Man blir trött - finns det en bra beg V70

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Gamla bilder i annonser som visar hur bilen såg ut för 10 år sedan, har en spekulant nytta av det?
Ljugande säljare som intygar att deras bilar är felfria när man ringer, när man sen kommer dit ser man 5-6 fel inom 2-3 min.
Finns det överhuvud taget en felfri V70 i prisklass under 30k?

Köpte precis en 03a. Gav 49000:- Men felfri, nja.... men inget allvarligt vad jag vet ännu iaf. Och jag tycker nog jag fick den till bra pris. V70 håller ju värdet väldigt bra.

Felfri och utan skavanker och den ska hellst se ut som ny. Inga repor eller märken i inredningen. En sån V70 kostar 300k. Ska du sen ha utrustning till den så kommer du upp på en 330-360k.

Du kan få köpa en V70 2,4D automat utav mej för 50. endast 23k mil med slitaget som 23k mil sätter.

Jag har 2 st felfria bilar på garageuppfarten. Den ena säljer jag i veckan som kommer för 20k. Den andra har jag kört 3000 mil (gått 16000) och behåller, frugan ska köra med den.

Men ingen av dom är en volvo?

Volvos värde varar, folk försöker ju fortfarande få 20 000 för gamla 245or...

Samma sak med sista generationen SAAB 9000, folk tror att dom är gjorda av guld, man får nyare 9-5 för samma pengar...

Jag har 2 st felfria bilar på garageuppfarten. Den ena säljer jag i veckan som kommer för 20k. Den andra har jag kört 3000 mil (gått 16000) och behåller, frugan ska köra med den.

Inga stenskott, repor i lack, ingen rostfix, hel och ren klädsel? Motor, växellåda och annat i fin fint skick?

I såfall undrar jag vad det är för bil som inte är värd mer ;). Jag fick 26 000:- för en Golf med 30 tusen mil på mätaren, rost i karmar, intryck passagerar dock och stort rostangrepp i bakskärmen. Inredningen var hyffsat sliten efter att securitas plågat bilen i 2år.

Kan en v70 T5 -00:a som rullat 25000 mil vara intressant?

Den är i mycket fint skick med inga konstigheter! :tummenupp

Inga stenskott, repor i lack, ingen rostfix, hel och ren klädsel? Motor, växellåda och annat i fin fint skick?

I såfall undrar jag vad det är för bil som inte är värd mer ;). Jag fick 26 000:- för en Golf med 30 tusen mil på mätaren, rost i karmar, intryck passagerar dock och stort rostangrepp i bakskärmen. Inredningen var hyffsat sliten efter att securitas plågat bilen i 2år.

Stenskott, repor och smutsfläckar på klädseln är ju inga fel som behöver åtgärdas, det är ju bara normalt slitage på en bil som har använts.

Rost, blårök och glapp i fram/bakvagn är däremot dealbreakers för mig.

Det som fick mig att öppna tråden var detta:

Ringde på en annons där en V70 beskrevs som ett unikum.
Säljaren beskrev den bl a såhär när jag ringde:
- Om du kommer för att pruta så kan jag säga med en gång att priset är satt. Det kom en här och blev förbannad för att han inte hittade några fel på bilen och hade därmed inget att pruta på.

Jaha, det lät ju bra tänkte jag och åkte iväg o tittade.
Följande såg jag utan att behöva leta (tog max 5 min se att det jag skriver nedan).
- slitna sommardäck runt om o ännu mer slitna vinterdäck på rostiga plåtfälgar.
- rost på insidan i ovankant på luckan bak.
- hängande/lossnad inredning i luckan bak.
- platsram runt förarsätets bältesfäste saknas
- klädsel vä dörr släppt.
- oljan i motorn ej fräsch, nådde nätt o jämt upp till ministräcket (visst inget dirket fel men en grej som gör mig misstänksam)

Det var inte ens läge för provkörning, jag ville inte ha bilen.

Fyffan asså vicket skit, vart har världen kommit till.

Haha, anar en viss ironi och det kan jag i viss mån förstå :tummenupp
MEN, den här historien upprepar sig varje gång det är dags för bilbyte.
Det tar ca 2-3 månader att hitta en vettig bil och det är lite tröttsamt att möta babblande lögnare stort sagt varje gång man ska kika på en bil. Jag upplever de som säljer sin beg hoj som betydligt ärligare människor och tur är väl det, för hojjen är ju trots allt vikigast :)

Jag tycker det är helt befängt med personer som blir förvånade över lite slitage/repor på en ~ 11år gammal bil som gått några varv runt jorden.
För 30k får du ingen v70 i mint kondition det är bara att inse.

En V70 utan skavanker har rullat max 10 000mil, därefter börjar den redan kännas sliten.
Jag antar att du letar efter första generationens V70 om du ska ha något under 30k? Visst går det att hitta bra exemplar men du får ju fan så mycket mer bil för pengarna om du väljer att inte köpa en Volvo till exempel.

Känner igen det där, det brukar ta närmare 10 bilar innan jag hittar den jag är nöjd med.
Grejen är ju att de är i princip de billigaste bilarna på blocket som sätter prisnivån men med lite envishet så hittar man även fräscha exemplar för dom pengarna.

Är det bara jag som är ärlig när jag säljer bil redan i annonsen?
Annars är det ju bara sånt folk prutar hårt på och många kommer inte vara intresserade när de kommer ut. Kommer folk ut som inte är intresserade slösar det på bägges tid.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN