Man behöver inte smörja kedjan.

...jo, men det verkar relativt omöjligt att hålla smörjmedlet borta från "ytan på rullen" om det är båda insidorna som ska smörjas.

På filmen några inlägg ovan sprayar han rätt och slätt hela insidan och torkar sedan kedjan på undersidan och sidorna. Fel sätt?

Det gör såklart inget om det kommer smörjmedel utanpå rullen.
Det kan göra någon liten nytta eventuellt, ja sålänge det nu sitter där.
Men dels så behöver man inget smörjmedel där i teorin eftersom rullen inte gnussar mot kuggen utan, just; rullar.
(detta ÄR oxå pudelns kärna, och oxå anledningen till att smörjmedlet ska vara HÄR, och ingen annanstans)
Rullens yta kommer således aldrig att gnidas mot kuggen på en perfekt smord kedja.
I den otäcka verkligheten kommer den att göra det litegranna iaf av olika anlednnigar, och då kan det vara bra att ha bakat in lite smörjmedelsmolekyler i porerna på metallen.
Men det räcker alltså med det som blir kvar efter en god avtorkning.

Har inte kollat filmen men det låter väl rätt ok.
Anlednigen till att du får torka bägge sidor av kedjan är just det jag sa: Rullarna rullar ju runt en liten sektor av ett varv var gång de går in i ingrepp med kuggarna, och därmed kommer de vridas runt runt hela tiden, med olja/vax/whatever hela vägen runt omkring rullen som resultat när du rullar kedjan några varv efter att du smort den.

Att spraya hela kedjans insida är väl oxå så som det går till i gemene mans garage till vardags, då man ju oftast gör det som är lättast.
Sen tar man helt enketl den biten att hälften av smöjmedlet ändå torkas av.
För ingen jäkel (inte ens jag!) kan ju sitta och applicera smörjmedel på exakt rätt plats på var länk! Det skulle ju bli till att smörja droppvis då, och en kedjesmörjning skulle ta en timme... :död

Men man kan minimera det här spillet och kladdet genom att inte spreja med vanligt spraymunstycke, utan använda ett sånt där förlängningsrör.
Det lägger man sen mot rullens ena sida/och mot inre länkplattan, pekandes i kedjans färdriktnining, rullar sen bakhjulet med ena handen samtidigt som man sprayar så länge kedjan löper.

Hur gör man på en sporthoj då? Som saknar centralstöd, och man ännu inte har skaffat ett depåstöd?
Där ber man sin kompis vicka upp hojen på sidostödet så hjulet kommer upp i luften och så kan man smörja.
Mindre vingligt blir det om man köper en svinglyftarpinne på ex.vis Biltema.
Det är en enkel vantskruvsliknande metallpinne som man kan gänga ut under svingen på motsatta sidan mot sidostödet.
Ett enkelt och smart sätt att få lite lyfthjälp.

product.asp

Last edited:
Vill minnas min polare berättar när man kör i Dyno bänken så har det varit skillnader på upp mot 8 hk pga osmord eller smord kedja.
så det har visst betydelse.
Nu vet inte jag exakt men han säger sig kunna se klar skillnad på om man smörjer så jag antar med detta att det har betydelse.
En smord kedja vs. torr kedja = 1-0 till den smorda....

Jag fick tag på en teflon baserad olja när jag bodde i Hong Kong och om jag snurrar på hjulet för hand före och efter smörja med den så märks klar skillnad när den står på depåstödet.

Lägg en vanlig gummi slang mot metall aplicera lite tryck på gummit mot metallen och försök flytta på gummit. Gör samma sak men med lite olja mellan gummit och metallen oj där slant gummit iväg.
samma sak händer ju i mellan våra o-ringar.

För er som som skiver ligga på forumet till alla så ska jag ge er förklaringen också även om den egentligen inte bör vara till er för ni kanske är dom som aldrig får ligga... skit samma!

Torr trång tjej / stor snopp kan vara skönt men svårt och trögt....
Stor kille trång tjej men våt.... skönt som fan ändå och den slinker in lätt.. lättare.....

Ok så jag tror på smörja......

Nästa fråga är ju då vilket typ av smörjmedel man ska använda för sin kedja. Själv brukar jag använda litiumfett från Biltema vilket är ungefär detsamma som det man få i dyrare märkesprodukter framtagna specifikt för smörjning av mc-kedjor. Bra eller anus?

Nästa fråga är ju då vilket typ av smörjmedel man ska använda för sin kedja. Själv brukar jag använda litiumfett från Biltema vilket är ungefär detsamma som det man få i dyrare märkesprodukter framtagna specifikt för smörjning av mc-kedjor. Bra eller anus?[/QUOT

Tur att du skrev kedja där.....

