Man blir ju förbannad...

Av just denna anledning eldar jag för kung och fosterland när jag kör om bilar, (för att omkörnings sekunderna ska vara så få som möjligt). Men å andra sidan skadar det ju inte att ha säkerhetsmarginal när man kör heller. Och att slanga i trafiken? leker man med elden kan man bränna sig...:)
 
Så du menar att det var hans fel att bilen körde över på fel sida på en helt tom väg bara för han körde på bakhjulet???
Skulle inte tro att bilen kört över på vänster sida om han inte slangat så ja jag menar att det var hans fel att bilen körde över på vänster sida. OCH till alla som blir upprörda över att bilisten prejar hojen i första filmen...:fakta kolla forum tråden "Morfar ramar MC" här på forumet, även andra hojåkare kan tänka sig att preja hojar "under rätt omständigheter" :huvet
 
Vilken idiot syftar du på?
Menar du bilisten som påbörjar en omkörning utan att se hojåkaren?
Eller syftar du på hojåkaren som ligger i bilens döda vinkel och laddar för en omkörning som han sedan inte har vett nog att avbryta när bilen går ut för att köra om? :va

Japp, inte lätt att tolka denna situationen initialt!

men tittar man på filmen en gång till och försöker dels se FRAMFÖR bilen vid omkörningens påbörjan (motorcykelns påbörjade omkörning) i kombination med den tid (korta sådana) som det tar för bilföraren att förflytta bilen från högra körbanan till 75% av den mötande (kortare tid än 1 sek.) blir händelseförloppet bra mycket enklare att förstå.

Jag brukar kunna se på händelser, jag själv råka ut för/orsakat så väl som andra orsakat/råkat ut för ur olika perspektiv. Dvs. öppen för olika orsaker! men i detta fall är det tämligen klart att bilisten gör en medveten sidoförflyttning långt innan han/hon BEHÖVER/normalt sett skulle ha gjort för att påbörja en omkörning av bilen framför. Dvs. bilisten gör förflyttningen medvetet och i avsikt att hindra motorcyklisten att köra om. Inte nödvändigtvis i syfta att orsaka en krasch. Men faktum är att bilisten är klart vållande till olyckan! :huvet

Man kan bara hoppas att motorcyklisten klarade sig utan personskador OCH att han/hon hade nytta av videon i försäkringsärendet/polisärendet. Bilens regnr. syns tydligt och det torde inte krävas någon längre utredning för att komma fram till VAD som hände och VEM som gjort VAD!

Mvh!
// Niklas
 
Läskigt. Men dock höll mc-n väldigt kort avstånd till den röda bilen. Dock ger det inte den röda bilen rätt att bara svänga. Puckon finns det många.
I november blev jag prejad på E4:an södergående i höjd med gröndal av en långtradare. Som "tur" är har jag en gammal Golf Etta som inte kosta många kronor och som är så lätt att jag "bara" slungades ut till högerfilen utan att få mer än en liten karossskade. Men som en kille på jobbet sa: Tänk om du hade varit längst till höger? Otursamt var också att långtradaren sket i att stanna. När jag får tag på honom senare på kvällen förnekar han att han såg/kände något alls.... Hade inte varit vid liv om jag suttit på hojen. >:(


Har en arbetskamrat vars 28-åriga kusing avled efter att ha blivit prejad av långtradare. Kusinen körde bil och prejades upp i räcket som delar motorvägens två körriktningar.

Själv lyckades jag men mindre marginal är önskvärt undvika att vurpa och bli krossad när en långtradare bytte fil (vänster) hastigt och olustigt. Skillnaden i hastighet mellan långtradaren och min var ca. 15-20 km/h. Jag tvingades köra så nära en vägmarkering (skylt från vägarbeten) att vänster fot slogs av fotpinnen, på höger sida hade jag ca. 50cm till släpet.

Lasbilsförarens kommentar efter han stannade ca. 10 km längre fram:
- Vad rädd jag blev! Du måste ha kommit fruktansvärt fort!

Japp, ca. 75km/h (80 km/h på mätaren) vs. hans ca. 60-65 km! DET är fort det! :huvet

40-60 ton vs. 240 kg GISSA vem som skall bli rädd! :gnissla

Med mörkt ute och VFR:ens helljus (ganska bra ljusflöde för att vara hoj och GÅR inte att missa) frenetiskt blinkandes kunde jag bara konstatera:

1.) Han var inte fokuserad på körningen dvs. höll på med annat.
2.) var inte alls intresserad (alt. förstod inte allvaret i situationen) att SKAPA mer utrymme för mig genom att återgå till mittersta körfältet som han kom från (E6 norrgående riktning utanför Liseberg i Gbg).


Alla gör vi misstag, ingen är perfekt (utom jag då! :D ). Men det fanns INGET skäl till att FORTSÄTTA manövern om han såg mig över huvud taget!

