Man behöver inte smörja kedjan.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Minns att MC-profilen Bosse Rindar bestämt menade att man inte ska/behöver smörja o-ringskedjor. Spontant låter det förstås galet, men teoretiskt ligger det ju något i saken. O-ringskedjor är ju permanent smorda genom det fett som är inkapslat mellan o-ringarna i varje länk.

Så hur är det, är smörjmedel för kedjor bara bluffprodukter, som de här "rengöringstillsatserna" för insprutningen som finns på mackarna?

Någon som har testat att inte smörja en o-ringskedja?
 

Bifogat

  • ChainAction.jpg
    ChainAction.jpg
    132.7 KB · Visningar: 472
Last edited:
Räcker att man kör lite för länge mellan smörjningarna för att märka av det. Gnislar och går tyngre. Alla försök i bänkar visar samma sak, + nån häst med nysmord kedja.
 
Klart man ska smörja. Annars borde ju dreven slitas rätt bra när rullarna är torra och gnuggar på.
 
Kladda in kjedjan titt som tätt är väl helt onödigt sålänge man inte dränker den i starka avfettningar och tvättar den helt torr?

Smörjer själv bara någon gång eller 2 per säsong för att länkarna ska stå emot rost och det funkar kanon på en R1 som bara går bana.
 
:rolleyes: Teoretiskt,men det finns ju andra anliggningsytor förutom länkaxlarna.Hur skulle kuggarna se ut efter en tid...och rullarnas utsidor...Lite fett skadar aldrig!:tuttar
 
Det jag fått lära är att smörjning är till för att hålla oringarna fräscha. Kedjans smörjmedel finns "laddat för hela livsmängden" men torra, osmidiga oringar leder till att skit kommer in och smörja trillar ut.
Så ungefär...
 
Jag lät det gå lite för länge utan att smörja kedjan på min cbr 929, då började det gnissla.. Känns inte rätt, så jag säger smörj lite, utan att överdriva. Överdrift samlar bara smuts.
 
Så... Hur ofta ska det smörjas? Var 50:e mil? X-ring kör jag med.

Så fort den börjar bli blank är väl en god ide...o def efter/under regn(om man nu inte eftersöker en rödaktig variant på rödanodiserad kedja, kedjor/drev har alltid behövt smörjas, O-ring, X-ring, Mumblejumble-ring eller vad man nu vill kalla dom, less friction is da shit, låt vara att kedjor med inkapslat fett är bättre men smörjas behöver dom iaf.

Använder man sen avfettning+högtryck(vilket gud förbjude) för att få bort det äckliga fettet som med tiden ansamlas på kedja o drev o förstör den för vissa så viktiga Blingeffekten så har man inte mycket fett kvar i inkapslingen ändå så smörj på om ni inte vill byta oftare är mitt råd iaf fast hellre ofta o lite än sällan o mycket o gärna direkt efter körning då kedjan är varm så det kryper in och hinner stelna tills nästa tur, smörjer man direkt innan avfärd så skvätter det gärna av.

Finns säkert nån tråd här om hur man tar bäst vara på sitt drivpaket om man söker lite.
 
Last edited:
Jag slarvade med smörjningen på min hojs O-ringskedja, slutade med att länkarna fastnade och inte gick att böja tillbaka, fick bli att slänga kedjan och fixa en ny :(
 
Är det inte någon mer än jag som funderat på varför man inte kappslar in kedjan, och ev låter den gå i något form av oljebad?

Varken skitiga fälgar, kedja eller behov av smörjning.
 
Nu är det ju så att det uppstår friktion mellan länkarnas utsida med givetvis beroende på hur skitigt kedjan är sedan så finns det ju inget smörj mellan kedja och drev..
Jag slaktade ett alu bakdrev på en dag uppe på midlanda pga utav att jag jag hoppade det med sörjan pga att kedjan var ny!
Och ja den var korrekt inställd.

Är det inte någon mer än jag som funderat på varför man inte kappslar in kedjan, och ev låter den gå i något form av oljebad?

Varken skitiga fälgar, kedja eller behov av smörjning.

Kardan kallas det och finns redan.
 
Last edited:
Orkar man inte smörja lite så skaffar man kardan eller bälte! :)
 
Är det inte någon mer än jag som funderat på varför man inte kappslar in kedjan, och ev låter den gå i något form av oljebad?

Varken skitiga fälgar, kedja eller behov av smörjning.

Har man gjort på tex Yamaha TR 1 på -80 talet vet jag iaf, funkade säkert väldigt bra men såg väl sådär ut, återigen blingfaktorn:D
 
Nu är det ju så att det uppstår friktion mellan länkarnas utsida med givetvis beroende på hur skitigt kedjan är sedan så finns det ju inget smörj mellan kedja och drev..
Jag slaktade ett alu bakdrev på en dag uppe på midlanda pga utav att jag jag hoppade det med sörjan pga att kedjan var ny!
Och ja den var korrekt inställd.



Kardan kallas det och finns redan.

Kardan är en viss viktnackdel :P

Har man gjort på tex Yamaha TR 1 på -80 talet vet jag iaf, funkade säkert väldigt bra men såg väl sådär ut, återigen blingfaktorn:D


Mjow det är nog förmodligen den stora anledningen.
 
Last edited:
Han kläckte inte den tesen i början av april?

Frågan är väl bara hur länge man vill den skall hålla. Några regnväder utan smörjning så börjar ju bitarna avlägsna sig från varandra.
 
Har man gjort på tex Yamaha TR 1 på -80 talet vet jag iaf, funkade säkert väldigt bra men såg väl sådär ut, återigen blingfaktorn:D
MZ eller Jawa hade det också.
Jag bytte kedja på min TR1a när jag renoverade/byggde om.
Sisådär 6500 mil på originalkedjan.
Syntes inget slitage på vare sig drev eller kedja.
Kapslad 630kedja till 70 hk...
Bytte emedan jag bygde om till (öppen) 530.

Bosse Rindar är oerhört kunnig.
Men:
Uppvuxen på hängpattade svarvar från bajern.
Erfarenheterna av kedjedrift är obefintliga.
 
Back
Top