Jag gillar inte vax eller real sticky shit för det blir så himla mkt damm som fastnar i skiten och då sliter det mer än gör nytta. jag skulle rekommendera växelåds olja från kanna sparsamt eller Teflon spray liknande... men jag är novis....
Den andra skiten sätter ju sig som fan på fälgarna dessutom...
Däremot så Tar siliconspary fint bort vaxet från fälgen enligt erfarenheter.... spraya på låt stå lite och torka av.... Akta däck för det blir glatt som fan om man klantar sig.....

Last edited:
Nästa fråga är ju då vilket typ av smörjmedel man ska använda för sin kedja. Själv brukar jag använda litiumfett från Biltema vilket är ungefär detsamma som det man få i dyrare märkesprodukter framtagna specifikt för smörjning av mc-kedjor. Bra eller anus?[/QUOT

Tur att du skrev kedja där.....

Jag gillar inte vax eller real sticky shit för det blir så himla mkt damm som fastnar i skiten och då sliter det mer än gör nytta. jag skulle rekommendera växelåds olja från kanna sparsamt eller Teflon spray liknande... men jag är novis....
Den andra skiten sätter ju sig som fan på fälgarna dessutom...
Däremot så Tar siliconspary fint bort vaxet från fälgen enligt erfarenheter.... spraya på låt stå lite och torka av.... Akta däck för det blir glatt som fan om man klantar sig.....
Teflonspray betraktar jag som bluff.
Vanligt 5-56/WD40 fungerar även det utmärkt till att ta bort gammal kedjesmörja från såväl fälg som kedja.
Litiumfett tycker jag skvätter runt rätt mycket.
Håller mig till vanlig klisterolja.
Den skall samla vägdamm.
Fettfilmen hindrar dammet från att komma in på olämpliga ställen.
Tycker jag.
Säg gärna emot - Jag tänker inte ändra mig ändå.

Teflonspray betraktar jag som bluff.
Vanligt 5-56/WD40 fungerar även det utmärkt till att ta bort gammal kedjesmörja från såväl fälg som kedja.
Litiumfett tycker jag skvätter runt rätt mycket.
Håller mig till vanlig klisterolja.
Den skall samla vägdamm.
Fettfilmen hindrar dammet från att komma in på olämpliga ställen.
Tycker jag.
Säg gärna emot - Jag tänker inte ändra mig ändå.

Sådär har jag oxå fått för mig att det funkar. Spraya kedjespray på fingrarna, det smörjer knappast.

Spraya kedjespray på fingrarna, det smörjer knappast.
Se där - nu har vi ju fått något ytterligare att diskutera, när själva ämnet är avhandlat.

Är kedjespray i själva verket odugligt?

Vad är egentligen bäst att smörja kedjan med?

Finns något billigt/simpelt som funkar lika bra som de dyra/eleganta alternativen?

Så här gör man

Ugnsbakad kejda

recept

Rengör i fotogen
baka i ugn 50°
smörj in
torka av

klar för provsmaking.

/GP

Bifogat

• DSC00027small.JPG
    DSC00027small.JPG
    182.2 KB · Visningar: 117
  • DSC00026small.JPG
    DSC00026small.JPG
    170 KB · Visningar: 118
Så här gör man

Ugnsbakad kejda

recept

Rengör i fotogen
baka i ugn 50°
smörj in
torka av

klar för provsmaking.

/GP

Åh ett gammalt hederligt knuttetips! :tummenupp

Just oringskedjor får man ju vara lite försiktig med så ja värmen i ugnen går ju vara låg...

jag har ett par fina anekdoter om ugnar/andra köksredskap osv som jag väl plockat massa poäng på av mamma/sambo genom åren då jag anser (efter skäll: ansåg) att "köksredskap" är ju "redskap vilka som helst" trots att de råkar befinna sig i köket... ;)
Nåväl, dessa historier har vi inte tid med nu, utan nu ska vi snacka smörja, nej, kedja!
Alltnog :) Historierna kan vi ta över en whisky nån gång...

Kedja i ugn i all ära. Det är en bra och fin rätt, om än inte så fet som den borde vara...
En typisk kalorisnål rätt i dessa GI och bantarhysteriska dagar.
Men ok, det är hyggligt rätt.

Den fetare rätten tillreds på samma sätt, dvs först marineras kedjan i kristallolja, men istället för att ugnsbakas, så ska den nu kokas i fett.
Tyvärr funkar detta inte på lightprodukter såsom o-ringskedjor.
Dessa får man bara bada, värma lätt som sagts tidigare, och sedan spraya med klisterfett/vax som tränger in bra då kedjan är varm.

Men har man en hederlig gammeldags kedja, som många raceåkare har t.ex så kan man smälta vanligt (eller ovanligt :)) smörjfett i en kastrull (ta inte den bästa kastrullen, det gjorde jag en gång, och mamma var INTE glad).
Gör inte heller som jag och försök smälta fettet INNE i köket...
Det blir en viss ... hm, arom i luften... (att kalla det rök vore att häda), men iaf, koka kedjan i detta.
Fäst en lagom lång ståltråd mitt på kedjan. Denna har du för "dopp i grytaneffekten" när du ska ta upp eller lägga ned kedjan i kastrullen.
Gammalt vatten och fotogen kommer ut, och kedjan suger in det nu tunnflytande fettet.
Ta upp kedjan ett par gånger och låt rinna av ner i kastrullen, för att slutligen hänga upp den på tork och avsvalning.
Torka av det mesta medan kedjan är het, och när kedjan kallnar så har du den bäst smorda kedja som finns på denna planet.

