter man antningen annat grillat eller på på sin höj kokt färskpotatis som då kokas...

Köp du en husvagn men håll dig borta från vägarna med den bara.

Last edited:
:D

Nej, men bilen. Hatar de där j-a husvagnsekipagen som orsakar kilometerlånga köer man måste plocka en efter en. Hyr en stuga eller ta in på hotell för i h-e. :mad:

Åh faan. Då är det nog dax att du ser dej om efter en ny bil. Den du har är nog trafikfarligt slö. Min Berlingo Diesel med husvagn klarar av en omkörning av andra ekipage.

Eller är det avundsjuka jag känner lukten av..... Du vågar inte köpa husvagn!

Eller är det avundsjuka jag känner lukten av..... Du vågar inte köpa husvagn!

De gånger man vaknat upp bakis på midsommardagen i en solvärmd bil på en sunkig camping nånstans längs västkusten har jag förvisso varit ganska avis på de som har husvagn. :D

Fast det är preskriberat nu. :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...