Inte för att jag kör lastbil men jag har suttit i flera hytter och i de moderna hytterna av idag ser man VÄLDIGT bra ÄVEN bakåt. När jag blinkade ihärdigt med helljuset låg jag ca. 1-1,5m vid SIDAN av släpet ung. mitt på släpets längd. Om han över huvud taget tittade i speglarna så har antingen speglarna varit HELT fel ställda, han HAR sett mig ELLER han HAR sett mig men var så snurrig (orsak okänd) att han inte registrerade/förstod vad han såg!

Behöver jag säga att jag blev:
1.) Rädd!
2.) Förbannad! :gnissla

Edit: Stavfel!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
:va Blev du tappad i golvet som barn?? :confused:
Det tror jag inte, men du missar min poäng här... Vi (sporthojåkare) kan inte förvänta oss att alla andra (bilister) ska följa trafikreglerna till punkt och pricka om vi ska vara så jävla coola och outlaw själva på våra hojar. Trafikreglerna gäller även oss och det är inget som vi kan "tänja" på när det passar oss. Tycker vi ska hålla oss ifrån billiga personangrepp, det kan politikerna syssla med!:)
 
Japp, inte lätt att tolka denna situationen initialt!

men tittar man på filmen en gång till och försöker dels se FRAMFÖR bilen vid omkörningens påbörjan (motorcykelns påbörjade omkörning) i kombination med den tid (korta sådana) som det tar för bilföraren att förflytta bilen från högra körbanan till 75% av den mötande (kortare tid än 1 sek.) blir händelseförloppet bra mycket enklare att förstå.

Jag brukar kunna se på händelser, jag själv råka ut för/orsakat så väl som andra orsakat/råkat ut för ur olika perspektiv. Dvs. öppen för olika orsaker! men i detta fall är det tämligen klart att bilisten gör en medveten sidoförflyttning långt innan han/hon BEHÖVER/normalt sett skulle ha gjort för att påbörja en omkörning av bilen framför. Dvs. bilisten gör förflyttningen medvetet och i avsikt att hindra motorcyklisten att köra om. Inte nödvändigtvis i syfta att orsaka en krasch. Men faktum är att bilisten är klart vållande till olyckan! :huvet

Man kan bara hoppas att motorcyklisten klarade sig utan personskador OCH att han/hon hade nytta av videon i försäkringsärendet/polisärendet. Bilens regnr. syns tydligt och det torde inte krävas någon längre utredning för att komma fram till VAD som hände och VEM som gjort VAD!

Mvh!
// Niklas

Vilken film menar du, för jag får intrycket av att du talar om båda filmerna i samma stycke. Talar du om film 1 så har du helt fel och borde titta igen :)

Finns flera bilder i tråden som visar orsaken.....
 
Det tror jag inte, men du missar min poäng här... Vi (sporthojåkare) kan inte förvänta oss att alla andra (bilister) ska följa trafikreglerna till punkt och pricka om vi ska vara så jävla coola och outlaw själva på våra hojar. Trafikreglerna gäller även oss och det är inget som vi kan "tänja" på när det passar oss. Tycker vi ska hålla oss ifrån billiga personangrepp, det kan politikerna syssla med!:)

Jag fattade ditt inlägg som att du tycke det var rätt åt mc föraren eftersom han körde på bakhjulet!! Men om jag har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt.
 
Ja fan är det frågan om jävla idiot ju :mad:
Det var ju bra att killen hade kamra på hojen, där ser man regnr på bilen...
 
Hmm kom just på att en liknande sak var nära att hända mig i höstas. Hade en svin seg bil framför mig som jag låg ganska nära redo att köra om hela tiden, men det kom mötande bilar så jag blev riktigt irriterad. Till slut kom en lucka så jag gasade och svängde ut, men då bromsar plötsligt idioten ungefär för att markera att jag ligger för nära, utan att veta att jag just då gasar på extra för att köra om. Jag lyckades precis snika bilens bakre kofångare och körde om och blev så förbannad att jag vände mig om och drog up ett finger i farten. Ganska omoget och dumt men jag var riktigt nära att dra i bilen, vilket skrämde mig. Sen dess ser jag till att hålla avstånd för man vet aldrig...
 
Vilken film menar du, för jag får intrycket av att du talar om båda filmerna i samma stycke. Talar du om film 1 så har du helt fel och borde titta igen :)

Finns flera bilder i tråden som visar orsaken.....

Japp, jag kommenterade första filmen. Visste inte att man lagt in en film ytterligare i tråden!

Du har rätt, jag missade bilen framför (skuggan visar tydligt avståndet mellan dem).

Tja, vad säger man!?
Missatg från båda skulle jag säga!

Mc-föraren påbörjade visserligen sin omkörning ANINGEN tidigare och, enl. svenska trafikregler, innebär ju det att bilisten har väjningsplikt. MEN bilisten å andra sidan hade ju i sin tidigare körning relativt tydligt markerat (medvetet eller omedvetet) att han kör/ville köra snabbare än framförvarande.

Hoppas bara motorcyklisten klarade sig helskinnad!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top