Som sagt, en kastrull får offras. (sorry mamma). Var utomhus.
Lämplig värmekälla: Gasolkök. Trangia spritbrännare går...men de är inte alltid så heta, men har man två under samma kastrull går det.

Notera: Dagens modernaste helsyntetiska fetter, framförallt marinanpassade och flyganpassande har väldigt hög smältpunkt.
Undvik dessa om ni inte kan få en liten provklick att smälta. Ta då vanligt bonnafett, av typen universal.
Ha oxå ett lock tillhands om det skulle slå eld.

Last edited:
Ja dom har verkligen hög smältpunkt - trots 200-300 grader så hände inget föränn de lukta än värre - kommer antagligen o dö i cancer om nån vecka....

Jag brukar värma upp tjockolja o lägga på det me läkarspruta - tänkte förbättra hållbarheten för varje smorning genom att prova specialfett - men när den flyter så gör kedjan nästan de också...

:D Alltså det blir ja en bra smörning o billigare än kedjespray men om man ofta håller på lär man nån gång glömma skiten på plattan då :brinnerup :3freak

Ja dom har verkligen hög smältpunkt - trots 200-300 grader så hände inget föränn de lukta än värre - kommer antagligen o dö i cancer om nån vecka....

Jag brukar värma upp tjockolja o lägga på det me läkarspruta - tänkte förbättra hållbarheten för varje smorning genom att prova specialfett - men när den flyter så gör kedjan nästan de också...

:D Alltså det blir ja en bra smörning o billigare än kedjespray men om man ofta håller på lär man nån gång glömma skiten på plattan då :brinnerup :3freak

Ja det har du fan rätt i. Det är nog svårt idag, att hitta ett fett med låg smältpunkt.

Det man då kan göra, är att redan i kallt tillstånd, blanda fett med olja, i lagoma proportioner. (trial and error) Men 50/50 låter väl som en bra start.

Än en gång excellenta beskrivningar och förklaringar på denna site/forum. Har tidigare läst om oljor och förundrats över min okunskap :D

Skulle inte vara så att ni har fina bilder / förklaringar till hur stötdämpningen fungerar under körning? Alltså typ vad gör det för skillnad om jag ökar förspänningen bak med 1 varv osv. Har lite svårt att förstå teorin bakom det hela (japp, smålänning och allt!). Svårt att förklara kanske, men utgå från att Rossi sitter på bågen och aldrig gör misstag med spårval, hastighet osv, hur skulle körstilen / bågens beteende ändras beroende på ändring av......

Skulle vara kanon med ett sånt inlägg (eller länkar om ni vet några)

Last edited:
БОБАН;4140025 skrev:
Båda rekommenderar samma metod...

Att man ska smörja bakom det främre drevet.

Det är ju en fördel att göra det. Att smörja framför det främre drevet lär göra ytterst liten skillnad på kedjan. Där finns ju mest cylinder, vevaxel och en massa annat krafs som lämpligast smörjs från insidan genom att hälla olja i därför avsedd öppning på hojen.

Ja det har du fan rätt i. Det är nog svårt idag, att hitta ett fett med låg smältpunkt.

Det man då kan göra, är att redan i kallt tillstånd, blanda fett med olja, i lagoma proportioner. (trial and error) Men 50/50 låter väl som en bra start.

Det gick bra att blanda bensin och fett.
Går kanske fortfarande.
När bensinen avdunstat är fettet kvar.

Frågan e vilket fett man skall kunna värma upp o få flytande vid typ en 100 grader.

Riktigt fet 90olja fungerar ju rätt bra om man värmer upp den vid applicering.

Hittar man nått som stelnar vid c:a 40grader är det ju bra mycket bättre.
Men den måste flyta ganska tunt vid iaf 100C nått så den tränger in.

Jo, men du puttrade ju bara utanför korvmojjen, och tog väl aldrig ut mer än 20 hästar, som mest, eftersom du körde i träskor, V-jeans och hemvirkad basker! ;)

Närå - som sagt: O-ringare klarar sig bra långt även under vanvård, men tänk om du HADE smort den optimalt! :D
Då hade den räckt 9000 mil!
Å så hade du inte krockat heller!

Det var när man var 22 och pendlade till hoppklubben i Tierp vilket renderade i idel spökryttarinspererade fullpungsgasa mellan Uppsala/Tierp då den vägen blir relativt tråkig efter 20 gånger.

Det enda jag inte förstår är hur andra kan konsumera drivpaket så in i helsike.

Back